Anpassning av den tyska verksamheten för att säkra framtida lönsamhet

Stockholm, 2012-12-14 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Intrum Justitia gör nödvändiga anpassningar i Tyskland efter en svag utveckling under 2012. Anpassningarna kommer att leda till engångskostnader om ca 8 miljoner euro som belastar det fjärde kvartalet 2012. Av detta belopp kommer 6 miljoner euro att bokföras som en nedvärdering av en portfölj med köpta fordringar och 2 miljoner euro att bokföras som en nedskrivning av den tyska IT-plattformen.

Under 2012 har Intrums tyska verksamhet haft dålig tillväxt på såväl kredithanteringstjänster som investeringar i köpta fordringar. Den operativa effektiviteten har varit dålig och även påverkats av problem med IT-plattformen. Detta har bidragit till att inkasseringen i den största portföljen utvecklats sämre än förväntat, vilket har lett till en nedvärdering av portföljen i enlighet med Intrum Justitias konservativa redovisningspolicy. Portföljen förväntas emellertid fortfarande generera positiv avkastning under sin löptid, dock med lägre internränta än vad som ursprungligen förväntades.

Under 2012 slutfördes flera åtgärder avsedda att stärka den tyska verksamheten. En personalminskning om 25 procent av den totala personalstyrkan har genomförts löpande under året, parallellt med flera initiativ avsedda att öka produktiviteten för återstående personalstyrka. Vidare har modifieringar implementerats för att säkerställa en effektiv IT-plattform. Slutligen har, sedan december, en ny verkställande direktör anställts med solida meriter från kredithanteringsbranschen.

”Utvecklingen i Tyskland under 2012 har varit en besvikelse. I och med de åtgärder och kostnadsminskningar som vi nu implementerat är jag emellertid säker på att vår tyska verksamhet är väl positionerad för tillväxt och lönsamhet under kommande år”, säger Lars Wollung, VD och koncernchef på Intrum Justitia.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lars Wollung, VD och koncernchef
Tel: +46 8 546 102 02

Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör
Tel: +46 8 546 102 02

Annika Billberg,
IR & kommunikationsdirektör
Tel: +46 8 546 102 03, +46 702 67 97 91
E-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 300 anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2011 till 4 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.

Tyskland_121214_SV.pdf