YIT laajentaa toimintaa Siperiaan ja osti tontin lähes 1000 asunnolle

Helsinki, 2013-01-09 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

YIT-konsernin venäläinen tytäryhtiö YIT Uralstroi, on ostanut tontin Tjumenin kaupungista Länsi-Siperiasta, Venäjältä. Lähes 700 000 asukkaan Tjumen on yksi Venäjän vauraimmista kaupungeista. Kaupungin asukasluku lähialueet mukaan lukien yltänee nykyisellä kasvuvauhdillaan miljoonaan todennäköisesti jo tällä vuosikymmenellä. Maakaasu- ja öljyvaroistaan kuuluisa Tjumenin alue sijaitsee Länsi-Siperiassa noin 2000 kilometrin päässä Moskovasta. Tjumenin vetovoimaa lisäävät myös pohjoisempana sijaitsevat vauraat Hantien ja mansien sekä Jamalin nenetsien autonomiset piirikunnat. Kaupungissa toimii useita länsimaisia yrityksiä. YIT:n hankkimalla 3,16 hehtaarin suuruisella tontilla käynnistetään asuinkorttelin rakentaminen vuonna 2013. Kortteliin valmistuu yhteensä kuusi 18-kerroksista taloa, joihin on suunniteltu kaikkiaan 890 asuntoa. Kokonaisuudessaan YIT rakentaa tontille yli 40 000 asuinneliötä sekä noin 2300 neliötä muita tiloja.

Tontti sijaitsee Tjumenissa Dom oborony -kaupunginosassa, joka on palvelutarjonnaltaan monipuolinen. Rakennettavan asuinkorttelin läheisyydessä on useita supermarketteja, päivittäistavarakauppoja, kouluja, päiväkoteja sekä päivittäispalveluja tarjoavia liikkeitä. Lähialueella sijaitseva Zatjumenskin puistoalue on paikallisten asukkaiden suosittu vapaa-ajanviettopaikka. Tontti sijoittuu hyvien kulkuyhteyksien päähän muun muassa kaupungin keskustasta ja lentokentästä.

”YIT on toiminut Venäjän markkinoilla jo yli 50 vuotta, ja olemme toteuttaneet Länsi-Siperiassa aiemmin öljy- ja kaasualan projekteja. YIT:llä on aiemmin ollut Tjumenissa myös oma edustusto. Nyt palaamme kaupunkiin rakentamaan asuntoja. Uskon, että aiempi kokemuksemme edesauttaa uusien projektien menestyksellistä toteuttamista. Pian voimme tarjota tjumenilaisille laajan valikoiman asuntoja uudesta asuinkorttelistamme”, kertoo Fjodor Voropajev, YIT:n maantieteellisen toiminta-alueen laajentamisesta Uralin alueella vastaava kehitysjohtaja.

Lisätietoja:
Roman Gibov, pääjohtaja, YIT Uralstroi, roman.gibov@yit.ru, puh. +7 343 367 71 72
Teemu Helppolainen, liiketoimintaryhmän johtaja, Moscow and Russian regions, teemu.helppolainen@yit.ru, puh. +7 915 316 8216

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet yli sadan vuoden ajan asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

YIT Uralstroi on vuonna 2006 perustettu YIT-konsernin tytäryhtiö. YIT Uralstroi rakentaa kansainvälisen YIT Koti -palvelukonseptin mukaisia asuintaloja Jekaterinburgissa ja Sverdlovin alueella Venäjällä. YIT Uralstroi on toteuttanut kerrostaloja Jekaterinburgin ja Verhnaja Pyshman kaupunkeihin. Tällä hetkellä yhtiöllä on käynnissä neljä aluekehityshanketta. www.yitural.ru