Keskon myynti joulukuussa 2012

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 15.01.2013 KLO 09.00 1(2)

Kesko-konsernin myynti ilman arvonlisäveroa oli joulukuussa 2012 yhteensä 838,9 milj. euroa ja se laski 6,1 %. Keskon tukkumyynnissä oli joulukuussa kolme toimituspäivää vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Keskon ruokakaupan myynti oli joulukuussa 391,1 milj. euroa ja se laski 5,5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myynnin lasku johtui edellistä vuotta pienemmästä toimituspäivien määrästä.

Käyttötavarakaupan myynti oli joulukuussa 214,2 milj. euroa ja se laski 3,8 %. Intersportin ja Budget Sportin myynti kasvoi. Anttilan ja Mustan Pörssin myynti laski edellisestä vuodesta.

Rautakaupan myynti oli joulukuussa 182,3 milj. euroa ja se laski 7,2 %. Kotimaassa myynti laski 15,0 %. Ulkomailla myynti laski euromääräisesti 0,9 %. Venäjällä myynnin euromääräinen kasvu oli 7,1 %.

Auto- ja konekaupan myynti oli joulukuussa 66,4 milj. euroa ja se laski 13,5 %. VV-Auton myynti oli joulukuussa 46,2 milj. euroa ja se laski 15,9 %, mikä johtui autoveromuutoksen jälkeen tapahtuneesta henkilö- ja pakettiautomarkkinan laskusta. Konekeskon myynti oli joulukuussa 20,3 milj. euroa ja se laski edellisestä vuodesta 7,6 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa joulukuussa 2012:

joulukuu 2012 1.1. - 31.12.2012
Milj. e Muutos, % Milj. e Muutos, %
Ruokakauppa yhteensä 391,1 -5,5 4 352,2 3,0
Käyttötavarakauppa yhteensä 214,2 -3,8 1 622,2 2,4
Rautakauppa Suomi 74,3 -15,0 1 262,0 -0,4
Rautakauppa muut maat 108,0 -0,9 1 637,9 7,3
Rautakauppa yhteensä 182,3 -7,2 2 899,8 3,8
Auto- ja konekauppa yhteensä 66,4 -13,5 1 135,5 -5,2
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -15,1 -169,1
Kaikki yhteensä 838,9 -6,1 9 840,6 2,3
Suomi yhteensä 714,8 -7,6 8 036,0 0,9
Muut maat yhteensä 124,2 3,7 1 804,5 8,6
Kaikki yhteensä 838,9 -6,1 9 840,6 2,3

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

Joulukuussa 2012 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 17 eli kolme vähemmän kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-joulukuussa myyntipäiviä on ollut kaksi vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vähittäismyyntipäiviä oli joulukuussa 28 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Yhteensä tammi-joulukuussa vähittäismyyntipäiviä on ollut yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

Merja Haverinen