Northern Logistic Property: Godkännande av fusionsplan mellan Northern Logistic Property ASA och Tribona AB (publ)

Oslo den 23 januari, 2013

Northern Logistic Property ASA ("NLP") offentliggör att styrelserna i NLP och dess helägda dotterbolag Tribona AB (publ) ("Tribona") den 23 januari 2013 antagit en fusionsplan som efter beslut på extra bolagsstämma möjliggör ett byte av noteringen av NLPs aktie, från Oslo Børs ("OSE") till NASDAQ OMX Stockholm. Tribona AB har startat processen för ansökan om notering på NASDAQ OMX Stockholm med stöd av antagen fusionsplan. Efter notering i Stockholm kommer bolaget att använda namnet Tribona AB (publ). Målsättningen är att i samband med en flytt till NASDAQ OMX Stockholm skapa ett nytt varumärke och logotype samt skapa en ny, tydligare vision och ett tydligt kundlöfte.

Fusionsplanen skall godkännas av en extra bolagsstämma i NLP som skall avhållas omkring den 26 februari 2013. Kallelse till extra bolagsstämma i NLP kommer att distribueras i enlighet med gällande bolagsordning.

BAKGRUND OCH MOTIV

NLP är ett renodlat fastighetsbolag med inriktning på logistikfastigheter. Med utgångspunkt i att NLPs verksamhet, kundbas och tillgångar huvudsakligen finns i Sverige, flyttade NLP sitt huvudkontor till Sverige under 2010. Från och med fjärde kvartalet 2011 rapporterar och publicerar NLP sina finansiella resultat i svenska kronor och använder svenska som språk i all rapportering. Med ambitionen att frigöra aktieägarvärde och vidareutveckla bolaget gav styrelsen för NLP ledningen uppdraget att undersöka möjligheterna att notera NLPs aktier på NASDAQ OMX Stockholm och samtidigt avnotera dem från OSE. Detta kommunicerades i ett börsmeddelande den 13 augusti, 2012. Den 22 januari i år kommunicerade NLP att refinansiering är säkerställd och att bolagets samtliga lån kommer att förtidsinlösas. Bolaget  har säkrat nya lån om totalt 4.087 miljoner kronor med en löptid på tre till fem år från Swedbank AB, Aareal Bank AG, Landesbank Hessen-Thüringen (Helaba) och Sparbanken Öresund AB. "En notering i Stockholm innebär att NLP inkluderas i ett större sammanhang av börsnoterade bolag verksamma på en större fastighetsmarknad och börs, vilket ger oss tillgång till en bredare investerarkrets. Detta kommer sannolikt öka intresset för bolaget, inte bara ur ett investerarperspektiv, utan också kommersiellt", kommenterade Peter Strand, Vd, Northern Logistic Property. Det sammanlagda värdet av börsnoterade bolag i Sverige uppgår till SEK 111 mdr och består av 15 börsnoterade fastighetsbolag.   METOD

Fusionen skall äga rum i enlighet med tillämpliga regler om gränsöverskridande fusioner i den svenska aktiebolagslagen och den norska allmennaksjeloven.

Efter fusionen, och under förutsättning att fusionen genomförs, så kommer det börsnoterade bolaget att vara ett svenskt publikt aktiebolag vid namn Tribona AB (publ). Detta bolag är ett lagerbolag, skaffat enbart i syfte att överta NLP genom en fusion.

Fusionen kommer att fullbordas vid registrering hos Bolagsverket, vilket förmodas äga rum omkring den 14 maj 2013 ("Ikraftträdandedagen"). Det norska Foretaksregisteret registrerar fusionen efter mottagande av meddelande från Bolagsverket.

Sista börsdag före Ikraftträdandedagen antas vara den sista dagen med handel på OSE. Första handelsdag på NASDAQ OMX Stockholm antas bli omkring den 21 maj 2013.

RÄTTSVERKNINGAR

Fusionens primära konsekvens är att NLP i samband med fusionen blir ett svenskt bolag noterat på NASDAQ OMX Stockholm i stället för ett norskt bolag noterat på OSE.

Efter fusionen kommer Tribona's styrelse och ledning att vara identisk med den nuvarande styrelsen och ledningen i NLP. Tillgångsmassan kommer att vara densamma i Tribona efter fusionen som i NLP före fusionen.

Tribona kommer att beskrivas närmare i det noteringsprospekt som skall godkännas av Finansinspektionen i Sverige. Noteringsprospektet offentliggörs innan första noteringsdag på NASDAQ OMX Stockholm.

Fusionen genomförs med redovisnings- och skattekontinuitet och får inga väsentliga konsekvenser för NLPs skattesituation.

Fusionen kommer att medföra vissa effekter på beskattning av utdelning. Aktieägare som är skattemässigt bosatta i Norge och som innehar mindre än 10 procent av aktierna i NLP eller som har ägt aktier i NLP under ett år, kommer att påföras 15 procent källskatt på aktieutdelning i enlighet med svensk lag.

Fysiska personer som är skattemässigt bosatta i Norge (undantaget de personer som äger aktier i NLP via juridisk person) betalar emellertid i allmänhet en kupongskatt på 28 procent i Norge, varifrån den svenska kupongskatten är avdragsberättigad. Norska fysiska personers skattekostnad på aktieutdelning kommer således inte att öka på grund av fusionen.

Aktieutdelning till juridiska personer som är skattemässigt bosatta i Norge beskattas enbart med en effektiv skattesats på 0,84 procent i Norge. Den svenska kupongskatten berättigar inte till avdrag från denna skatt. Skattekostnaden på aktieutdelningar kommer således att öka med 15 procentenheter för juridiska personer som är skattemässigt bosatta i Norge.

Det skall påpekas att beskrivningen ovan är av allmän karaktär och aktieägare uppmanas att utreda sin skattesituation närmare och bör i förekommande fall rådgöra med egna skatterådgivare.

VILLKOR

Verkställandet av fusionen är enligt fusionsplanen bland annat villkorat av att NLP:s extra bolagsstämma godkänner fusionen, att NASDAQ OMX Stockholm godkänner Tribonas noteringsansökan på villkor som styrelsen i NLP och Tribona kan acceptera och att inga andra omständigheter inträffar eller uppdagas som enligt styrelsen i något av bolagen väsentligen ändrar förutsättningarna för fusionen.

UTREDNING OCH VÄRDERING

Fusionsvederlaget till NLPs aktieägare består uteslutande av aktier i Tribona. Utbytesrelationen är en aktie i Tribona per en aktie i NLP. Ingen kontant ersättning skall utgå.

Berättigad till vederlag, enligt föregående stycke, är alla aktieägare som innehar aktier i NLP den sista handelsdagen på OSE, enligt vad som framgår i det av VPS (Verdipapirsentralen) förda aktieägarregistret för NLP, tre handelsdagar efter sista handelsdag på OSE.

Aktieägarnas vederlagsaktier i Tribona berättigar till utdelning från och med den första avstämningsdagen för utdelning vilken infaller efter Ikraftträdandedagen.

En mer utförlig beskrivning av förfaranden avseende NLPs aktieägares rätt att erhålla vederlagsaktier i Tribona kommer att offentliggöras i god tid före Ikraftträdandedagen.

Bolaget har engagerat Pangea Property Partners AS som finansiell rådgivare och Advokatfirmaet Schjødt AS och Fredersen Advokatbyrå AB som juridiska rådgivare. H+K Strategies Sweden AB har bistått bolaget med rådgivning avseende Investor Relations och Finansiell Kommunikation.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Strand

Northern Logistic Property ASA

Tel                 +46 705 88 1661

Email             peter.strand@nlpfastigheter.se

Tommy Åstrand

CFO

Northern Logistic Property ASA

Tel:                +46 705 45 5997

Email             tommy.astrand@nlpfastigheter.se

Denna information är föremål för upplysningskraven i § 5-12 i the Norwegian Securities Trading Act.

om NLP
Northern Logistic Property ASA (NLP) är ett Nordiskt fastighetsbolag med inriktning på logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av 20 moderna och avancerade logistikfastigheter med en uthyrningsbar yta motsvarande 734 000 kvm, belägna I anslutning till stora, strategiska logistikflöden.

NLP är det enda renodlade företaget i sin nisch som är börsnoterat i Norden.

www.nlpfastigheter.se