Citycenterin liikekorttelissa viimeisen vaiheen harjannostajaiset

Sponda Oyj                       Lehdistötiedote       24.1.2013 klo 10:00

Citycenterin liikekorttelissa viimeisen vaiheen harjannostajaiset

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oyj kehittää Helsingin ydinkeskustan paraatipaikalle viihtyisää, valoisaa ja modernia Citycenter-liikekeskusta. Monivuotinen, vaiheittain etenevä hanke on nyt loppusuoralla, ja työmaalla juhlitaan viimeisen vaiheen harjannostajaisia torstaina 24.1.2013.

Keväällä 2013 päättyvän viimeisen rakennusvaiheen aikana Citycenteriin valmistuu yhteensä noin 7 000 neliömetriä uutta tai uudistettua liiketilaa. Valmistuvat liiketilat sijoittuvat Keskuskadun varrelle, entisen huoltopihan tilalle asematunnelin K2-kerrokseen ja Kompassitasolta Makkaratalon alapuolelle rakennettavan yhdyskäytävän varrelle. Saarisen talon sisäpiha on jo saanut lasikatteen, Citycenterin ajorampit Keskuskadun puolelta on poistettu ja kauppakeskuksen julkisivu on siirtynyt 10 metriä Keskuskadun suuntaan. Vaiheen aikana avataan myös kauppakeskuksen uusi pääsisäänkäynti Keskuskadun puolelle. Koko hankkeen myötä Citycenterin vuokrattava pinta-ala kasvaa 41 000 neliöstä 56 000 neliömetriin.

Perinteisestä kauppapaikasta valoisa ja viihtyisä kauppakeskus

Perinteinen, jo 1900-luvun alusta asti kauppa- ja kohtaamispaikkana palvellut Citycenter on kokenut huomattavan muodonmuutoksen hankkeen aikana. Merkittävin muutos on valoisuus. Kauppakeskuksen läpäisevä valoaukko tuo luonnon valon kauppakeskuksen kaikkiin kerroksiin. Viimeisen vaiheen aikana valoaukko ulottuu myös maanalaisiin asematunnelin kerroksiin. Luonnonvaloa täydentää kauppakeskuksen LED-tekniikalla toteutettu valaistusinstallaatio.

Kauppakeskuksessa toimii nyt jo noin 65 liikettä ja tarjonta kasvaa uusien ja uudistettujen liiketilojen valmistuessa vielä noin 30 liikkeellä. Muun muassa Anttila avaa uuden tavaratalonsa Citycenteriin keväällä 2013.Uuden maanalaisen kulkukäytävän valmistuessa asematunnelin Kompassitasolta avautuu suora kulkuyhteys Anttilan tavarataloon ja sen kautta Citycenterin keskusaulaan.

Syyskuussa 2011 käynnistynyt rakennusvaihe on edennyt ydinkeskustan haasteellisessa toimintaympäristössä hyvin aikataulussaan. Rakentaminen vilkkaalla jalankulkualueella ja aktiivisessa käytössä olevassa kiinteistössä asettaa työmaalle lisähaasteita. Citycenterin liiketilat palvelevat asiakkaita ja jalankulkijoille taataan läpikulku koko rakennushankkeen ajan.

Energiatehokkuudessa 1960-luvulta 2010-luvulle

Makkaratalona tunnettu Viljo Revellin 1960-luvulla suunnittelema Citycenter edustaa oman aikakautensa betoniarkkitehtuuria. Spondan hankkeessa perinteisen liikekiinteistön energiatehokkuutta parannetaan nykyaikaisella talotekniikalla, muun muassa uusimalla rakennuksen ilmanvaihtokoneita, lämmitysjärjestelmää sekä liittämällä rakennus kaukojäähdytykseen. Korttelin keskelle rakennetulle toimistotalolle myönnettiin syksyllä 2011 kultatason LEED-sertifikaatti, joka on yksi tunnetuimmista kansainvälisistä rakennusten ympäristöluokituksista.

Citycenterin korttelin liikkeiden tavarahuolto on ohjattu maanalaiseen keskustan huoltoväylään, mikä vähentää katuverkon huoltoliikennettä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Huollon ja tavaratoimitusten siirtyminen maanalaisiin tiloihin parantaa liikekorttelissa toimivien liikkeiden huollon ja jakelun logistiikkaa.

Keskuskadun ajoramppien poisto ja liikkeiden tavarahuollon siirtyminen maanalaisiin huoltotiloihin mahdollistaa kadun muuttamisen hankkeen valmistuttua kävelykaduksi. Kävelykaduksi muuttuva Keskuskatu ja Citycenterin katetut reitit lisäävät liikekorttelin viihtyisyyttä.

Sponda Oyj

Lisätietoja: Kari Inkinen, toimitusjohtaja, puh. 0400-402 653

Sponda Oyj on Suomen ja Venäjän suurimpien kaupunkien toimitilakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö. Spondan toiminta-ajatuksena on omistaa, vuokrata ja kehittää toimisto-, liike- ja logistiikkakiinteistöjä toimintaympäristöiksi, jotka luovat edellytykset asiakkaiden menestykselle. Spondan sijoituskiinteistöjen käypä arvo on noin 3,2 miljardia euroa ja vuokrattava pinta-ala noin 1,5 miljoonaa neliömetriä.