KONECRANES OYJ - KONECRANES OYJ:N NIMITYS- JA PALKITSEMISVALIOKUNNAN ESITYS HALLITUKSEN

KONECRANES OYJ PÖRSSITIEDOTE 30.1.2013 klo 13.30

EHDOTUS HALLITUKSEN KOKOONPANOKSI

Konecranes Oyj:n nimitys- ja palkitsemisvaliokunta esittää 21.3.2013 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenmäärä olisi kahdeksan (8).

Valiokunta ehdottaa, että kaikki hallituksen nykyiset jäsenet: Svante Adde, Stig Gustavson, Tapani Järvinen, Matti Kavetvuo, Nina Kopola, Bertel Langeskiöld, Malin Persson ja Mikael Silvennoinen valittaisiin uudelleen Konecranes Oyj:n hallitukseen. Hallituksen toimikausi kestää vuoden 2014 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka.

Valiokunnan tavoitteena on huolehtia siitä, että hallituksen jäsenten lukumäärä ja hallituksen kokoonpano mahdollistavat hallituksen tehtävien tehokkaan hoitamisen, ja että kokoonpano ottaa huomioon yhtiön toiminnan tarpeet ja yhtiön kehitysvaiheen.

Ehdotettujen hallituksen jäsenten tiedot ovat liitteenä.

Kaikki ehdokkaat ovat antaneet suostumuksensa valintaan.

Muut jäsenet paitsi Stig Gustavson ovat Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin mukaisesti riippumattomia yhtiöstä. Stig Gustavsonin ei katsota olevan hallituksen kokonaisarvioinnin perusteella yhtiöstä riippumaton jäsen, kun otetaan huomioon hänen aiemmat ja nykyiset tehtävänsä Konecranes-konsernissa ja hänen suuri äänivaltansa yhtiössä.

Muut jäsenet paitsi Bertel Langenskiöld ovat riippumattomia yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista. Bertel Langenskiöld ei ole riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista perustuen hänen nykyiseen päätoimeensa Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtajana. HTT KCR Holding Oy Ab omistaa yli 10 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä. HTT KCR Holding Oy Ab on Hartwall Capital Oy Ab:n tytäryhtiö. Lisäksi K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab sekä Ronnas Invest AG toimivat käytännössä yhdessä HTT KCR Holding Oy Ab:n kanssa Konecranes Oyj:n omistukseen liittyvissä asioissa.

HALLITUKSEN JÄSENTEN PALKKIOT

Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuoden 2014 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka valittaville hallituksen jäsenille maksetaan samansuuruinen vuosipalkkio kuin vuonna 2012 seuraavasti: puheenjohtaja 105 000 euroa, varapuheenjohtaja 67 000 euroa ja muut hallituksen jäsenet 42 000 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että 50 prosenttia vuosipalkkiosta käytetään siten, että sillä hankitaan hallituksen jäsenten nimiin yhtiön osakkeita. Palkkion maksaminen voi tapahtua myös luovuttamalla yhtiön hallussa olevia omia osakkeita yhtiökokouksen hallitukselle antaman valtuutuksen nojalla. Siinä tapauksessa, että osakkeiden hankkimista ei voida toteuttaa yhtiöstä tai hallituksen jäsenestä johtuvan syyn vuoksi, maksetaan koko palkkio käteisenä. Hallituksen puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsenet ovat lisäksi oikeutettuja 1 500 euron suuruiseen palkkioon jokaisesta hallituksen valiokunnan kokouksesta, johon he osallistuvat. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja on kuitenkin oikeutettu 3 000 euron suuruiseen palkkioon jokaisesta tarkastusvaliokunnan kokouksesta, johon hän osallistuu. Yhtiön palveluksessa oleville ei makseta hallituspalkkioita. Matkakustannukset korvataan laskuja vastaan.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
sijoittajasuhdejohtaja

Lisätietoja antaa:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 12 100 työntekijää ja 609 huoltopistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

www.konecranes.com

LIITE:

LISÄTIETOJA NIMITYS- JA PALKITSEMISVALIOKUNNAN EHDOTUKSEEN HALLITUKSEN KOKOONPANOKSI

Stig Gustavson
s. 1945
Hallituksen puheenjohtaja vuodesta 2005. Hallituksen jäsen vuodesta 1994 sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuodesta 2006.
DI, tekniikan kunniatohtori, vuorineuvos

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: KCI Konecranes Oyj 1994 – 2005: toimitusjohtaja ja konsernijohtaja; KONE Nosturidivisioona 1988 – 1994: toimitusjohtaja; KONE-konserni 1982 – 1988, Sponsor Oy 1978 – 1982, Raha-Automaattiyhdistys (RAY) 1976 – 1978 ja Wärtsilä Oy Ab 1970 – 1976: useita eri johtotehtäviä

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: Ahlström Capital Oy: hallituksen puheenjohtaja; Cramo Oyj: hallituksen puheenjohtaja; Dynea Oy: hallituksen varapuheenjohtaja; Handelsbanken Suomi: hallituksen puheenjohtaja; Oy Mercantile Ab: hallituksen varapuheenjohtaja; ÅR Packaging AB: hallituksen puheenjohtaja; IK Investment Partners: Senior Regional Advisor; Tekniikan Akatemia-säätiö: hallituksen puheenjohtaja

Hallituksen yleisen arvioinnin perusteella Stig Gustavson ei ole yhtiöstä riippumaton jäsen. Tämä perustuu hänen edellisiin ja nykyiseen asemaansa Konecranes-konsernissa ja hänen merkittävään äänivaltaansa yhtiössä. Stig Gustavson on riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista.

Osakeomistus: 2 276

* Konecranes Oyj on 28.12.2011 saanut tiedon, että yhtiön hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson on lahjoittanut kaikki Konecranes Oyj:ssä omistamansa osakkeet lähiomaisilleen pidättäen kuitenkin itsellään elinikäisen lahjoitettuihin osakkeisiin liittyvän ääni- ja osinko-oikeuden. Lahjoituksen kohteena oli yhteensä 2 069 778 osaketta, mikä vastaa noin 3,27 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja niiden tuottamista äänistä.

Svante Adde
s. 1956
Hallituksen ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2004.
Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja vuodesta 2008.
B.Sc. (Econ. and Business Administration)

Päätoimi: toimitusjohtaja, Pöyry Capital Limited, Lontoo

Keskeinen työkokemus: Compass Advisers, Lontoo  2005 – 2007: toimitusjohtaja; Ahlström Oyj  2003 – 2005: talous- ja rahoitusjohtaja; Lazard Lontoo ja Tukholma  2000 – 2003: toimitusjohtaja; Lazard Lontoo; 1989 – 2000: johtaja; Citibank 1979 – 1989: johtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet: Meetoo AB: hallituksen puheenjohtaja

Osakeomistus: 6 021

Bertel Langenskiöld
s. 1950
Hallituksen jäsen sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja vuodesta 2012.
DI

Päätoimi: Toimitusjohtaja, Hartwall Capital Oy Ab

Keskeinen työkokemus:
Metso Paper and Fiber Technology 2009 - 2011: toimitusjohtaja; Metso Paper  Oy 2007 - 2008: toimitusjohtaja; Metso Paper Oy, Kuidut-liiketoimintalinja 2006 - 2007: toimitusjohtaja; Metso Minerals Oy 2003 - 2006: toimitusjohtaja; Fiskars Oyj Abp 2001 - 2003: toimitusjohtaja; Tampella Power/Kvaerner Pulping, Power Division 1994 - 2000: toimitusjohtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet:
Karelia-Upofloor Oy: hallituksen puheenjohtaja; Luvata Oy: hallituksen jäsen

Bertel Langenskiöld on riippumaton yhtiöstä. Hän ei ole riippumaton yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista perustuen hänen nykyiseen päätoimeensa Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtajana. HTT KCR Holding Oy Ab omistaa yli 10 prosenttia Konecranes Oyj:n osakkeista ja äänimäärästä. HTT KCR Holding Oy Ab on Hartwall Capital Oy Ab:n tytäryhtiö. Lisäksi HTT KCR Holding Oy Ab, K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab ja Ronnas Invest AG toimivat käytännössä yhteistyössä Konecranes Oyj:n omistukseen liittyvissä asioissa.

Osakeomistus: 910

Tapani Järvinen
Tapani Järvinen s. 1946
Hallituksen ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2009
DI, tekniikan lisensiaatti

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: Outotec Oyj 2006 – 2009: toimitusjohtaja; Outokumpu Technology 2003 – 2006: toimitusjohtaja; Outokumpu Oyj 2000 – 2005: varatoimitusjohtaja ja konsernin johtoryhmän jäsen; Compañía Minera Zaldívar, Chile 1994 – 2000: toimitusjohtaja

Keskeiset samanaikaiset luottamustehtävät: Okmetic Oyj: hallituksen varapuheenjohtaja; Outotec Oyj: hallituksen jäsen; Normet Oy: hallituksen jäsen; Talvivaara Mining Company Plc: hallituksen jäsen; Dragon Mining Ltd, Australia: hallituksen jäsen; Finpro ry: hallituksen varapuheenjohtaja

Osakeomistus: 3 514

Matti Kavetvuo
s. 1944
Hallituksen jäsen vuodesta 2001. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja vuosina 2009 – 2011 ja jäsen vuodesta 2012.
Tarkastusvaliokunnan jäsen vuosina 2004 - 2008.
DI, ekonomi, vuorineuvos

Päätoimi: hallitustyöskentely

Keskeinen työkokemus: Pohjola-Yhtymä Oyj 2000 - 2001: toimitusjohtaja; Valio Oy 1992-1999: toimitusjohtaja; Orionyhtymä Oyj 1985 - 1991: toimitusjohtaja; Instrumentarium Oyj 1979 - 1984: toimitusjohtaja

Osakeomistus: 10 000

Nina Kopola
s. 1960
Hallituksen sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuodesta 2011.
DI, tekniikan lisensiaatti

Päätoimi: Toimitusjohtaja, Suominen Yhtymä Oyj

Keskeinen työkokemus:
Dynea Oy 2008 – 2011: Euroopan liiketoiminnoista vastaava johtaja; Dynea Oy 2006 – 2008: johtaja, Global Market Applications; Dynea Oy 2005 – 2006: markkinointijohtaja; Dynea Oy 2000-2005: eri päällikkötason tehtäviä markkinointi-, controlling- sekä liiketoiminnan analyysi -toiminnoissa

Luottamustehtävät:
Kemianteollisuus ry: hallituksen jäsen

Osakeomistus: 1 626

Malin Persson
s. 1968
Hallituksen jäsen vuodesta 2005 ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2012. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen vuosina 2005 - 2011.
DI

Päätoimi: Industrial Advisor

Keskeinen työkokemus: Volvo-konserni: useissa eri johtotehtävissä mm.
Volvo Technology Corp: toimitusjohtaja; AB Volvo: varatoimitusjohtaja, konsernistrategia ja liiketoiminnan kehittäminen; Volvo Transport Corp: varatoimitusjohtaja, liiketoiminnan ja logistiikan kehittäminen

Keskeiset samanaikaiset luottamustehtävät: Hexpol AB: hallituksen jäsen; Beckers Group: hallituksen jäsen

Osakeomistus: 5 169

Mikael Silvennoinen
s. 1956
Hallituksen ja tarkastusvaliokunnan jäsen vuodesta 2008.
Kauppatieteiden maisteri

Päätoimi: toimitusjohtaja, Pohjola Pankki Oyj

Keskeinen työkokemus: Pohjola-konserni 1989 – 1997: eri johtotehtävissä; Wärtsilä Oyj 1986 – 1989: Group treasurer

Keskeiset samanaikaiset luottamustoimet:
Unico Banking Group: hallituksen jäsen