Årets Supertalang utvecklar cancervaccin

31 januari 2013

Jamal El-Mosleh är överst på Veckans Affärers lista över 101 Supertalanger. Den 31-årige göteborgaren är vd för Immunicum, som utvecklar cancervacciner.

– Det är en ära att omnämnas på denna lista och att toppa den känns givetvis väldigt roligt. Jag är personligen tacksam, men hoppas framförallt att publiciteten kan hjälpa cancerpatienter, säger Jamal El-Mosleh, som brinner för sitt uppdrag att bota cancer.

Jamal El-Mosleh blev som 26-åring vd för det nystartade bolaget Immunicum AB i Göteborg. Företagets patenterade vaccin bygger på över 30 års forskning inom området transplantationsimmunologi och det aktiverar kroppens egna immunförsvar för att angripa tumörceller. Till skillnad från flertalet konkurrerande immunterapier kan dessa vacciner produceras i stor skala. Företaget har sedan starten för fem år sedan gått från tester i laboratorium till att idag genomföra kliniska fas I/II-prövningar på njurcancerpatienter. Att leda ett sådant företag kräver hårt arbete och kunskap, men även talang. Framgångarna i bolaget ger honom nu priset som Årets Supertalang av Veckans Affärer, som motiverar utmärkelsen med följande:

”Jamal El-Mosleh har på egen hand systematiskt drivit bolaget från laboratoriet och djurförsök till kliniska studier på människa och förberedelser för vaccinframställning. Han har tagit bolaget genom tre privata finansieringsrundor till en förestående börsnotering, från ett patent till sex patentfamiljer. Han har dessutom den kommunikativa begåvningen att förstå komplicerade forskningssamband och göra dem begripliga för den breda allmänheten.”

Att allmänheten förstår vad bolaget gör hoppas Jamal El-Mosleh ska hjälpa dem i den fortsatta finansieringen, för nu genomför Immunicum en listningsemission på relevant marknadsplats.

– Vi har hittills finansierat vår verksamhet genom ett fåtal stora ägare. Nu vill vi gå ut bredare och ser detta som ett bra att sätt att finansiera vår verksamhet. För privatpersoner innebär det att de genom att köpa aktier stöttar cancerforskning och samtidigt kan de få en potentiell värdeökning på sitt kapital, avslutar Jamal El-Mosleh.

Tidigare ettor på listan har varit Stina Honkamaa, vd Google, Olof Faxander, vd Sandvik, Spotifys vd Daniel Ek, Odile Fallenius, delägare på Vinge och Lisa Emelia Svensson, CSR-ambassadör.

För ytterligare information kontakta:

Jamal El-Mosleh, vd på Immunicum, 0703-31 90 51, jamal.el-mosleh@immunicum.com

Mer om Immunicum AB (publ)

Immunicum utvecklar vacciner för terapeutisk behandling av cancer. Den patenterade teknologin bygger på över 30 års forskning inom området transplantationsimmunologi och aktiverar kroppens egna immunförsvar för att angripa farliga substanser som tumörceller. Till skillnad från flertalet konkurrerande immunterapier är vaccinerna möjliga att massproducera. www.immunicum.se

VA 101 Super Talanger