Ellen stärker närvaron i Turkiet med avtal för två nya produkter

Danderyd, 2013-02-04 10:54 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen AB har tecknat avtal för distribution av bolagets två nya probiotiska kosttillskott med det turkiska bolaget UNPC vilket innebär att tre probiotiska produkter från Ellen kan lanseras i Turkiet under 2013.

Det ingångna avtalet med UNPC innebär att Turkiet blir den första marknaden där de nya in-licensierade produkterna kommer att marknadsföras och med varumärket ellen®. Turkiet är en betydande marknad med cirka 30 miljoner kvinnor i målgruppen med ett västerländskt beteende vilket medför att de har stor potential att efterfråga Ellens moderna produkter. UNPC planerar att lansera produkterna under 2013 via landets apotek och drugstores.

Under 2012 tecknades ett globalt licensavtal med Siffra Pharmaceuticals avseende probiotiska kosttillskott för urovaginal hälsa. Avtalet ger Ellen AB exklusiva rättigheter till två orala produkter med patentskydd.

Ellen tecknade i december 2012 ett distributionsavtal med turkiska Assos Pharma för bolagets probiotiska tamponger.

– Avtalet med UNPC kompletterar vår strategi att erbjuda kvinnor olika typer av probiotika som passar kvinnors behov oavsett ålder. Vi har nyligen ingått avtal i Turkiet för Ellens probiotiska tamponger med Assos Pharma och nu tecknar vi ytterligare ett distributionsavtal med UNPC. Turkiet är en viktig och snabbväxande marknad och vi ser fram emot att tre probiotiska produkter från Ellen lanseras där under året, säger Monica Wallter, VD på Ellen AB.

Obalans i underlivet är en mycket vanlig åkomma. Var fjärde kvinna har pågående besvär och många har återkommande problem. Ellens probiotika innehåller patenterade och välstuderade lactobaciller som ger kvinnor en möjlighet att bibehålla kroppens naturliga bakterieflora.

För ytterligare information, kontakta:
Monica Wallter, VD Ellen AB, 08 412 10 00

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Om Ellen AB
En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. Tampongen ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa utgör en naturlig del av friska kvinnors underlivsflora. År 2002 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering och utveckling av nya produkter baserade på samma teknologi. Under 2012 tecknades ett globalt licensavtal avseende probiotiska kosttillskott för urovaginal hälsa som ger Ellen AB exklusiva rättigheter till två produkter med patentskydd. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB agerar som bolagets Certified Adviser.
www.ellenab.com