NORVESTIAS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR 2012

Helsingfors, Finland, 2013-02-05 08:15 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Norvestia Abp             Bokslutskommuniké             5.2.2012 kl. 9.15

NORVESTIAS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR 2012

Koncernens resultat var 5,6 miljoner euro (-11,2 år 2011).

Resultat per aktie var 0,37 euro (-0,73).

Vinster och förluster från värdepappersverksamheten uppgick till 7,4 miljoner euro (-14,9).

Den utdelningsjusterade substansen steg med 4,1 % år 2012 (-7,6)

Styrelsen föreslår en utdelning på 0,30 euro per aktie (0,30).

KAPITALMARKNADEN

2012 fördelade sig på tre mycket olikartade perioder. Året började med en klar uppgång och aktiekurserna steg i synnerhet i januarifebruari. OMX Helsinki CAP-avkastningsindexet, som beskriver utvecklingen på Helsingfors börs, steg under årets första kvartal med 15,5 %. Bakom kursuppgången låg främst det stora stödpaketet på 1000 miljarder euro som den Europeiska centralbanken (ECB) beviljade det europeiska banksystemet vid årsskiftet. Finansieringen styrdes till obligationsmarknaderna för Europas mest skuldsatta länder och höjde på aktiekurserna genom olika mekanismer samt på den allmänna stämningen på marknaderna.

I februari upplevde eurosystemet ett beklagligt bakslag då dess medlemsstat Grekland i praktiken gick i konkurs. Den här händelsen hade en mycket negativ effekt på stämningen på marknaden, då placerarna senast nu märkte att insolvens av en europeisk stat är möjlig. Placerarnas villighet att investera i övriga krisstaters, såsom Portugals och Spaniens, obligationer sjönk ännu lägre än förut och eurosystemet drevs in i sin historias värsta kris. Under försommaren befarade man generellt att eurosystemet skulle splittras ännu före årsskiftet. I april vände aktiekurserna mot en nedgång och i juni var redan många aktiekurser under årsskiftets nivåer. Den exceptionellt snabba kursnedgången tillintetgjorde hela den goda kursuppgången under början av året.

En betydande vändning på marknaderna skedde den 25 juli. ECB satte hela sin auktoritet på spel och meddelade att den kommer att göra sitt yttersta för att bevara eurosystemet. ECB:s ordförande Mario Draghi betonade att euron är oåterkallelig och att spekulationer om dess splittring är fullkomligt onödiga. ECB preciserade ännu sitt utlåtande i september då det meddelade att banken är färdig att obegränsat köpa skuldebrev från de europeiska krisländerna, ifall krislandet så begär.

I praktiken betyder det att krisländernas statsekonomiska underskott kan finansieras direkt från den Europeiska centralbankens balans, genom att ECB köper krisländernas kortfristiga obligationer. Enligt en tidigare tolkning är en dylik verksamhet förbjuden för ECB, men det fanns just inga andra möjligheter kvar för att lugna eurokrisen. Obligationsköpen förutsätter att staten som behöver hjälp förbinder sig att följa villkoren definierade av den europeiska stabilitetsmekanismen (ESM). Tills vidare har ingen europeisk stat bett om stödköp, men redan möjligheten till ECB:s obegänsade stöd har stabiliserat kapitalmarknaderna.

Meddelandet från ECB i juli vände aktiemarknaderna igen mot en uppgång, som fortsatte med varierande takt till slutet av året. Fastän börsåret 2012 i efterhand granskat var bra, så var det mycket svårt för placerarna. Marknadens höga volatilitet gjorde portföljförvaltningen svår. Placerarnas arbete försvårades dessutom av det faktum att de, förutom värderingen av enskilda bolag, var tvungna att ta ställning till hela euroområdets framtidsutsikter och även förbereda sig för det värsta alternativet, eurosystemets okontrollerade splittring, fastän den var osannolik.

Index som beskriver avkastningen på olika börser utvecklades 2012 enligt följande:

Finland / OMX Helsinki–index            8,3 %
Finland / OMX Helsinki CAP-avkastningsindex    15,5 %
Sverige / OMX Stockholm–index              12,0 %
Norge / OBX–index                        14,7 %
Danmark / OMX Copenhagen–index              24,2 %
USA / Nasdaq Composite-index              15,9 %
USA / S&P 500–index                      13,4 %
Bloomberg European 500–index             13,2 %
MSCI World–index                      13,2 %
Japan / Nikkei 225-index              22,9 %

Norvestias utdelningsjusterade börskurs    -1,1 %
Norvestias utdelningsjusterade substans 4,1 %

SUBSTANSVÄRDE OCH BÖRSKURS

Norvestias substansvärde uppgick den 31 december 2012 till 8,97 euro per aktie (8,90 euro per aktie vid slutet av år 2011). Med beaktande av utdelningen om 0,30 euro per aktie som lämnades i mars 2012 steg substansvärdet under översiktsperioden med 0,37 euro per aktie (-0,73), vilket motsvarar en substansuppgång på 4,1 % (-7,6 %) sedan årets början. Under det fjärde kvartalet steg substansen per aktie med 0,21 euro (0,06).

2012 har externa omvärderingar av industriplaceringar i intressebolag resulterat i en värdeökning på 0,8 miljoner euro. Om detta hade tagits i beaktande skulle det justerade substansvärdet ha varit 138,2 miljoner euro 31.12.2012, vilket motsvarar en årlig ökning på 4,8 %. Enligt IFRS är den här typen av värdeökning i placeringar i intressebolag inte möjlig att boka.

Den utdelningsjusterade börskursen för Norvestias B-aktie sjönk under året med 1,1 %. Det sista avslutet i B-aktien den 31 december 2012 gjordes till en kurs på 6,21 euro per aktie (6,58), vilket motsvarade en substansrabatt på 30,8 % (26,1 %). Börsvärdet för Norvestias B-aktier 31.12.2012 var 89,5 miljoner euro (94,9).

KONCERNENS RESULTAT

Koncernens resultat uppgick 2012 till 5,6 miljoner euro (-11,2/2011; 13,6/2010) och rörelsekostnaderna till 1,9 miljoner euro (1,9/2011; 2,0/2010). Kostnaderna utgjorde 1,4 % av substansvärdet (1,4/2011; 1,3/2010). Resultatet för det fjärde kvartalet uppgick till 3,1 miljoner euro (0,9/2011; 2,3/2010). Avkastningen på eget kapital var 4,1 % (-7,7 %) och avkastningen på investerat kapital 4,1 % (-10,8 %).

LIKVIDITET OCH SOLIDITET

Koncernens likvida medel uppgick vid årets slut till 16,5 miljoner euro (25,9/2011; 35,7/2010). Soliditeten var 93,8 % (95,8/2011; 94,4/2010). Koncernens egna kapital var 137,4 miljoner euro (136,3/2011; 155,2/2010).

PERSONAL

Under året var i genomsnitt 6 personer anställda i Norvestiakoncernen (6/2011; 6/2010). Personalkostnaderna uppgick till 1,1 miljoner euro (0,9/2011; 1,2/2010).

NORVESTIAS PLACERINGAR

Norvestiakoncernens placeringar kan indelas i sex separata delar: direkta aktieplaceringar, aktiefonder, hedgefonder, obligationer, likvida medel samt industriplaceringar.

Norvestias investeringar, borträknat räntepapper och kassa och bank var 82 % (72 %) av totala tillgångar vid årets slut. Enligt marknadsvärdet fördelades placeringarna enligt följande:

2012 2012 2011 2011
  MEUR % MEUR %
Direkta aktieplaceringar 49,1 35,8 % 48,5 36,1 %
Industriplaceringar 9,8 7,1 % 9,1 6,8 %
Hedgefonder 25,9 18,9 % 24,6 18,3 %
Aktiefonder 8,8 6,4 % 6,2 4,6 %
Obligationer och obligationsfonder 19,3 14,0 % 9,0 6,7 %
Likvida medel 24,4 17,8 % 36,9 27,5 %
Sammanlagt 137,3 100,0 % 134,3 100,0 %

Under året var bolagets substansavkastning efter kostnader och skatter 4,1 %, vilket uppnåddes med en volatilitet på 5,3 % baserad på månatliga observationer. Samtidigt var avkastningen för OMX Helsinki CAP-avkastningsindexet 15,5 % och volatiliteten 17,7 %.

Allokeringen i portföljen ändrades i slutet av året. Obligationernas andel ökades och likvida medel minskades motsvarandevis. Ändringen berodde på den exceptionellt låga räntan som erhålls på kontanter.

Norvestias substansavkastning mellan olika månader fluktuerade klart mindre än utvecklingen på aktiemarknaderna. Bolaget skyddade tidvis sina placeringar med att sälja Euro Stoxx futurer. Skyddet var inte effektivt, vilket berodde på den ovanligt låga korrelationen mellan indexen på Helsingfors börs och Euro Stoxx.

Avkastningen på aktieplaceringar, aktiefonder och hedgefonder var tillfredsställande 2012. Avkastningen på obligationer var bra på grund av den sjunkande räntenivån, vilket ökade på obligationspriserna.

Av koncernens placeringar var 77 % i euro, 18 % i svenska kronor, 4 % i USA:s dollar och 1 % i annan valuta.

INDUSTRIPLACERINGAR

Placeringar i onoterade bolag hör till Norvestias industriplaceringsportfölj, som förvaltas av Norvestias dotterbolag Norvestia Industries Oy. Målsättningen med placeringsverksamheten är att finna intressanta bolag med god tillväxtpotential och genom att långsiktigt och aktivt utveckla dessa nå en märkbar värdeökning och därmed avkastning för Norvestias aktieägare. Enligt sin placeringsstrategi strävar Norvestia efter att finna bolag som fungerar på en tillräckligt stor marknad och som har möjlighet att utnyttja sina innovationer inom service och lösningar i Finland och även internationellt.

Norvestia placerar i minoritetsandelar eller kan vara i majoritet tillsammans med en annan placerare. I slutet av 2012 bestod industriplaceringsportföljen av fyra onoterade bolag: Coronaria Hoitoketju Oy, som erbjuder hälsovårdstjänster, Miltton Group Ab, som erbjuder innovativa kommunikationstjänster, GSP Group Oy, som erbjuder byggtjänster samt Polystar Instruments AB, som utvecklar IT-lösningar för affärsanalys. Värdet av andelarna i bolagen var sammanlagt 7,0 miljoner euro. Dessutom ägde Norvestia 8,9 % av Honkarakenne Oyj motsvarande 1,0 miljoner euro i slutet av året.

Norvestia har åtagit sig att placera 2,0 miljoner euro i fonden Lifeline Ventures Fund I, varav 0,5 miljoner euro nu har placerats. Därtill har Norvestia placerat 0,1 miljoner euro i fonden Lifeline Ventures Fund III. I december 2012 åtog sig Norvestia att placera 2,0 miljoner euro i private equity fonden Amanda V East.

Avkastningen på industriplaceringar var positiv. 2012 har externa omvärderingar av industriplaceringar i intressebolag resulterat i en värdeökning på 0,8 miljoner euro. Enligt IFRS är den här typen av värdeökning i placeringar i intressebolag inte möjlig att boka.

Enligt nuvarande placeringsstrategi kan 20–30 % av placeringstillgångar användas till industriplaceringar. Placeringarna har ingen förutbestämd tidsgräns utan de görs då lämpliga tillfällen uppenbarar sig.

NORVESTIAKONCERNEN

Norvestia Abp är moderbolag till Norvestia Industries Oy och Norventures Ab. Hela koncernens moderbolag är Kaupthing hf. vars hemort är Reykjavik, Island.

Norvestia placerar huvudsakligen i nordiska aktier, aktiefonder, hedgefonder, obligationer, på penningmarknaden samt i industriplaceringar. Norvestia Abp:s B-aktie noteras på Nasdaq OMX Helsinki Oy.

Dotterbolaget Norvestia Industries Oy grundades i september 2007 för att förverkliga koncernens industriplaceringsstrategi. I Norvestias andra helägda dotterbolag Norventures Ab skedde inga förändringar under året.

AKTIER OCH AKTIEKAPITAL

Norvestia Abp:s aktiekapital är fördelat på 900 000 A-aktier med tio röster var och 14 416 560 B-aktier med en röst var. Aktiekapitalet består av sammanlagt 15 316 560 aktier och aktiernas sammanlagda röstetal är 23 416 560. Alla aktier har samma rätt till utdelning och bolagets tillgångar.

AKTIEÄGARE

Vid utgången av december 2012 hade Norvestia 5 833 aktieägare (5 960). Av aktierna var 33,1 % i utländsk ägo (33,1 %) och 1,2 % förvaltarregistrerade (1,2 %).

Bolagets största aktieägare är Kaupthing hf. med 32,7 % (32,7 %) av aktierna motsvarande 56,0 % (56,0 %) av rösterna vid årets slut. Bolagets näst största ägare Mandatum Livförsäkringsaktiebolag innehade vid årets slut 11,7 % (11,9 %) av aktierna och 7,6 % (7,8 %) av rösterna. De tio största aktieägarna innehade vid årets slut 54,3 % (54,5 %) av aktierna och 70,1 % (70,3 %) av aktiernas sammanlagda röstetal. Mer information om aktieägarna finns på sid 10.

ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA

Vid den ordinarie bolagsstämman den 16 mars 2012 beslutades att utdelning för år 2011 skulle lämnas med 0,30 euro per aktie. Utdelningen betalades den 28 mars 2012.

Till styrelsen omvaldes:
J.T. Bergqvist, ordförande
Hilmar Thór Kristinsson, vice ordförande
Georg Ehrnrooth, medlem
Robin Lindahl, medlem
Freyr Thordarson, medlem

Till revisor omvaldes CGR Rabbe Nevalainen och till revisorssuppleant Ernst & Young Ab. Stämman beslutade enhälligt att bevilja ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören för 2011.

Stämman befullmäktigade styrelsen att besluta om förvärv av bolagets egna aktier genom offentlig handel på Helsingfors börs. Bemyndigandet berättigar till förvärv av totalt 4 500 000 B-aktier före den 31 maj 2013. Inga förvärv har gjorts under 2012. Styrelsen befullmäktigades även att fatta beslut om aktieemission och emission av optionsrätter och andra särskilda rättigheter. Maximiantalet som kan emitteras uppgår till totalt 4 500 000 aktier. Bemyndigandet är i kraft fram till den 31 maj 2013.

RISKER I PLACERINGSVERKSAMHETEN

En av principerna i Norvestias placeringsverksamhet är att diversifiera placeringarna och därigenom begränsa den totala risknivån och samtidigt nå en jämn förmögenhetstillväxt. Tidvis kan dock en betydande del av placeringarna fokuseras på en viss typ av placeringar och värdepapper, vars möjliga ogynnsamma utveckling betydligt kan försämra Norvestias resultat. Norvestia strävar tidvis efter att skydda sina placeringar med optioner och terminer, men det kan ändå uppstå situationer då skyddet inte är effektivt.

Norvestias fem största placeringar 31.12.2012 var fonderna Didner&Gerge, Futuris, Nektar och Zenit samt Fortums aktie.

Den ekonomiska utvecklingen och förändringar i börskurserna, såväl nationellt som internationellt, inverkar väsentligt på bolagets avkastning. Utöver detta inverkar även förändringar i valutakurserna på bolagets resultat. Den allmänna osäkerheten på kapitalmarknaderna samt i synnerhet eurosystemets svårigheter ökar volatiliteten på Norvestias placeringar och därmed även på risken.

INTERN KONTROLL OCH RISKHANTERING

Bolagets principer för intern kontroll och riskhantering behandlas närmare i en separat rapport över Norvestiakoncernens bolagsstyrning.

UTDELNINGSPOLITIK

Norvestia strävar till att skapa möjlighet att över åren lämna en utdelning som ligger över genomsnittet för den finska aktiemarknaden. På lång sikt strävar man till att ungefär hälften av koncernens vinst efter skatt utdelas.

FÖRSLAG TILL VINSTUTDELNING

Styrelsen föreslår att av moderbolagets utdelningsbara medel utdelas till aktieägarna 0,30 euro per aktie (0,30), vilket motsvarar 4,6 miljoner euro (4,6).

FRAMTIDSUTSIKTER

Stämningen på kapitalmarknaderna förbättrades efter ECB:s utlåtande i juli. Löftet om att vid behov obegränsat köpa krisländernas obligationer eliminerar dock inte krisens grundproblem dvs. den svåra överskuldsättningen av europeiska stater. Löftet gav ändå tilläggstid att lösa problemen. Euroområdet står fortfarande framför en utmanande situation. Det har delats i två där den ena delen består av länder med bra kreditvärdighet, såsom Tyskland och Finland, och den andra av länder vars marknadsbestämda finansiering ännu är dyr.

Den globala ekonomiska tillväxten förväntas i stort sätt förbli oförändrad. Världens BNP estimeras växa med 3,3 % i år. Tillväxten baserar sig på Asiens och i synnerhet Kinas goda ekonomiska tillväxt. USA:s ekonomiska tillväxt estimeras vara 1,9 % och den europeiska ekonomin estimeras minska med 0,3 %, vilket är ungefär det samma som 2012. Under de närmaste kvartalen estimeras såväl den privata konsumtionen som investeringarna att minska på euroområdet.

Räntenivån för länder med hög kreditvärdighet är rekordlåg. Räntan på den tyska och finska statens kortfristiga skuldebrev är negativ. Räntan på den tyska statens skuldebrev på tio år är 1,5 %. Realavkastningen på dessa riskfria placeringar är för tillfället negativ, eftersom euroområdets inflation estimeras vara dryga 3 %. En dylik avkastningsförväntning är inte tillfredsställande för placerare. Under året kan det ske stora allokeringsförändringar på marknaderna, om placerarna strävar efter tilläggsavkastning bland annat från statsskuldebrev med högre risk eller från aktiemarknaderna. Om så händer, kommer det att stöda aktiepriserna samt sänka på räntenivåerna för skuldsatta länder.

Norvestia har minskat på mängden kontanter under de senaste månaderna och flyttat tillgångar till placeringsobjekt som har en bättre förväntad avkastning, såsom aktier och företagslån. Det här har höjt på den förväntade avkastningen på Norvestias portfölj, men samtidigt ökat risknivån.

Den senaste tidens relativt positiva stämning på marknaderna har baserat sig på antagandet att åtgärderna på EU-nivå räcker för att stabilisera den ekonomiska utvecklingen och skuldhållbarheten i Europas problemländer. Även ett misslyckat anpassningsprogram i ett krisland kan igen sätta igång den negativa spiralen, vilket kan ha omfattande inverkningar på kapitalmarknaderna. Situationen på kapitalmarknaderna är i detta avseende fortfarande mycket känslig och förmodligen kommer prisfluktuationerna att tidvis vara mycket stora 2013. Risken för eurosystemets sammanfall är dock klart mindre än förra sommaren.

I denna känsliga marknadssituation strävar Norvestia efter att i sin verksamhet på bästa möjliga sätt, och på basis av den senaste tillgängliga ekonomiska informationen, ta i beaktande ekonomins och aktiemarknadernas olika utvecklingsalternativ. Investeringsgraden mellan aktier, fonder och räntebärande placeringar kommer att anpassas till de bedömningar som görs vid varje enskild situation.

NORVESTIAS PLACERINGSSTRATEGI 2013

Norvestias placeringsstrategi är tudelad: den snabbomsatta portföljen och industriplaceringar. Placeringarnas fördelning mellan de olika placeringsstrategierna utvärderas från fall till fall.

Placeringar i den snabbomsatta portföljen görs enligt rådande marknadsomständigheter. Målet är att uppnå en god riskjusterad avkastning. Vid årsskiftet var en stor del av Norvestias tillgångar placerade direkt i aktier på Helsingfors börs. För att diversifiera risken samt på basen av avkastningsförväntningar kan placeringar i fortsättningen göras även på andra börser.

Bolagsstämman våren 2012 bemyndigade styrelsen att förvärva bolagets egna aktier samt att fatta beslut om en möjlig aktieemission. Båda bemyndiganden var avsedda att användas för industriplaceringar. Även användningen av främmande kapital vid finansieringen av industriplaceringarna kan övervägas.

NYCKELTAL

RESULTAT FÖRE SKATTER 3 702 1 499 5 884 -16 412

Inkomstskatt* -579 -618 -265 5 170
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 3 123 881 5 619 -11 242

Övrigt totalresultat efter skatt:
Omvärdering av finansiella tillgångar som kan säljas 94 -14 94 -14

Kortfristiga skulder 2 892 1 426

SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER 146 433 142 302

KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS

1 000 euro 1.1-31.12. 1.1-31.12.
  2012 2011

Eget kapital 31.12.2012 53 608 6 896 352 70 916 5 619 137 391

NOTER TILL BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

REDOVISNINGSPRINCIPER

Koncernens bokslutskommuniké har upprättats enligt IAS 34 Delårsrapporter –standarden som tagits i bruk i EU. Samma redovisningsprinciper har följts som i koncernbokslutet för 2011. Vid uträkningen av nyckeltal har samma beräkningsgrunder använts som i bokslutet och årsberättelsen 2011. Resultat per aktie efter utspädning har inte skilt visats, eftersom bolaget inte har emitterat instrument med utspädande effekt.

De nya IFRS-standarderna och tolkningarna som trädde i kraft i början av 2012 har inte väsentligt påverkat Norvestias bokslutskommuniké för 2012.

SKATT RELATERAD TILL ÖVRIGT TOTALRESULTAT

31.12.2012 31.12.2011
Omvärdering av finansiella tillgångar som kan säljas
Summa innan skatt 124 -18
Skattekostnad/-nytta -30 4
Summa efter skatt 94 -14

ANSVARSFÖRBINDELSER

Värdepapper givna som pant för derivativaffärer
Bokföringsvärde av pantade värdepapper 13 624 9 232

Fondåtaganden
Åtagande att placera i Lifeline Ventures Fund I Ky 1 512 -
Åtagande att placera i Amanda V East Ky 2 000 -

DERIVATKONTRAKT

Norvestia har använt sig av standardiserade derivatkontrakt för att effektivera portföljförvaltningen. Tabellen nedan redovisar anskaffningsvärden och verkliga värden för derivatkontrakten samt de underliggande tillgångarna. De verkliga värdena har justerats för motsvarande aktiers utdelningsintäkter. Derivatkontrakten bokas på anskaffningsdagen till verkligt värde och omvärderas därefter till verkligt värde. Det verkliga värdet för futurer motsvarar futurens vinst eller förlust. Säkringsredovisning har ej använts.
Aktiederivat
Sålda säljoptioner, öppna positioner
Underliggande värde - 402
Anskaffningsvärde - -86
Verkligt värde - -41

Indexderivat
Sålda futurer, öppna positioner
Underliggande värde - -3 462
Verkligt värde - -186

Valutaderivat
Sålda futurer, öppna positioner
Underliggande värde -10 001 -
Verkligt värde -99 -

PLACERINGAR DEN 31 DECEMBER 2012

Antal Anskaff-nings- Verkligt Andel
  aktier/ värde värde av place-
  andelar 1 000 1 000 ringar

Polystar Instruments AB 266 000 1 717 2 113 1,8 %

SUMMA NORVENTURES AB   1 717 2 113 1,8 %

SUMMA NORVESTIAKONCERNEN   101 227 118 675 100,0 %

Tabellen inkluderar inte koncernens likvida medel.
* Det verkliga värdet för intressebolag redovisas som koncernens balansvärde.

Bokslutskommunikén baserar sig på bokslutet för 2012 som granskats av revisorerna. Årsberättelsen för räkenskapsperioden 2012 publiceras vecka 8.

De utdelningsbara medlen i moderbolagets bokslut uppgår till 50 010 787 euro, varav räkenskapsperiodens förlust uppgår till 139 964 euro. Det har inte skett några väsentliga förändringar i bolagets ekonomiska situation efter räkenskapsperiodens slut och den föreslagna dividendutdelningen anses inte påverka bolagets betalningsförmåga.

Styrelsen föreslår att av de utdelningsbara medlen utdelas till aktieägarna 0,30 euro per aktie, vilket motsvarar 4,6 miljoner euro.

Ordinarie bolagsstämma hålls tisdagen den 19 mars 2013 kl. 13.

Helsingfors 5.2.2013

NORVESTIA ABP