Skatteverkets allmänna råd om fördelning av anskaffningsutgift med anledning av Kopy Goldfields nyemission 2012 av aktier och teckningsoptioner

Bakgrund
Styrelsen för Kopy Goldfields AB (publ) (Kopy Goldfields) beslutade den 7 november 2012, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämma den 5 november 2012, om en nyemission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Erbjudandet innebär att den som på avstämningsdagen den 15 november 2012 var registrerad som aktieägare i Kopy Goldfields ägde företrädesrätt att för varje femtal aktier teckna en unit bestående av två nyemitterade aktier och en teckningsoption (TO 3). Teckningskursen uppgick till 7,60 kronor per unit motsvarande en emissionskurs per aktie om 3,80 kronor. Teckningsoptionerna emitterades vederlagsfritt.

Skatteverkets allmänna råd
När flera olika värdepapper har förvärvats för ett gemensamt belopp bör anskaffningsutgiften fördelas i proportion till marknadsvärdet för de olika värdepapperna.

Av anskaffningsutgiften för varje tvåtal nytecknade aktier och medföljande teckningsoption i Kopy Goldfields bör enligt Skatteverket 96,2 procent hänföras till aktierna och 3,8 procent till teckningsoptionen.

Exempel
Om anskaffningsutgiften för en nytecknad units var 7,60 kr ska (0,962 x 7,60 =) 7,31 kr hänföras till de två nytecknade aktierna och (0,038 x 7,60 =) 0,29 kr till teckningsoptionen TO 3.

För fullständig information om Skatteverkets beräkning och allmänna råd hänvisas till www.skatteverket.se.

Stockholm, 5 februari 2013

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com
Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Pressrelease 2013-02-05.pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum Kopy Goldfields (Swedish)

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolagets huvudägare är Eldorado Gold Corp. Bolaget innehar rättigheterna till femton berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 2 338 kvadratkilometer. Det långsiktiga målet är att utveckla ett guldprospekterings- och produktionsbolag med guldmineraltillgångar på 5 Moz för att stödja årlig guldproduktion på 0,2 Moz.

Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08-544 987 55.

Aktien
Ticker: KOPY