Årsregnskabsmeddelelse 2012 - Lundbeck indfrier sine forventninger, og salget af Nye Produkter stiger med over 70%

H. Lundbeck A/S (Lundbeck) offentliggør årsresultatet for 2012, som svarer til forventningerne til året eksklusive omstruktureringsomkostninger. Omsætningen for 2012 udgjorde DKK 14.227 mio., eksklusive Lexapro i USA, svarende til en stigning på 6% i forhold til 2011. Væksten var primært drevet af Lundbecks Nye Produkter*, som genererede en omsætning på DKK 2.141 mio. svarende til en stigning på 71% i forhold til 2011. Overskuddet var påvirket af tabet af omsætning fra Lexapro® i USA som følge af patentudløb, og EBIT for 2012 udgjorde DKK 2.177 mio. eksklusive omstruktureringsomkostninger. Dette svarer til en EBIT-margin på 14,7% for helåret.

• Omsætningen i USA, eksklusive Lexapro, steg med 29%, mens omsætningen på Internationale Markeder steg med 9% i forhold til 2011
  • Omsætningen fra Nye Produkter steg med 71% til DKK 2.141 mio. og udgjorde således 14% af den samlede omsætning, mod 8% i 2011
  • Lexapro i Japan opnåede en omsætning på DKK 195 mio., og den positive udvikling i markedsandelen forsætter
  • OnfiTM genererede i 2012 en omsætning på DKK 255 mio.
  • Nettoresultatet var på DKK 1.107 mio. Bestyrelsen foreslår at udbetale udbytte på DKK 2,00 pr. aktie, svarende til en udbytteprocent på 35%
  • For 2013 lyder resultatforventningerne på en omsætning på DKK 14,1-14,7 mia. og EBIT på DKK 1,6-2,1 mia. som annoncerede den 19. december 2012

Omsætningsfordeling

DKK mio. 4. kvt.
4. kvt.
Vækst Vækst i
lokalvaluta
Helår
Helår
Vækst Vækst i
lokalvaluta
Nye Produkter* 582 374 55% 49% 2.141 1.253 71% 59%

Cipralex 1.501 1.433 5% 3% 5.827 5.957 (2%) (3%)
Ebixa 677 650 4% 4% 2.803 2.751 2% 2%
Azilect 326 309 6% 6% 1.224 1.187 3% 4%
Xenazine 322 242 33% 27% 1.197 852 40% 30%

Europa 1.960 1.907 3% 2% 7.734 7.988 (3%) (3%)
USA (ekskl. Lexapro) 556 418 33% 27% 2.099 1.627 29% 20%
Internationale Markeder 966 866 11% 10% 3.768 3.468 9% 7%

Samlet omsætning 3.845 3.829 0% (1%) 14.802 16.007 (8%) (8%)

*Nye Produkter omfatter Xenazine, Sabril, Sycrest, Lexapro (Japan), Onfi og Treanda

Lundbecks koncernchef Ulf Wiinberg udtaler i forbindelse med årsregnskabsmeddelelsen:
“2012 var et spændende år for Lundbeck. Vi har lanceret to nye produkter, og der har været en meget positiv udvikling i vores udviklingsportefølje. Her i starten af 2013 planlægger vi at lancere yderligere tre nye produkter – BrintellixTM, Abilify® once-monthly og SelincroTM.”

Læs hele Årsregnskabsmeddelelsen 2012 i PDF.pdf