Rezidor Hotel Group: Bokslutskommuniké januari-december 2012

Fjärde kvartalet, 2012

• RevPAR för jämförbara hotell ("L/L") ökade med 4,2%.
  • Intäkterna ökade med 6,6% till 240,6 MEUR (225,6).
    Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 2,8%.
  • EBITDA uppgick till 15,6 MEUR (14,1) och EBITDA-marginalen till 6,5% (6,3).
  • Förlust efter skatt uppgick till -13,3 MEUR (-13,5), negativt påverkad av kostnader för avslutade kontrakt om -9,4 MEUR (0,0), nedskrivningar av anläggningstillgångar om -6,7 MEUR (-9,9), samt nedskrivning av uppskjutna skattefordringar om -3,3 MEUR (-8,5).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,09 EUR (-0,09).
  • Ca 1 100 nya rum togs i drift och ca 1 300 nya rum kontrakterades.

Januari-december, 2012

• RevPAR för jämförbara hotell ("L/L") ökade med 4,6%.
  • Intäkterna ökade med 6,9 % till 923,7 MEUR (864,2).
    Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 4,0%.
  • EBITDA uppgick till 50,9 MEUR (35,1) och EBITDA-marginalen till 5,5% (4,1).
  • Förlust efter skatt uppgick till -16,8 MEUR (-11,9), negativt påverkad av kostnader för avslutade kontrakt om -9,4 MEUR (0,0), nedskrivningar av anläggningstillgångar om -12,3 MEUR (-11,6), samt nedskrivning av uppskjutna skattefordringar om -3,3 MEUR (+3,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,12 EUR (-0,08).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 16,5 MEUR (14,1), men påverkades dock negativt av kostnader för avslutade kontrakt om 9,4 MEUR.
  • Ca 4 000 nya rum togs i drift och ca 7 100 nya rum kontrakterades.
MEUR Kv4 2012 Kv4 2011 Helår 2012 Helår 2011
Intäkter 240,6 225,6 923,7 864,2
EBITDAR 78,5 74,0 300,5 274,6
EBITDA 15,6 14,1 50,9 35,1
EBIT -8,7 -4,0 -0,9 -7,7
Resultat efter skatt -13,3 -13,5 -16,8 -11,9
EBITDAR-marginal, % 32,6% 32,8% 32,5% 31,8%
EBITDA-marginal, % 6,5% 6,3% 5,5% 4,1%
EBIT-marginal, % -3,6% -1,8% -0,1% -0,9%

VD-kommentar

- RevPAR, kassaflöde från verksamheten och EBITDA-marginalen förbättrades under 2012. Strukturella förändringar genomfördes under året vilka stärkt vår plattform för fortsatt lönsamhetsförbättring

"Trots ett svagt ekonomiskt klimat, fortsatte Rezidors RevPAR för jämförbara hotell att uppvisa en positiv utveckling med en tillväxt på 4% under fjärde kvartalet 2012. För helåret ökade RevPAR med 5%, vilken drevs av en stark tillväxt i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika.

RevPAR-förbättringen tillsammans med den fortsatta försvagningen av euron, resulterade i en intäktsökning på 7% under det fjärde kvartalet 2012 med en stark tillväxt på 18% i intäkter från hotell under management- och franchiseavtal. EBIT-marginalen och nettoresultatet påverkades negativt främst av kostnader för hyresavtal som avslutats under kvartalet och nedskrivningar av tillgångar, vilket ledde till en förlust efter skatt på 13 MEUR. Kassaflödet från den löpande verksamheten, justerat för kostnader för avslutade kontrakt, förbättrades med 12 MEUR.

Vår fokus på lönsam tillväxt med management- och franchiseavtal fortsätter. Samtliga 4 000 rum som öppnades och 7 100 rum som tecknades under 2012 var antingen under management- eller franchiseavtal.

Rezidor uppnådde en annan viktig milstolpe under kvartalet genom att omvandla två hyresavtal till franchiseavtal i Sverige. Tillsammans med de sju avslutade hyresavtalen i Frankrike som meddelats tidigare, medför dessa en positiv effekt på EBITDA-marginalen på cirka 0,5% framöver.

Vår fortsatta globala kommersiella fokus i samarbete med Carlson, ett effektivt genomförande av "Route 2015" och vårt kostnadsbesparingsprogram i kombination med stora organisatoriska förändringar har stärkt vår plattform, vilket banar väg för fortsatt lönsamhetsförbättring de kommande åren".

Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv 4

Den 14 februari 2013 kl 10:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt Knut Kleiven, vice VD & CFO, gemensamt rapporten och svarar på frågor.

För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Sverige: +46 (0)8 5051 3793
Sverige (gratisnummer):      0200 883 440
Storbritannien: +44 (0)20 7136 2051
Storbritannien (gratisnummer): 0800 279 5004
Frankrike: +33(0)170801765
Frankrike (gratisnummer): 0805631580
USA: +1 646 254 3365
USA (gratisnummer): +1877 280 2296

Bekräftelsekod: 6882214

För en inspelning, vänligen besök
www.investor.rezidor.com.

Finansiell kalender 2013

Kvartalsrapport Kv 1 2013: 24 april 2013
Årsstämma 2013: 24 april 2013
Delårsrapport Kv 2 2013: 17 juli 2013
Delårsrapport Kv 3 2013: 22 oktober 2013

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2013 kl 08:30 (centraleuropeisk tid).

Stockholm 14 februari 2013

Wolfgang M. Neumann
VD & Koncernchef
Rezidor Hotel Group AB

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Ebba Vassallo
Director, Investor Relations
ebba.vassallo@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group är en av de mest dynamiska och snabbast växande hotellföretagen i världen. Koncernen har för närvarande en portfölj med 438 hotell med 96 000 rum i drift och under utveckling i mer än 70 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika. Rezidor driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson, Regent Hotels & Resorts, samt Hotel Missoni, ett livsstilsvarumärke som har utvecklats över hela världen genom ett licensavtal med det italienska modehuset Missoni. Rezidor är medlem i Carlson Rezidor Hotel Group.

För mer information, besök www.rezidor.com

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidors Bokslutskommuniké januari - december 2012