Kuntarahoitus Oyj:n tilinpäätöstiedote

1.1.-31.12.2012

Yhteenveto vuodesta 2012:

• Konsernin liikevoitto oli 138,6 miljoonaa euroa (2011: 65,3 miljoonaa euroa). Kasvua edelliseen vuoteen oli 112 %.
• Korkokate kasvoi 51 % edelliseen vuoteen verrattuna ja oli 142,4 miljoonaa euroa (2011: 94,2 miljoonaa euroa).
• Taseen loppusumma oli 25 560 miljoonaa euroa (2011: 23 842 miljoonaa euroa). Tase kasvoi 7 % edellisen vuoden loppuun verrattuna.
• Konsernin riskinkantokyky pysyi edelleen erittäin vahvana, vakavaraisuussuhde oli vuoden lopussa 33,87 % (2011: 24,13 %) ja ensisijaisten omien varojen vakavaraisuussuhde oli 26,22 % (2011: 19,04 %).
• Varainhankintaa tehtiin vuoden 2012 aikana 6 590 miljoonaa euroa (2011: 6 673 miljoonaa euroa). Varainhankinnan kokonaismäärä kasvoi 22 036 miljoonaan euroon (2011: 20 092 miljoonaa euroa).
• Luotonanto kasvoi 15 700 miljoonaan euroon (2011: 13 625 miljoonaa euroa). Luottoja nostettiin 17 % enemmän kuin edellisenä vuonna, 3 254 miljoonaa euroa (2011: 2 780 miljoonaa euroa).
• Vuonna 2010 aloitetun rahoitusleasingtoiminnan kehittämiseen on edelleen panostettu vahvasti. Leasingtoiminnan kanta oli vuoden lopussa yli 64 miljoonaa euroa (2011: 30 miljoonaa euroa).
• Sijoitusten kokonaismäärä vuoden 2012 lopussa oli 6 224 miljoonaa euroa (2011: 5 640  miljoonaa euroa).
• Kuntarahoituksen tytäryhtiön Inspiran liikevaihto oli 1,8 miljoonaa euroa (2011: 2,2 miljoonaa euroa). Liikevoitto vuoden 2012 lopussa oli 0,2 miljoonaa euroa (2011: 0,4 miljoonaa euroa).

Avainluvut (konserni):

31.12.2012

31.12.2011
Korkokate (milj. euroa) 142,4 94,2
Liikevoitto (milj. euroa) 138,6 65,3
Uusi luotonanto (milj. euroa) 3 254 2 780
Uusi varainhankinta (milj. euroa) 6 590 6 673
Taseen loppusumma (milj. euroa) 25 560 23 842
Omat varat (milj. euroa) 428,9 288,4
Ensisijaisten omien varojen
vakavaraisuussuhde -%
26,22 19,04
Vakavaraisuussuhde-% 33,87 24,13
Oman pääoman tuotto-% (ROE) 38,04 27,08
Kulu-tuotto-suhde 0,14 0,23

Toimitusjohtaja Pekka Averio kommentoi tilikautta:

"Kuntarahoitukselle vuosi 2012 oli menestyksellinen ja yhtiön tuloskehitys oli vahva. Yhtiö oli edelleen asiakaskuntansa suurin rahoittaja vastaten noin 80 prosentista kuntasektorin lainoista. Valtion tukeman asuntotuotannon rahoitus oli käytännössä kokonaan Kuntarahoituksen vastuulla. Rakennusalan kiinnostus valtion tukemaa asuntotuotantoa kohtaan kuitenkin romahti.

Yhtiö teki varainhankintaa etupainotteisesti vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Varojen saatavuus oli koko vuoden erittäin hyvä, ja varainhankinnan kustannukset olivat kilpailukykyiset. Tilanne kuvaa hyvin kansainvälisen sijoittajakunnan luottamusta Suomen kuntasektorin tulevaisuuteen.

Finanssikriisistä alkanut rahoitusalan sääntelyn kehitystyö jatkui vuoden aikana. Meneillään on useita rinnakkaisia hankkeita, jotka kiristävät koko pankkisektorin likviditeetti- ja pääomavaatimuksia sekä lisäävät sääntelyn ja valvonnan kustannuksia. Kehityksen myötä asiakkaiden rahoituskustannukset nousevat.

Kuntarahoituksessa käynnistettiin vuoden aikana toimet, joiden tavoitteena on täyttää uudet pääomavaatimukset oman tuloksen kautta. Merkittävimmät muutokset on tehty hinnoittelu- ja varainhankintastrategioissa, minkä lisäksi keskityttiin oman toiminnan tehostamiseen.

Kuntarahoitus on keskeinen osa suomalaisen yhteiskunnan taloudellista perusrakennetta. Kuntatalouden kannalta yhtiö on suhdannevaihteluita tasaava ja kuntien toimintaa perustavalla tavalla tukeva toimija. Yhtiö on erittäin tärkeässä asemassa varmistaessaan kuntasektorin rahoituksen myös epävarmoina aikoina.

Kuntarahoitus jatkaa toimintansa kehittämistä tavoitteenaan varmistaa parhaat palvelut asiakkailleen sekä hyvä tuloksentekokyky myös tulevaisuudessa. Perusedellytys on toiminnan tehokkuudesta ja henkilökunnan ammattitaidosta huolehtiminen.”

Luottoluokitukset

Kuntarahoituksen luottoluokitukset

Yhtiön pitkäaikaisen varainhankinnan luottoluokitukset ovat parhaat mahdolliset:

Luokituslaitos Pitkäaikainen varainhankinta Näkymät Lyhytaikainen varainhankinta Näkymät
Moody’s Investors Service Aaa Vakaat P-1 Vakaat
Standard & Poor’s AAA Vakaat A-1+ Vakaat

Tammikuussa 2013 Standard & Poor’s vahvisti Kuntarahoituksen AAA-luottoluokituksen ja samalla muutti näkymät negatiivisesta vakaaksi.

Kuntien takauskeskuksen luottoluokitukset

Yhtiön varainhankinnan takaavalla Kuntien takauskeskuksella pitkäaikaisen varainhankinnan luottoluokitukset ovat parhaat mahdolliset:

Moody’s Investors Service Aaa Vakaat P-1 Vakaat
Standard & Poor’s AAA Vakaat A-1+ Vakaat

Tammikuussa 2013 Standard & Poor’s vahvisti Kuntien takauskeskuksen AAA-luottoluokituksen ja samalla muutti näkymät negatiivisesta vakaaksi.

Toimintaympäristö vuonna 2012

Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden epävarma tilanne rauhoittui vuoden loppua kohden jonkin verran huolimatta euro-alueen valtioiden velkakriisin pitkittymisestä ja yleisen taloudellisen tilanteen heikkenemisestä monissa maissa. Merkittävä rauhoittava vaikutus rahoitusmarkkinoille oli Euroopan keskuspankin tuntuvalla väliintulolla, kun se lisäsi rahoitusta eurooppalaiselle pankkisektorille.

Rahoitus- ja pankkisektorin yritykset käynnistivät vuoden aikana toimenpiteitä sopeutuakseen Basel III -sääntelyyn tulevaisuudessa. Tärkeimpiä muutospaineita aiheuttavat kiristyvät vaatimukset alan toimijoiden oman pääoman määrän ja laadun suhteen sekä likviditeettivaatimusten kasvattaminen.

Tämän lisäksi useissa EU-maissa suunnitteilla oleva rahoitusmarkkinavero, Suomessa voimaan astuva pankkivero sekä pankkivalvontaan liittyvät uudet vaatimukset tulevat lisäämään rahoitussektorin toimintakustannuksia merkittävästi lähivuosina. Muutokset edellyttävät aiempaa tehokkaampaa toimintaa ja saattavat johtaa pankkien keskittymiseen parhaiten tuottavaan liiketoimintaan yksityissektorilla.

Kuntarahoitus on tärkeä osa suomalaisen yhteiskunnan taloudellista perusrakennetta, ja se on ainoa vain kuntasektoriin erikoistunut rahoituslaitos Suomessa. Vuonna 2012 Kuntarahoitus suurimpana kuntasektorin rahoittajana huolehti asiakkaidensa rahoituksen saatavuudesta normaalisti. Kuntarahoituksen varainhankinta painottui alkuvuoteen ja yhtiön likviditeetti oli koko vuoden hyvä. Yhtiön vahvaa asemaa ja hyvin hoidettua riskienhallintaa heijastelevat myös sen luottoluokitukset, jotka luottoluokittajat ovat arvioineet parhaiksi mahdollisiksi.

Konsernin tulos ja tase

Kansainvälisen toimintaympäristön haasteet huomioon ottaen konsernin liikevoitto oli erinomainen. Liiketoiminnan kasvu jatkui ja tilikauden liikevoitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 138,6 miljoonaa euroa (2011: 65,3 miljoonaa euroa). Liikevoitto kasvoi 112 % edelliseen vuoteen verrattuna. Konsernin korkokate oli 142,4 miljoonaa euroa (2011: 94,2 miljoonaa euroa).

Kuntarahoituksen liikevoitto oli 138,5 miljoonaa euroa (2011: 65,0 miljoonaa euroa). Edelliseen vuoteen verrattuna liikevoittoa paransivat liiketoiminnan volyymin kasvu, uusien luottojen marginaalien nousu, erinomaisesti sujunut varainhankinta, onnistunut taseen hallinta ja omien joukkovelkakirjalainojen takaisinostot. Takaisinostoista tuloutui vuoden aikana 9,7 miljoonaa euroa (2011: 2,3 miljoonaa euroa), jotka on kirjattu korkokatteeseen. Tulokseen sisältyy arvostuksista kirjattuja realisoitumattomia käyvän arvon muutoksia 15,8 miljoonaa euroa (2011: -11,5 miljoonaa euroa).

Kuntarahoituksen tytäryhtiön, Inspiran, liikevoitto vuodelta 2012 oli 0,2 miljoonaa euroa (2011: 0,4 miljoonaa euroa).

Konsernin palkkiokulut olivat vuoden lopussa 3,2 miljoonaa euroa (2011: 2,9 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan kulut kasvoivat 15 % vuoden 2012 aikana 19,4 miljoonaan euroon (2011: 16,9 miljoonaa euroa). Kulujen kasvu johtui pääasiassa liiketoiminnan volyymin sekä yhtiön toimintaympäristön muutoksien aiheuttamasta henkilöstömäärän kasvusta että meneillään olevista järjestelmäkehityshankkeista.

Hallintokulut olivat 13,5 miljoonaa euroa (2011: 12,1 miljoonaa euroa), josta henkilöstökulut olivat 9,2 miljoonaa euroa (2011: 8,3 miljoonaa euroa). Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden poistot olivat 1,1 miljoonaa euroa (2011: 0,8 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan muut kulut olivat 4,9 miljoonaa euroa (2011: 4,0 miljoonaa euroa).

Konsernin taseen loppusumma oli vuoden 2012 lopussa 25 560 miljoonaa euroa, kun se edellisen vuoden lopussa oli 23 842 miljoonaa euroa. Valtaosa taseen kehityksestä johtui liiketoiminnan volyymien kasvusta sekä taseen erien arvostusten muutoksista.

Vakavaraisuus

Konsernin vakavaraisuus on kehittynyt hyvin vuoden aikana. Vakavaraisuussuhde oli vuoden 2012 lopussa 33,87 %, kun se vuoden 2011 lopussa oli 24,13 %. Ensisijaisten omien varojen vakavaraisuussuhdeluku oli 26,22 % (2011: 19,04 %).

Luottolaitoslain edellyttämä omien varojen vähimmäisvaatimus, jolloin täytetään vähimmäisvakavaraisuussuhde 8 %, oli 101,3 miljoonaa euroa (2011: 95,6 miljoonaa euroa). Luottoriskin vakavaraisuusvaatimus sitoi eniten konsernin omia varoja, 91,0 miljoonaa euroa (2011: 87,9 miljoonaa euroa), jossa merkittävimmät erät olivat saamiset luottolaitoksilta ja sijoituspalveluyrityksiltä sekä arvopaperistetut erät.

Liiketoiminnot

Varainhankinta

Kuntarahoitus on aktiivinen toimija kansainvälisillä joukkovelkakirjamarkkinoilla ja varainhankinnasta valtaosa tulee kansainvälisiltä pääomamarkkinoilta. Aasia oli edelleen tärkeä alue Kuntarahoituksen varainhankinnalle. Euroopassa merkittävin markkina-alue oli Sveitsi ja euroalueella Saksa. Myös Pohjoismaista löytyi kiinnostusta yhtiön joukkovelkakirjoihin.

Kansainvälisillä varainhankintamarkkinoilla tehtiin yhteensä 156 järjestelyä (2011: 222). Helmikuussa 2012 Kuntarahoitus teki historiansa ensimmäisen järjestelyn puntamarkkinoille: 300 miljoonaa Englannin puntaa. Huhtikuussa 2012 laskettiin onnistuneesti liikkeeseen viitelainakokoinen joukkovelkakirjalaina, joka oli 1,0 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Näillä varainhankintajärjestelyillä Kuntarahoitus hajautti entisestään varainhankintalähteitään. Molemmat liikkeeseenlaskut olivat menestyksekkäitä haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta ja Kuntarahoitus sai laajennettua sijoittajakuntaansa edelleen.

Vuotta 2012 leimasi edelleen markkinoiden rauhattomuus. Euroopan kriisin jatkuessa sijoittajat hakivat varoilleen turvasatamia. Suomalaisen kuntasektorin vakaaseen tilanteeseen ja hyvään maineeseen perustuen Kuntarahoitus tarjosi sijoittajille turvallisen vaihtoehdon. Aktiivinen sijoittajatyö on lisännyt Kuntarahoituksen tunnettuutta eri markkinoilla ja varainhankinnan lähteiden hajautus on osoittautunut onnistuneeksi strategiaksi epävakailla markkinoilla. Varainhankinnan kustannustaso on onnistuttu pitämään kilpailukykyisellä tasolla haasteista huolimatta.

Pitkäaikaista varainhankintaa vuonna 2012 tehtiin 6 590 miljoonaa euroa (2011: 6 673 miljoonaa euroa), josta kotimaisen velkaohjelman alla laskettuja Kuntaobligaatioita oli 8 miljoonaa euroa (2011: 18 miljoonaa euroa). Kaiken kaikkiaan vuoden 2012 aikana on laskettu liikkeeseen joukkovelkakirjalainoja 16 eri valuutassa. Lyhytaikaisia Kuntarahoituksen velkasitoumuksia (KVS) laskettiin vuonna 2012 liikkeeseen 4 239 miljoonaa euroa (2011: 3 168 miljoonaa euroa). Koko varainhankinnan määrä oli vuoden lopussa 22 036 miljoonaa euroa (2011: 20 092 miljoonaa euroa). Tästä euromääräistä oli 16 % (2011: 16 %) ja valuuttamääräistä 84 % (2011: 84 %).

Asiakasrahoitus

Vuonna 2012 kuntien ja kuntayhtymien investoinnit ja niistä johtuva kuntasektorin rahoitustarve pysyi edellisen vuoden tasolla. Asuntolainoituksen kasvu oli suurempaa kuin alkuvuonna ennakoitiin. Asuntolainoituksen kysyntää on kasvattanut asiakkaiden halukkuus maksaa vanhoja, kalliita aravalainoja pois ja korvata ne uusilla markkinaehtoisilla lainoilla.

Kuntarahoituksen saamien lainatarjouspyyntöjen kokonaismäärä vuonna 2012 kasvoi 13 % vuoteen 2011 verrattuna. Yhtiö sai tarjouspyyntöjä yhteensä 4 515 miljoonaa euroa (2011: 3 988 miljoonaa euroa), joista se voitti 3 284 miljoonaa euroa (2011: 2 729 miljoonaa euroa). Markkinaosuus oli 80 % Kuntarahoituksen asiakaskunnan vuonna 2012 kilpailuttamasta rahoituksesta. Kuntien ja kuntayhtymien tarjouksia voitettiin 1 822 miljoonaa euroa (2011: 1 409 miljoonaa euroa), kuntayhtiöiden 373 miljoonaa euroa (2011: 433 miljoonaa euroa) ja asuntoyhteisöjen 1 089 miljoonaa euroa (2011: 887 miljoonaa euroa). Pitkäaikainen antolainakanta oli vuoden 2012 lopussa 15 700 miljoonaa euroa (2011: 13 625 miljoonaa euroa). Lainakanta kasvoi 15 % edellisestä vuodesta. Uusia lainoja nostettiin 17 % enemmän kuin vuonna 2011, 3 254 miljoonaa euroa (2011: 2 780 miljoonaa euroa).

Kuntarahoitus tarjoaa rahoitusleasingpalveluita kunnille, kuntayhtymille sekä kuntien omistamille tai määräysvallassa oleville yhtiöille. Leasingpalvelut käynnistettiin vuonna 2010.

Kuntarahoituksen tavoitteena leasingtoiminnassa on tuoda leasingmarkkinoille lisää vaihtoehtoja ja läpinäkyvyyttä. Yhtiön leasingtoiminnassa on solmittu useita puitesopimuksia ja näkymät leasingtoiminnan laajenemiselle ovat hyvät, sillä rahoitusleasingiä pidetään varteenotettavana vaihtoehtona erityisesti kunnallista toimintaa harjoittavien kuntien yhtiöiden ja sairaanhoitopiirien hankinnoissa. Kuntarahoitus aloitti alkuvuonna rahoitusleasingin tarjoamisen kunnille myös niiden toimitilahankkeisiin vaihtoehdoksi perinteisille rahoitusratkaisuille.

Korkotason säilyessä matalalla tasolla koko vuoden 2012 ajan asiakkaat jatkoivat aktiivisesti lyhytaikaisen rahoituksen käyttöä. Vuoden 2012 lopussa Kuntarahoituksen kanssa sovittuja kuntatodistus- ja kuntayritystodistusohjelmia oli yhteensä 3 054 miljoonaa euroa (2011: 2 786 miljoonaa euroa). Yhtiön taseessa oli kuntien ja kuntien yritysten liikkeeseen laskemia kunta- ja kuntayritystodistuksia vuoden lopussa 753 miljoonaa euroa (2011: 534 miljoonaa euroa), ja koko vuoden aikana asiakkaat hankkivat rahoitusta lyhytaikaisilla ohjelmilla 9 109 miljoonaa euroa (2011: 5 758 miljoonaa euroa).

Sijoitustoiminta

Kuntarahoituksen sijoitustoiminta on etukäteisvarainhankinnalla saatujen varojen sijoittamista. Varat sijoitetaan likvideihin, hyvän luottoluokituksen omaaviin rahoitusinstrumentteihin, joilla turvataan liiketoiminnan jatkuminen kaikissa markkinatilanteissa. Yhtiön likviditeettipolitiikan mukaisesti likviditeettisalkun koon tulee vastata häiriöttömän liiketoiminnan vähintään seuraavan kuuden kuukauden likviditeettitarvetta. Yhtiö sijoittaa johdannaisten vakuussopimuksien perusteella saadut käteisvakuudet lyhytaikaisiin rahamarkkinasijoituksiin. Tämän lisäksi yhtiöllä on muita sijoituksia, joita ei lasketa mukaan likviditeettiin.

Vuoden 2012 lopussa arvopaperisijoitusten kokonaismäärä oli 5 895 miljoonaa euroa (2011: 5 055 miljoonaa euroa) ja niiden keskimääräinen luottoluokitus AA (2011: AA+). Arvopaperisalkun keskimääräinen takaisinmaksuaika oli vuoden 2012 lopussa 2,97 vuotta (2011: 2,72 vuotta). Tämän lisäksi muita sijoituksia oli 329 miljoonaa euroa (2011: 585 miljoonaa euroa), josta keskuspankkitalletuksia 228 miljoonaa euroa (2011: 556 miljoonaa euroa), rahamarkkinatalletuksia luottolaitoksiin 51 miljoonaa euroa (2011: 29 miljoonaa euroa) ja reposopimuksia 50 miljoonaa euroa (2011: -).

Rahoituksen neuvontapalvelut Inspira Oy

Inspiran liikevaihto vuonna 2012 oli 1,8 miljoonaa euroa (2011: 2,2 miljoonaa euroa). Tilikauden liikevoitto oli 0,2 miljoonaa euroa (2011: 0,4 miljoonaa euroa).

Riskienhallinta

Yhtiön riskiasemassa ei tapahtunut olennaisia muutoksia vuoden 2012 aikana. Riskit pysyivät asetettujen limiittien puitteissa ja yhtiö arvion mukaan riskienhallinta on täyttänyt sille asetetut vaatimukset.

Näkymät vuodelle 2013

Kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden epävarmuus tulee jatkumaan vuonna 2013. Syksyn 2012 perusteella pahimman markkinaheilahtelun odotetaan kuitenkin jo rauhoittuneen, mutta edelleen jatkuva valtionvelkakriisi ja heikkenevä suhdannetilanne Euroopassa saattaa aiheuttaa uusia häiriöitä.

Korkotason odotetaan säilyvän alhaisella tasolla, vaikka vuoden 2013 alussa koroissa on kuitenkin nähtävissä lievää nousua.

Suomen valtio ja suomalainen kuntasektori ovat heikentyneestä taloudellisesta tilanteesta huolimatta säilyttäneet parhaan luottoluokituksen yhtenä neljästä euromaasta, joten rahoituksen saatavuudessa ei odoteta tapahtuvan merkittäviä muutoksia.

Kuntasektorin investointitarpeet ovat pitkällä aikavälillä kasvussa. Kuntien käynnistämien investointien sen sijaan arvioidaan säilyvän nykytasolla tai laskevan hieman yleisen taloudellisen epävarmuuden lisääntyessä. Myös meneillään oleva, vielä keskeneräinen kuntauudistus saattaa lykätä kuntien investointipäätöksiä lähivuosina.

Kuntien yhtiöiden suurin rahoituksen tarve on edelleen energiayhtiöillä sekä vesihuollon hankkeissa. Valtion tukema korkotuettu asuntotuotanto säilynee erittäin alhaisella tasolla ilman uusia tukijärjestelmiä tuotannon käynnistämiseksi.

Kuntarahoitus jatkaa oman toimintansa kehittämistä suunnitelmallisesti panostaen erityisesti asiakkaiden tarvitsemien palveluiden kehittämiseen, toiminta- ja sääntely-ympäristön muutoksiin sopeutumiseen sekä tietojärjestelmien uudistukseen ja prosessien hiomiseen. Palveluiden osalta keskitytään omien rahoitustuotteiden, erityisesti leasingpalveluiden sekä Inspiran neuvontapalveluiden kehittämiseen.

Kuntarahoituksen toiminnan kannattavuuden odotetaan säilyvän vuonna 2013 hyvällä tasolla.

Hallituksen voitonjakoehdotus tilikaudelta 2012

Kuntarahoitus Oyj:n voitonjakokelpoiset varat ovat 21 641 120,68 euroa, josta tilikauden voitto on 21 496 790,16 euroa. Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että osinkoa ei jaeta ja että voitonjakokelpoiset varat, 21 641 120,68 euroa, jätetään omaan pääomaan.

Hallitus pitää perusteltuna tilikauden voiton jättämistä yhtiöön. Yhtiön on tarpeen varautua omia varoja koskevien vaatimusten tiukentumiseen kasvattamalla ensisijaisia omia varoja huomattavasti tuloksen kautta, mikäli valmisteilla olevaan luottolaitossääntelyyn sisältyvä vaatimus vähimmäisomavaraisuusasteesta (leverage ratio) tulee voimaan tällä hetkellä ennakoitavissa olevassa muodossa.

Tilinpäätös vuodelta 2012 on saatavilla yhtiön kotisivuilla (www.kuntarahoitus.fi) 5.3.2013 alkaen.

Kuntarahoitus Oyj

Lisätietoja: