DONG Energy frasælger onshore vindforretning i Polen til PGE og Energa

DONG Energy har i dag underskrevet en aftale med to polske energiselskaber PGE og Energa, som indebærer, at PGE og Energa køber DONG Energy’s polske onshore vindforretning. PGE og Energa vil hver erhverve dele af aktiviteterne.

Den samlede salgspris (selskabsværdi) for vindforretningen er ca. PLN 1,0 mia. (svarende til ca. DKK 1,8 mia.). Gennemførelse af transaktionen er betinget af godkendelse fra de relevante konkurrencemyndigheder.

DONG Energy’s polske onshore vindforretning er førende inden for udvikling og drift af landvindmøller i Polen. Virksomheden driver tre vindmølleparker med en samlet kapacitet på 111,5 MW og har en portefølje af udviklingsprojekter på mere end 700 MW. Forretningen omfatter en polsk organisation bestående af ca. 40 medarbejdere, der fremadrettet vil være beskæftiget hos PGE og Energa.

”Salget er et skridt i retning af at realisere DONG Energy’s tidligere udmeldte plan om at frasælge aktiver til en samlet værdi af DKK 10 mia. i løbet af 2013 og 2014. Vi vil dermed frigive kapital til at understøtte vores investeringer i blandt andet havvindmøller, hvor DONG Energy har en stærk position," siger Henrik Poulsen, adm. direktør i DONG Energy.

Henrik Poulsen understreger, at investeringen i polske landvindmøller har været en god investering for DONG Energy, men at selskabet på vindområdet fremadrettet vil fokusere på udvikling, opførelse og drift af havmølleparker.

Transaktionen forventes at blive gennemføres endeligt senere i 2013 efter opnåelse af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Transaktionen forventes at resultere i en avance før skat på op til DKK 600 mio. Avancen påvirker ikke EBITDA.

For yderligere information, kontakt:

Rune Birk Nielsen
+45 9955 6543

Allan Bødskov Andersen
+45 9955 9769

DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner med hovedsæde i Danmark. Vores forretning er baseret på at fremskaffe, producere, distribuere og handle energi og tilknyttede produkter i Nordeuropa. Vi beskæftiger omkring 7.000 medarbejdere og omsatte for 57 mia. kr. (EUR 7,6 mia.) i 2011. For yderligere information, se www.dongenergy.com

DONG Energy frasælger onshore vindforretning i Polen til PGE og Energa.pdf