Episurf Medical erhåller patent för individanpassade implantat

Episurf Medical får ett europeiskt patent godkänt för det individanpassade implantatet Episealer®. Det framgår av ett besked från European Patent Office, EPO. Implantatet är en central komponent i Episurf Medicals individanpassade metod för att behandla patienter med broskskador i ett tidigt skede.

Stockholm, 2013-02-21 16:07 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Episurf Medical har fått besked av EPO att bolagets patentansökan ”Dual-sided joint implant having a wear resistent surface and a Bioactive surface”  kommer att godkännas den 13 mars 2013 för registrering i Europa. Patenträtten förutsätter att Episurf Medical fullföljer registrering av patentet. Patentet avser Episurf Medicals unika individanpassade implantat för att ersätta skadat brosk i en led, Episealer®.

Episurf Medical har sedan bolaget startades arbetat med att bygga upp en omfattande patentportfölj för att skydda bolagets teknologier och framtida produkter. Totalt har Episurf Medical ca 50 godkända patent och patentansökningar under behandling i Europa och USA.

”Patentgodkännandet är mycket viktigt för att stärka skyddet av vår unika teknologi att behandla lokala broskskador. Det är också en viktig pusselbit i den kontrollerade produktlanseringen av Episealer® som vi nyligen inlett”, kommenterar Nina Bake, vd för Episurf Medical.

Episealer® är individanpassade implantat för behandling av lokala broskskador i människors leder. Implantaten är täckta med biokompatibelt material på sidan mot leden och bioaktivt material på sidan mot benet. De är små, tunna och anpassas för varje individs unika anatomi och skada. Ett litet implantat kan enkelt sättas in vilket medför minimalt trauma på kringliggande vävnad samt mindre komplicerad rehabilitering. Implantaten är tillverkade av en kobolt-krom legering, ett material som har använts i knäproteser i över två decennier och som har visat sig ge en säker, effektiv och viktbärande ledyta.

Om Episurf Medical
Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity™ system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp. Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är listad på NASDAQ OMX First North med Pareto Öhman som Certified Adviser. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

För mer information, vänligen kontakta:
         Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563