DFDS FASTHOLDT STÆRK POSITION TRODS MODVIND

København, 2013-02-28 07:59 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Meddelelse nr. 05

• DFDS nåede i 2012 et driftsresultat (EBITDA) på DKK 1,1 mia. (-27%)
  • Resultatet før skat blev DKK 276 mio. (-58%)
  • Resultat påvirket af recession på hovedmarkeder og overkapacitet
  • Pengestrøm fra driften udgjorde DKK 0,9 mia.
  • Høj soliditet på 57% (55%)
  • I 2013 forventes et driftsresultat (EBITDA) på DKK 1,05-1,25 mia.

Driftsresultat (EBITDA) før særlige poster blev DKK 1.092 mio., 27% lavere end i 2011, som var et rekordår for DFDS. Resultatet før skat og særlige poster blev DKK 276 mio. mod DKK 651 mio. i 2011. Omsætningen steg med 1% til DKK 11,7 mia.

DFDS’ fortsat solide kapitalstruktur medfører, at årets udbytte foreslås fastholdt på DKK 14,00 pr. aktie svarende til en udbetaling på DKK 203 mio.

”Vi er ikke tilfredse med årets resultat, som blev påvirket af recessionen på flere af vores europæiske hovedmarkeder. Opstarten af en ny rute på Kanalen og en ny konkurrent på fragtmarkedet mellem Sverige og England reducerede også indtjeningen. Et lyspunkt er det baltiske område og Rusland, hvor der fortsat er vækst,” siger DFDS’ administrerende direktør Niels Smedegaard.

”Vores stærke cash flow på DKK 0,9 mia. viser, at DFDS er en robust virksomhed, også i modvind. Derfor fastholder vi udbyttet på niveau med 2011. Strategisk set står vi stærkt, og vi arbejder på at gennemføre flere virksomhedskøb i 2013 for at styrke og udvide vores europæiske netværk. Samtidig holder vi fokus på at effektivisere og forbedre vores drift gennem projekter, der omfatter hele virksomheden,” siger Niels Smedegaard.

Forventninger 2013
”Vi forventer, at driftsresultatet for 2013 vil blive på niveau med eller lidt bedre end i 2012. Som helhed forventer vi ingen eller begrænset mængdevækst, ligesom resultatet fortsat vil være tynget af overkapacitet på flere markeder,” siger Niels Smedegaard.

Omsætningen forventes at stige med 5% på grund af helårseffekten af udvidelsen af netværket i 2012. Driftsresultatet (EBITDA) før særlige poster forventes at blive DKK 1.050-1.250 mio. Afskrivninger og netto-omkostningen til finansiering forventes at blive på niveau med 2012.

DFDS Hovedtal
DKK mio.
2012 2011 Ændr.
Ændr. 4. kvt 2012 4. kvt 2011 Ændr.
Ændr.
Omsætning 11.700 11.625 1 75 2.886 2.746 5 140
EBITDA før særlige poster 1.092 1.495 -27 -403 187 305 -39 -118
Resultat før skat og  særlige poster 276 651 -58 -375 -19 109 n.a. -128
Særlige poster -124 91 n.a. -215 -27 -7 n.a. -20
Resultat før skat 152 742 -80 -590 -46 102 n.a. -148

DFDS’ årsrapport for 2012 er offentliggjort og tilgængelig på www.dfdsgroup.com.

Kontaktpersoner:
Niels Smedegaard, CEO