Nr. 3 2013 Årsrapport 2012

Solar-koncernen oplevede vækst i omsætningen i årets første tre kvartaler, men i fjerde kvartal faldt omsætningen – ikke mindst på grund af den negative markedsudvikling i Holland. Koncernens omsætning og EBITA i 2012 levede ikke op til de oprindeligt udmeldte forventninger. Pengestrømme fra driftsaktivitet udviklede sig positivt.

Solar A/S har den 17. februar 2013 offentliggjort selskabsmeddelelse nr. 2 2013 ”Solar-koncernens resultat for 2012 samt forventninger til 2013”. Nærværende meddelelse indeholder ingen ændringer i forhold til de tidligere offentliggjorte tal.

Koncernchef Flemming H. Tomdrup udtaler om 2012:
”Året var præget af nedgang på de fleste af Solars markeder. Særligt markedet i Holland viste tilbagegang. Som følge af implementering af Solar 8000 (SAP) i Holland i juni 2012 var det ikke muligt at foretage den nødvendige løbende tilpasning af organisationen. Dette havde en negativ effekt på indtjeningen i andet halvår af 2012. I årets sidste kvartal tilpassede vi organisationerne i flere af koncernens selskaber.”

Udvalgte hovedtal (€ mio.) Q4 2012 Q4 2011 2012   2011
Omsætning 455,7 460,8 1.700,9 1.532,4
EBITA 13,0 19,1 38,0 39,1
Resultat før skat 9,2 14,5 23,2 19,6
Pengestrømme fra driftsaktivitet 48,2 26,0 61,4 48,5
Udvalgte nøgletal (%)
Organisk vækst -3,1 1,9 0,1 3,6
EBITA-margin    2,9 4,1 2,2 2,6
Arbejdskapital/seneste 12 mdr. omsætning * 14,0 15,3 14,0 15,3

* Beregnet som et gennemsnit af de seneste fire kvartalers lager, debitorer og kreditorer.

Omsætning i 2012:

• Den negative markedsudvikling har påvirket Solars omsætningsvækst. Den organiske vækst i Q4 udgjorde -3,1%. Reguleret for antal arbejdsdage udgjorde den organiske vækst -0,6% i Q4 mod forventet en svag positiv organisk vækst.

EBITA i 2012:

• Lavere omsætning og bruttoavance end forventet i Q4 medførte, at EBITA for 2012 udgjorde € 38,0 mio., svarende til 2,2% af omsætningen mod 2,6% i 2011.
  • EBITA var desuden negativt påvirket af omkostninger til Solar 8000 på € 6,4 mio. mod € 5,3 mio. i 2011 samt restruktureringsomkostninger på € 2,6 mio. som i 2011.
  • Reguleret for omkostninger til Solar 8000 samt restruktureringsomkostninger i 2012 udgjorde normaliseret EBITA € 47,0 mio. svarende til 2,8% af omsætningen mod 3,6% af omsætningen i 2011.
  • Der blev foretaget tilpasninger af organisationerne i flere af koncernens selskaber i Q4 2012, hvilket medførte, at restruktureringsomkostninger udgjorde € 2,6 mio. mod forventet € 2,0 mio.

Arbejdskapital:

• Positiv udvikling i arbejdskapitalen var medvirkende til, at pengestrømme fra driftsaktivitet steg til € 61,4 mio. mod € 48,5 mio. i 2011.
  • Arbejdskapitalen blev reduceret til € 215,4 mio., svarende til 12,6% af omsætningen mod 15,8% i 2011. Solars mål for arbejdskapital ultimo 2012 på under 14% af omsætningen blev dermed nået.
  • Opgøres arbejdskapitalen som et gennemsnit af fire kvartaler, udgjorde den 14,0% af omsætningen og indfriede dermed målet på ca. 14%.
  • Arbejdet med at reducere arbejdskapitalen vil fortsætte. Opgøres arbejdskapitalen som et gennemsnit af fire kvartaler, er målet for 2013 at nå under 14% af omsætningen. Ultimo 2013 forventer vi, at arbejdskapitalen er ca. 13%.

Ordinært udbytte:

• Bestyrelsen vil på generalforsamlingen den 5. april 2013 stille forslag om udbetaling af udbytte på DKK 6,65 pr. aktie, hvilket svarer til € 0,89 pr. aktie og en udlodningsprocent på 44,8.

Kapitalstrukturen vurderes efter H1 2013:

• Selskabet fastholder målsætningen for den finansielle gearing på 1,5 til 2,5 gange EBITDA og forventer ikke at skulle foretage væsentlige opkøb i 2013. Bestyrelsen vil derfor vurdere muligheden for at udbetale et ekstraordinært udbytte i efteråret 2013. I den sammenhæng vil bestyrelsen på den kommende generalforsamling anmode om bemyndigelse til at kunne udbetale ekstraordinært udbytte på op til DKK 15,00 pr. aktie i perioden frem til næste ordinære generalforsamling.

Forventninger til 2013:

• Forventningerne til 2013 er en omsætning i intervallet € 1.690-1.730 mio. og EBITA i intervallet € 34-41 mio. Vi forventer, at Q1 bliver et kvartal med svag indtjening. Det skyldes dels restruktureringsomkostninger, dels det faktum at påsken ligger i marts i år.
  • I forventningerne til EBITA for 2013 indgår omkostninger på ca. € 4 mio. til implementering af Solar 8000 samt restruktureringsomkostninger på ca. € 5 mio. Korrigeret herfor forventer vi, at normaliseret EBITA vil udgøre € 43-50 mio.
  • Den nederste del af forventningerne til omsæt­ningen svarer til en negativ vækst på lidt over 1% og den øverste del en positiv organisk vækst på lidt under 2%.
  • Som følge af den negative markedsudvikling har vi foretaget restruktureringer i flere selskaber i 2012. Der vil blive gennemført yderligere restruktu­reringer i 2013. De forventede restruktureringsomkostninger stiger fra ca. € 2 mio. til ca. € 5 mio.
  • Effekten af de gennemførte og planlagte restruk­tureringer indebærer en besparelse på ca. € 6 mio. for 2013. Omregnet til helårseffekt udgør besparelsen ca. € 9 mio.

Solar 8000 (SAP):

• Vi har planlagt at rulle Solar 8000 ud i Solar Danmark i slutningen af Q3, og udrulning i Solar Sverige forventes at følge efter 3-4 måneder senere. Kvalitet og sikkerhed er i fokus, og på denne måde har vi mulighed for at få alle resterende tilføjelser til koncernskabelonen på plads inden sommerferien.
  • Solar Deutschland er ikke længere en del af Solar 8000-projektet. Vi vurderer, at selskabet vil være bedre understøttet af den Microsoft Dynamics AX-løsning, som vi bl.a. anvender i Solar Polska.
  • Da Solar 8000 ikke skal rulles ud i Solar Deutschland, ændres de oprindelige forventninger til Solar 8000-projektet. Derfor ventes den samlede investering i Solar 8000 nu at udgøre under € 54 mio. mod tidligere op til € 55 mio.
  • De forventede positive effekter fastholdes. Fuldt implementeret forventes overgangen til Solar 8000 fortsat at forøge indtjeningen (EBITDA) med € 8-10 mio. årligt.

Præsentation - webcast og telekonference i dag
Præsentation af Årsrapport 2012 foregår hos NASDAQ OMX Copenhagen i dag kl. 11.00. Præsentationen bliver samtidig transmitteret som webcast på engelsk og kan følges på www.solar.eu. Der er tilknyttet telekonference - se telefonnumre nedenfor:

Deltagere fra Danmark: tlf. +45 32 72 80 18
Deltagere fra Storbritannien: tlf. +44 145 255 5131
Deltagere fra USA: tlf. +1 866 682 8490
Internationale deltagere: tlf. +44 (0)

Solar A/S

Flemming H. Tomdrup

Bilag: Årsrapport 2012 side 1-112.

Fakta om Solar
Solar A/S er etableret i 1919 og noteret på Københavns Fondsbørs i 1953. Solar er en af Nordeuropas førende tekniske grossister inden for el-artikler samt vvs- og ventilationsprodukter. Koncernen, der har hovedsæde i Kolding, har datterselskaber i Danmark inkl. Færøerne, Sverige, Norge, Holland, Belgien, Tyskland, Polen og Østrig. Desuden indgår Aurora Group i Solar-koncernen. Aurora Group er en af Nordens førende distributører af tilbehørsprodukter til forbrugerelektronik og driver forretning i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Solar-koncernen havde i 2012 en omsætning på € 1.700,9 mio. svarende til DKK 12,7 mia. og beskæftiger omkring 3.600 medarbejdere.

Flere oplysninger kan findes på: www.solar.eu.

Ansvarsfraskrivelse
Selskabsmeddelelsen er offentliggjort på dansk og engelsk den 6. marts 2013 via NASDAQ OMX Copenhagen. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem den danske og engelske version er det den danske version, der er gældende.

fb201303 dk Q4 2012.pdf