Årsrapport 2012: Et godt udgangspunkt

I 2012 fortsatte Hartmann indsatsen for at øge konkurrencekraften og styrke virksomhedens markedsposition med afsæt i strategien "Competitive edge - driving growth". Arbejdet har skabt et godt udgangspunkt for at reducere kompleksiteten og øge effektiviteten i både Europa og Nordamerika. Hartmann indfriede de seneste forventninger til året og skabte stærke pengestrømme på trods af et utilfredsstillende fald i lønsomheden i Europa.

CEO Michael Rohde Pedersen siger om udviklingen i 2012:

Vi eksekverede på strategien i 2012 og skabte et bedre udgangspunkt for vækst og videreudvikling af forretningen i de kommende år. Med de iværksatte effektiviseringstiltag og lanceringen af nye produkter er Hartmann godt rustet til kampen om kunderne i Europa, hvor udviklingen var utilfredsstillende i årets løb. Samtidig fortsætter den nordamerikanske forretning med at skabe stærke resultater med mere end en fordobling af driftsresultatet i 2012.

Om forventningerne til fremtiden siger Michael Rohde Pedersen:

De iværksatte strategiske initiativer forløber planmæssigt og ventes at skabe gode resultater i de kommende år. I 2013 forventer vi en omsætning på 1,5-1,6 mia. kr. og en overskudsgrad i niveauet 7,5-9,5%.

Hovedpunkter

• Hartmann realiserede i 2012 en omsætning på 1.544 mio. kr. (2011: 1.488 mio. kr.), et driftsresultat* på 114 mio. kr. (2011: 124 mio. kr.) og en overskudsgrad* på 7,4% (2011: 8,3%).
  • Hartmann skabte stærke pengestrømme fra driftsaktivitet på 153 mio. kr. (2011: 155 mio. kr.) og leverede et afkast af den investerede kapital på 17,5% (2011: 17,8%).
  • Bestyrelsen indstiller, at der udbetales et udbytte på 9,50 kr. pr. aktie (2011: 9,25 kr. pr. aktie) svarende til 72% af årets overskud.
  • Udviklingen i Europa var utilfredsstillende med en omsætning på 1.277 mio. kr. (2011:
  • 1.272 mio. kr.) og et driftsresultat på 83 mio. kr. (2011: 133 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 6,5% (2011: 10,4%).
  • I Nordamerika fortsatte den stærke vækst med en omsætning på 267 mio. kr. (2011: 216 mio. kr.) og et driftsresultat på 56 mio. kr. (2011: 20 mio. kr.) svarende til en overskudsgrad på 20,8% (2011: 9,3%).
  • Hartmann introducerede den nye produktserie imagic og skabte derudover grundlag for at strømline det europæiske produktionsnetværk gennem lukning af koncernens finske fabrik.
  • I 2013 forventes Hartmanns omsætning at være 1,5-1,6 mia. kr., og overskudsgraden forventes at nå 7,5-9,5%.

* Driftsresultat refererer til resultat af primær drift før særlige poster og overskudsgrad til overskudsgrad før særlige poster.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Michael Rohde Pedersen
Telefon: (+45) 45 97 00 33

Download årsrapport 2012 (pdf)