Dom i sagen om kursmanipulation

Denne fondsbørsmeddelelse ligger i forlængelse af fondsbørsmeddelelserne nr. 16/2011 og nr. 12/2012.

Der er d.d. afsagt dom ved retten i Hjørring. Sparekassen Himmerland, den tidligere sparekassedirektør Svend Jørgensen og to tidligere medarbejdere blev dømt for kursmanipulation. Sparekassen er i den forbindelse idømt en bøde på 5 mio. kr., mens Svend Jørgensen blev idømt 5 måneders ubetinget fængsel og de to tidligere medarbejdere hver 3 måneders ubetinget fængsel.

Der er ikke noget i dommen, som ændrer Sparekassens vurdering af sagen. Bestyrelsen vil inden ankefristens udløb vurdere, om Sparekassen ønsker at anke sagen. Den bøde, som Sparekassen er idømt, får udover den resultatmæssige effekt ikke væsentlige økonomiske konsekvenser for Sparekassen.

Baggrunden er, at Finanstilsynet tilbage i november 2011 meldte Sparekassen Himmerland A/S for overtrædelse af forbuddet mod kursmanipulation i forbindelse med aktiehandler i aktierne i ebh bank, Vestjysk Bank og Sparekassen Himmerland i august og september 2008.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet rejste på baggrund af politianmeldelsen sigtelse mod Sparekassen og daværende sparekassedirektør Svend Jørgensen for overtrædelse af forbuddet mod kursmanipulation i værdipapirhandelslovens § 39, jf. 38 stk. 1, nr. 2 og 4. To medarbejdere i Sparekassen Himmerland blev desuden sigtet i sagen efter samme paragraf.

Sparekassen Himmerland afviste dengang og afviser også nu, at baggrunden for, at Sparekassen og Fonden for Sparekassen Himmerland købte aktier i ebh bank og Vestjysk Bank, var en aftale om ulovlig kursfiksering som led i et systematisk støtteopkøb i de pågældende aktier.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet rejste tiltale mod Sparekassen Himmerland A/S, den daværende sparekassedirektør samt de to medarbejdere for kursmanipulation af særlig grov beskaffenhed i relation til ebh banks køb af aktier i Sparekassen Himmerland, idet disse aktiekøb efter Statsadvokatens opfattelse var sket efter aftale med Sparekassen Himmerland. Sigtelsen mod Sparekassen Himmerland blev frafaldet for så vidt angår købet af aktier i Vestjysk Bank samt for så vidt angår aktierne i Sparekassen Himmerland.

Sparekassen Himmerland og Fonden for Sparekassen Himmerland foretog købene af aktier i ebh bank og Vestjysk Bank af strategiske og forretningsmæssige årsager, og disse blev gennemført til markedskurs direkte med ebh bank uden om børsen. Ebh banks opkøb af aktier i Sparekassen Himmerland til en fast kurs skete ikke efter aftale med Sparekassen Himmerland, og Sparekassen havde ikke kendskab til de enkelte handler.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet valgte også at tiltale den ene af de to medarbejdere og Sparekassen for en enkelt aktiehandel vedr. Sparekassens køb og salg af 20 aktier den 30. september 2008 til en kurs, der var 5 kurspoint højere end det bud, som market makeren meget kort tid forinden havde sænket budkursen til. Retten har fundet, at gennemførelsen af handlen er sket på en måde som indebar, at lukkekursen blev 5 kurspoint højere uden, at dette var udtryk for en reel markedshandel.

Har De spørgsmål til ovenstående, er De velkommen til at kontakte bestyrelsesformand Finn H. Mathiassen eller undertegnede på telefon 9698 0236.

Sparekassen Himmerland A/S

Poul Damgaard