BioPortos NGAL Test reagens registreret til diagnostisk brug i Brasilien – Status i BRIK landene

Brasiliens førende diagnostiske selskab, Labtest, har gennem de brasilianske sundhedsmyndigheder opnået registreringsgodkendelse for BioPortos NGAL Test reagens. Godkendelsen dækker anvendelse af NGAL testen til diagnose af akut nyreskade.

Med registreringen i Brasilien er første del af strategien for BRIK landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) gennemført – opnåelse af registrering hvormed testen kan sælges i alle BRIK landene. BioPorto og selskabets samarbejdspartnere er godt i gang med aktiviteter, der skal fremme markedspenetrationen i disse markeder. Det brasilianske IVD marked udvikler sig hurtigt og et samarbejde med Labtest sætter BioPorto i en favorabel position til lancering af NGAL.

Labtest blev grundlagt i 1971 og har siden været anerkendt som en banebrydende og innovativ aktør. Med salg af over en million reagenskits om året er Labtest den ledende aktør i sit marked. Hos Labtest ser man frem til at igangsætte en række marketingaktiviteter, herunder deltagelse i Hospitalar, som er den største healthcare kongres i Latinamerika, og her skal den netop registrerede NGAL Test promoveres.

Registrering hos sundhedsmyndighederne på det enkelte marked er nødvendig for at kunne markedsføre et diagnostisk produkt. Efter CE mærkningen af The NGAL Test™ i Europa, har BioPorto prioriteret BRIK landene, som ventes at være i fortsat vækst, særlig på grund af en generel forbedring af sundhedssektoren. Med registreringen i Brasilien er der nu opnået registrering i alle BRIK landene.

Om biomarkøren NGAL

Hvert år bliver cirka 13 millioner mennesker ramt af akut nyreskade, hvoraf omkring 4 millioner dør. Til trods herfor har udviklingen inden for nyreskadediagnostik stået stille de seneste halvtreds år. Nuværende metoder, som eksempelvis måling af serum-kreatinin, giver først signal om nyresvigt 24-72 timer efter at nyren har taget skade. NGAL-stigningen kan derimod måles ganske få timer efter skaden er sket, og giver dermed lægen mulighed for at træffe afgørende beslutninger, før nyreskaden udvikler sig til et potentielt dødeligt nyresvigt. Udover muligheden for at kunne afhjælpe skaden, viser cost-benefit analyser, at implementeringen af NGAL-målinger vil bidrage til besparelser på hospitalsomkostningerne ved behandling af nyreskadepatienter.

For yderligere information kontakt:

Thea Olesen, Adm. direktør

Christina Thomsen, Investor relations