KONECRANES OYJ - KONECRANES HAKEE 2009B-OPTIO-OIKEUKSIEN LISTAAMISTA NASDAQ OMX HELSINKIIN

KONECRANES OYJ PÖRSSITIEDOTE 12.3.2013 klo 09.00

Konecranes Oyj hakee yhtiön hallituksen päätöksen mukaisesti vuoden 2009 optio-ohjelman 2009B-optio-oikeuksien listaamista NASDAQ OMX Helsingin pörssissä 2.4.2013 alkaen.

2009A optio-oikeuksia on laskettu liikkeelle 750 000 kappaletta. Tällä hetkellä yhtiön noin 140 avainhenkilön hallussa on 708 500 optio-oikeutta 2009B. Konecranes Oyj:n hallussa on 41 500 optio-oikeutta 2009B.

Kukin 2009B optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden Konecranes Oyj:n osakkeen 21,79 euron merkintähintaan. Merkintähintaa alennetaan ennen osakemerkintää jaettavien osinkojen tai jaettavan vapaan oman pääoman määrällä kunkin osingonjaon tai pääoman palautuksen täsmäytyspäivänä. Osakkeiden merkintäaika alkaa 1.4.2013 ja päättyy 30.4.2015.

Konecranes Oyj:n hallitus on päättänyt optio-oikeuksien ehtojen mukaisesti, että optio-oikeuksien haltijoille annetaan osakemerkinnän yhteydessä yhtiön hallussa olevia omia osakkeita.

Kun käytetään yhtiön hallussa olevia omia osakkeita, merkittyjen osakkeiden luovutus merkitsijälle tapahtuu viimeistään seitsemäntenä merkintäikkunan päättymistä seuraavana pankkipäivänä. Oikeus osinkoon ja muut osakkeenomistajien oikeudet alkavat, kun osakkeet on kirjattu merkitsijän arvo-osuustilille. Yhtiö vastaa mahdollisista varainsiirtoveroseuraamuksista.

2009 optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäpaikkana toimii Evli Pankki Oyj.

Optio-ohjelman 2009 ehdot ja lisätietoja ovat nähtävissä yhtiön Internet-sivuilla osoitteessa www.konecranes.com > Sijoittajat > Osaketieto > Optio-ohjelmat.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2012 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 170 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 12 100 työntekijää ja 626 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).

www.konecranes.com