KONECRANES ABP - KONECRANES ABP ANSÖKER OM NOTERING AV 2009B OPTIONSRÄTTER PÅ NASDAQ OMX HELSINKI

KONECRANES ABP BÖRSMEDDELANDE 12.3.2013 Kl. 09.00

Konecranes Abp:s styrelse har beslutat att Konecranes Abp ansöker om notering av 2009B optionsrätter i programmet från 2009 på NASDAQ OMX Helsinki Oy:s huvudlista fr.o.m. 2.4.2013.

Totalt 750 000 2009B optionsrätter emitteras. För närvarande innehar cirka 140 nyckelpersoner 708 500 optionsrätter. Konecranes Abp innehar 41 500 2009B optionsrätter.

Varje 2009B optionsrätt berättigar innehavaren att teckna en (1) aktie i Konecranes Abp. Teckningspriset är 21,79 euro per aktie. Skulle bolaget betala ut dividend eller medel från en fond som hänförs till det fria egna kapitalet, sänks teckningspriset med beloppet av den dividend eller det utdelningsbara fria egna kapital, som bestäms före aktieteckningen, på avstämningsdagen för dividendutbetalningen eller kapitalåterbäringen. Teckningstiden av aktier för 2009B optionsrätter börjar 1.4.2013 och slutar 30.4.2015.

Konecranes Abp:s styrelse har enligt villkoren för optionsprogrammen beslutat att optionsinnehavarna med stöd av optionsrätter tecknar aktier som innehas av bolaget.

När aktier som innehas av bolaget används, ges de tecknade aktierna ut till tecknare senast sju bankdagar efter teckningsfönstrets utgång. Rätten till dividend och andra aktieägarrättigheter övergår till aktietecknaren då aktieöverlåtelsen registrerats på dennes värdeandelskonto. Bolaget svarar för eventuella överlåtelseskattekonsekvenser.

Aktieteckningen med Konecranes Abp:s optionsrätter 2009 skall äga rum hos Evli Bank Abp.

Villkoren för optionsprogrammen kan läsas i sin helhet på Konecranes koncernens webbplats www.konecranes.com > Investors > Share information > Stock option plans.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör för investerarrelationer

VIDARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, Direktör för investerarrelationer, tel. +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).

UTDELNING
Medierna