Nordicom A/S - Betinget salg af ”Enghave Brygge"

København, 2013-03-13 15:59 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Nordicom har betinget solgt koncernens to ejendomme på Enghave Brygge ved havnefronten i Københavns Sydhavn. Salget er bl.a. betinget af ny lokalplan for området.

Ejendommene er beliggende på Fiskerihavnsgade 3-5 og Fiskerihavnsgade 6-8, 2450 København SV. De to ejendomme indgår i et større udviklingsområde, hvor nabogrundene ejes af henholdsvis JM Danmark og By & Havn. Nordicom har sammen med disse gennem længere tid arbejdet på en helhedsplan for området. Helhedsplanen er nu udmøntet i et forslag til en ny lokalplan for området. Lokalplanforslaget er i øjeblikket i offentlig høring, og det forventes at lokalplanen vedtages endeligt af Københavns Borgerrepræsentation inden sommeren 2013. Nordicoms andel af området forventes at give mulighed for opførelse af ca. 75.000 etage-m2 boliger.

Køber af ejendommene, som ikke er nærtstående til Nordicom, er ultimativt et privat investeringsselskab, der indgår i en Dubai-baseret entreprenør- og ejendomsgruppe, som ejes af betydende lokale investorer i Dubai – herunder Tabari-familien. Gruppen er tillige betydende aktionær i en række virksomheder indenfor jernbane, infrastruktur, vandkraft og facility management primært med fokus på Mellemøsten, Nordafrika og Sydøstasien. Det er købers intention at påbegynde udviklingen af ejendommene, så snart lokalplanen er endelig.

Køber er anvist af selskabets rådgiver Nordic Property Vision A/S (NPV). NPV indgår i Gribskov-koncernen, der ejer ca. 25 % af aktierne i Nordicom. Hvis handlen gennemføres, oppebærer NPV et formidlingshonorar fra Nordicom.

Salget er betinget af en ny, endelig områdelokalplan, der i al væsentlighed er i overensstemmelse med det foreliggende lokalplanforslag. Fristen herfor er fastsat til den 15. december 2013.

Derudover er der en række øvrige betingelser, herunder kreditgodkendelse af købers finansiering af købesummen, kreditgodkendelse af Nordicoms aftale med nuværende panthaver om håndtering af restlånet samt købers sikkerhedsstillelse for handlen, som skal være opfyldt senest den 22. april 2013. Det er Nordicoms og købers forventning, at betingelserne vil blive opfyldt rettidigt. Ejendommene overtages af køber kort tid efter, at der foreligger en ny, endelig lokalplan for området.

Handlen er struktureret således, at der på grundlag af aftaler med henholdsvis køber og panthaver i ejendommene opnås en salgssum på 180 mio. kr. og gældseftergivelse på i alt 80 mio. kr., hvoraf 35 mio. kr. er afhængig af købers planmæssige realisation af et byggeprojekt inden for de kommende år. Nordicom forventer regnskabsmæssigt i 2013 at indregne 225 mio. kr. af provenuet fra salget inkl. gældseftergivelse på 45 mio. kr., mens den yderligere gældseftergivelse på 35 mio. kr. først forventes at kunne indtægtsføres, når og hvis betingelserne for yderligere gældseftergivelse er opfyldt over de kommende år. Det samlede provenu fra salget vil blive anvendt til delvis nedbringelse af lån tilknyttet ejendommene.

Nordicom forventer, at salget årligt vil påvirke selskabets resultat eksklusive værdireguleringer og skat (EBVAT) positivt med ca. 10 mio. kr., overvejende på grund af sparede liggeomkostninger. Den positive EBVAT-effekt for 2013 vil, afhængigt af overtagelsestidspunktet, udgøre mellem 0 og 5 mio. kr.

Nordicom vil fortsat arbejde målrettet på salg af ikke-strategiske ejendomme og det er selskabets forventning at gennemføre yderligere frasalg i første halvår 2013.

Allan Andersen Ole Steensbro
Bestyrelsesformand Adm. direktør

For yderligere oplysninger kontakt:
         Adm. direktør Ole Steensbro
         Direkte telefon: 40 80 80 32