Auriga, Årsrapport 2012: Forventninger indfriet - Udsigt til fortsat fremgang

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2013-03-15 07:59 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 2/2013

15. marts 2013

HOVEDPUNKTER I 2012
For perioden 1. januar til 31. december 2012
(Sammenligningstal for samme periode sidste år er anført i parentes)

Forventninger indfriet – udsigt til fortsat fremgang

I overensstemmelse med forventningerne opnåede Auriga i 2012 en omsætning på DKK 6.263 mio. svarende til en organisk vækst på 10%. De ordinære driftsresultater blev forbedret, EBITDA steg 36% til DKK 672 mio., og EBIT steg 58% til DKK 502 mio. opgjort før engangsomkostning på DKK 95 mio. vedr. voldgiftskendelsen. Såvel arbejdskapital som nettorentebærende gæld er forbedret, og der er realiseret en positiv fri pengestrøm på DKK 309 mio., hvilket er bedre end ventet. I 2013 forventer Auriga fortsat positiv vækst med en omsætning på op mod DKK 6,8 mia. samt en forbedring af EBITDA-marginen til ca. 12%.

• Den agrokemiske branche har i 2012 været begunstiget af høje afgrødepriser, som tilskynder landmændene til at beskytte udbyttet gennem anvendelse af produkter til plantebeskyttelse.

• Den organiske vækst i 4. kvartal blev 14% og for hele 2012 10% ved uændrede valutakurser. Omsætningen steg i 4. kvartal med 11% til DKK 1.457 mio. (DKK 1.315 mio.), mens omsætningen for hele året udgjorde DKK 6.263 mio. (DKK 5.723 mio.) svarende til en stigning på 9%.

• Dækningsgraden er i 2012 øget med 2,5 procentpoint til 29,6% (27,1%) som følge af et forbedret produktmiks. For hele 2012 blev der realiseret en EBITDA-margin på 10,7% (8,7%) og en EBIT-margin på 8,0% (5,6%) opgjort før engangsomkostning på DKK 95 mio. vedr. voldgiftskendelsen.

• Finansomkostningerne faldt i 4. kvartal til DKK 39 mio. (DKK 60 mio.) og for hele året til DKK 215 mio. (DKK 240 mio.) efter lavere valutakursreguleringer end i 2011. Koncernens resultat før skat blev i 4. kvartal negativt med DKK -86 mio. (DKK -15 mio.) som følge af engangsomkostningen, mens resultatet for hele 2012 på DKK 174 mio. (DKK 79 mio.) blev mere end fordoblet.

• Arbejdskapitalen blev yderligere forbedret i 4. kvartal, hvor pengestrøm fra driften udgjorde DKK 347 mio. (DKK 336 mio.). For hele 2012 blev der realiseret en pengestrøm fra driften på DKK 513 mio. (DKK 207 mio.) og en fri pengestrøm på DKK 309 mio. (DKK -86 mio.).

• Koncernens nettorentebærende gæld (NIBD) blev reduceret med DKK 303 mio. til DKK 1.883 mio. (DKK 2.186 mio.) ultimo året. Gældsreduktionen skyldes især en kombination af forbedret indtjening og arbejdskapital, herunder nye finansieringsformer, samt frasalg af Aurigas ejendom i Taastrup. Gældsbyrden (NIBD/EBITDA) blev nedbragt til 3,3 mod 4,4 ultimo 2011.

• Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen den 16. april 2013, at der ikke udbetales udbytte for 2012. Baggrunden herfor er at bringe selskabets gearing ned på et acceptabelt niveau set i relation til markedsvilkårene i branchen for dermed at sikre de fremtidige udviklingsmuligheder til gavn for den langsigtede værdiskabelse.

FORVENTNINGER TIL 2013

• Under forudsætning af fortsat gode markedsforhold forventer Auriga i 2013 en positiv vækst med fremgang i indtjening og værdiskabelse. Fortsat fremgang vedr. de strategiske indsatsområder skal bringe selskabet tættere på indfrielse af de strategiske mål, som er opstillet for perioden efter 2013.

• I 1. kvartal 2013 er et lokalt selskab i Schweiz med en omsætning på godt DKK 100 mio. frasolgt, hvilket vil bidrage med en regnskabsmæssig gevinst på knap DKK 40 mio. og en reduktion af den nettorentebærende gæld på godt DKK 100 mio.

• Auriga forventer i 2013 fortsat positiv vækst på omkring 10%, så omsætningen når op mod DKK 6,8 mia. med en EBITDA-margin på ca. 12%. Der vil fortsat være fokus på forbedring af arbejdskapitalen, så der kan realiseres en positiv fri pengestrøm trods fastholdelse af investeringsniveauet i produktudvikling og produktionsanlæg.

Adm. direktør Kurt Pedersen Kaalund siger om udviklingen i 2012:
Vi eksekverer på en strategisk plan, der løbende forbedrer lønsomheden. Vi fokuserer på at sikre den rette balance mellem fortsat profitabel vækst, større effektivitet, lavere arbejdskapital samt en positiv gældsudvikling.

PRÆSENTATION AF REGNSKABET - AUDIOCAST OG TELEKONFERENCE
Adm. direktør Kurt Pedersen Kaalund, økonomidirektør Jesper Barslund Jacobsen, CFO i Cheminova, og underdirektør Jens Ole Jensen fremlægger regnskabet ved en telekonference for institutionelle investorer og analytikere i dag, den 15. marts 2013, kl. 10:00 (dansk tid).

Regnskabspræsentation inkl. spørgerunde og telekonference foregår på engelsk og kan følges via audiocast på hjemmesiden, hvor den tilhørende præsentation er tilgængelig ca. 30 minutter i forvejen. En indekseret version af præsentationen er efterfølgende tilgængelig på www.auriga.dk (dansk hjemmeside) og www.auriga-industries.com (engelsk hjemmeside).

Deltagere i telekonferencen bedes ringe ind senest kl. 9.55 (dansk tid) på tlf.:

• Denmark: (+45) 70 25 67 00
  • International: +44 208 817 9311

Deltagerne bedes oplyse om kode 5489 8843.

YDERLIGERE INFORMATION OM REGNSKABET

Kurt Pedersen Kaalund, Adm. direktør