KONECRANES ABP STYRELSES KONSTITUERANDE MÖTE

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE  21.3.2013 kl. 15.30

I sitt första möte efter bolagsstämman, valde styrelsen Stig Gustavson till att forsätta som ordförande. Svante Adde valdes till ordförande för revisionskommittén och Tapani Järvinen, Malin Persson och Mikael Silvennoinen till kommittémedlemmar. Bertel Langenskiöld valdes till ordförande för nominerings- och kompensationskommittén, och Stig Gustavson, Matti Kavetvuo och Nina Kopola till kommittémedlemmar.

Alla medlemmar som har valts i styrelsen med undantag för Stig Gustavson anses under de finska börsbolagens förvaltningskod vara oberoende av bolaget. Stig Gustavson anses vara beroende av bolaget utgående från styrelsens allmänna utvärdering i och med hans tidigare och nuvarande positioner inom Konecranes och eftersom han har en betydande rösträtt i bolaget.

Alla styrelsemedlemmar med undantag för Bertel Langenskiöld är oberoende av bolagets betydande aktieägare. Bertel Langenskiöld är inte oberoende av bolagets betydande aktieägare på grund av hans  nuvarande huvudsyssla som VD för Hartwall Capital Oy Ab. HTT KCR Holding Oy Ab innehar över 10 procent av aktieantalet och röstetalet i Konecranes Abp. HTT KCR Holding Oy Ab är Hartwall Capital Oy Ab:s dotterbolag. Dessutom kommer K. Hartwall Invest Oy Ab, Fyrklöver-Invest Oy Ab och Ronnas Invest AG i praktiken att samarbeta tillsammans med HTT KCR Holding Oy Ab i ärenden gällande ägandet i Konecranes Abp.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör, investerarrelationer

VIDARE INFORMATION
Sirpa Poitsalo, direktör och chefsjurist, tel. +358 20 427 2011
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tel. +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2012 omsatte koncernen 2 170 MEUR. Koncernen har 12 100 anställda på 626 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors (symbol: KCR1V).

DISTRIBUTION
Allmänna medier