FastPassCorp A/S – årsregnskab 2012

FastPassCorp A/S' bestyrelse har på et bestyrelsesmøde 25.marts 2013 godkendt årsregnskabet for 2012 samt gennemgået revisionsprotokollatet, og i overensstemmelse hermed offentliggøres regnskabsmeddelelsen indeholdende de væsentligste oplysninger fra den kommende årsrapport 2012.

Resume

(  For regnskabstallene se vedlagte FN1/2013)

FastPassCorp har i 2012 mødt vanskelige markedsforhold, som har medført, at væksten i omsætning ikke har kunnet fortsætte. Som konsekvens heraf blev det i foråret besluttet at gennemføre en tilpasning og reduktion af organisationen, der afspejler de vanskeligere markedsvilkår. En styrke ved ændringen er en væsentlig mindre fast omkostningsbase, som for 2013 og fremad sikrer Selskabet positiv driftslikviditet.

Igennem året fortsatte tilgangen af nye kunder og brugere, således at selskabet nu har tæt ved 750.000 slutbrugere. Vi ser kunder fra mange nye lande blandt andet:

·         Sydafrika: Vivo Energy

·         Namibia: Namibia Energy

·         Philipinerne: SPI Global

I vore primære markeder har vi i slutningen af året vundet væsentlige og prestigefyldte ordrer fra blandt andet BBC i England og NRK i Norge. I Danmark har der været fremgang baseret blandt andet på vores KMD connector, som gør det muligt for ansatte i kommunerne at kunne erstatte et glemt password i KMD’s systemer. Det letter arbejdet for mange i hjemmehjælpen, at de kan erstatte et glemt password, selvom IT-afdelingen er lukket om aftenen!  Blandt de nye kunder kan nævnes Varde og Ringsted kommuner.

Den samlede langsigtede værdi af ordreindgangen i 2012 er tilnærmelsesvis den samme som i 2011. Vi har imidlertid set et større antal ordre blive indgået som lejekontrakter i stedet for købsaftaler. Det slår negativt igennem på omsætningen i kontraktsåret; men styrker omsætningen i de kommende år.

Vi har besluttet at gennemføre en ændring af kriteriet for anerkendelse af omsætning. Tidligere er omsætningen blevet indregnet baseret på faktureringstidspunktet, og omkostningerne til de fremtidige forpligtelser er reserveret. For 2012 og fremover vil omsætning fra abonnements-og supportaftaler blive periodiseret. Det betyder, at en en væsentlig del af faktureringen i 2012 først vil fremstå i regnskabet for 2013, hvorved omsætningen for 2012 forringes væsentligt i forhold til anvendelse af de tidligere principper. For 2012 reserveres et beløb på over 1 mio kroner til det kommende år.

Bestyrelsen finder resultatet for 2012 utilfredsstillende; men finder at de gennemførte ændringer har styrket selskabets langsigtede virke på helt afgørende og positiv vis.

Forventning til 2013

Selskabet forventer en væsentlig vækst i omsætningen for 2013 sammenlignet med 2012. Sammenholdt med fortsat omkostnings tilbageholdenhed forventes der positivt resultat for 2013 efter afskrivninger, finans og skat. Den positive forventning til 2013 resultatet understøttes af, at det allerede nu er klart, at første kvartal vil vise overskud. Med den generelle finansielle usikkerhed der fortsat råder i markedet, afstår Selskabet fra at angive konkrete beløbs forventninger. Likviditet fra driften i 2013 vil være positiv og dermed medvirke til at reducere gælden til de kortfristede kreditorer.

Selskabet vil straks i begyndelsen af andet kvartal 2013 konvertere den sidste udestående langfristede fremmedkapital til aktier af kurs 0,77 i henhold til gældskonverteringsaftalerne, som blev indgået i foråret 2011. Det vil medføre en direkte forbedring af egenkapitalen på over 2 mio kroner. Aktierne findes idag i selskabets egenbeholdning, og der vil ikke ske nyudstedelse.

Halvårsregnskabet for 1. halvår 2013 udsendes den 20. august 2013.

130326 FN1 arsregnskab ver 1.2.pdf