Tieto Abp kommuniké från bolagsstämma 25 mars 2013

Tieto Abp BÖRSMEDDELANDE 26 mars 2013, kl. 8.30 EET

Tieto Abp:s bolagsstämma fastställde bokslutet för räkenskapsåret 2012, godkände förslaget om utdelning om 0,83 euro per aktie och beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2012. Utdelningens avstämningsdag är den 28 mars 2013 och utdelningen skall utbetalas från och med den 15 april 2013.

Därutöver fattade bolagsstämman följande beslut:

Styrelsens sammansättning och arvode

Antalet medlemmar i styrelsen fastställdes till åtta. Till styrelseledamöter omvaldes Kurt Jofs, Eva Lindqvist, Sari Pajari, Risto Perttunen, Markku Pohjola, Teuvo Salminen, Ilkka Sihvo och Jonas Synnergren.

Därutöver skall arbetstagarna utse två ordinarie ledamöter till styrelsen och personliga suppleanter för dessa. Mandatperioden för arbetstagarrepresentanter är två år. Ingela Öhlund(suppleant Anders Palklint) och Jari Länsivuori (suppleant Esa Koskinen) har valts som arbetstagarrepresentanter i styrelsen intill ordinarie bolagsstämma 2014.

Vid det konstituerande styrelsemötet efter bolagsstämman valde den nya styrelsen Markku Pohjola till ordförande och Kurt Jofs till vice ordförande. Styrelsen tillsatte också en kompensationskommitté bestående av Markku Pohjola (ordförande), Kurt Jofs, Sari Pajari och Risto Perttunen samt en revisions- och riskkommitté bestående av Teuvo Salminen (ordförande), Eva Lindqvist, Ilkka Sihvo och Jonas Synnergren. Alla medlemmar är oberoende av bolaget och oberoende av bolagets betydande aktieägare.

Bolagsstämman fastställde att nuvarande arvoden till bolagets styrelseledamöter skall bevaras oförändrade enligt följande: 31 500 euro för ordinarie styrelseledamöter, 48 000 euro för vice ordföranden och 72 000 euro för ordföranden. Motsvarande arvode som styrelsens vice ordförande erhåller skall utgå till ordföranden i en styrelsekommitté, såvida inte denna person även är styrelsens ordförande eller vice ordförande. Bolagsstämman fastställde även att styrelseledamot skall erhålla 800 euro som mötesarvode för varje styrelsemöte och för varje möte som hålls av styrelsens stadigvarande eller tillfälligt tillsatta kommittéer. Enligt bolagets praxis utgår inget arvode till medlemmar som är anställda inom Tieto-koncernen.

Bolagsstämman fastställde att 40 % av det fasta årliga arvodet erläggs med aktier i Tieto Abp som förvärvas på marknaden. Aktierna kommer att förvärvas inom två veckor från Tieto Abp:s presentation av interimsrapporten för 1 januari–31 mars 2013. Bolagsstämman beslutade att bolaget skall förvärva aktierna direkt för styrelseledamöternas räkning, vilket är i enlighet med tillämpliga insiderregler och utgör en accepterad metod för förvärv av bolagets aktier.

Val av revisor

Revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers Oy omvaldes till revisor för räkenskapsåret 2013. Revisorn skall erhålla arvode enligt faktura och i enlighet med inköpsprinciperna godkända av revisions- och riskkommittén.

Ändring av bolagets bolagsordning

Bolagstämman fastställdeatt punkterna 3 och 9 i bolagets bolagsordning skall ändras enligt följande:

“3 § Styrelse

Bolagets styrelse skall bestå av lägst sex (6) och högst tolv (12) styrelseledamöter. Styrelsens ordförande väljs av bolagsstämma.

Mandatperioden för styrelseledamöter upphör vid utgången av nästa ordinarie bolagsstämma efter valet. Vid händelse av att styrelsens ordförande frånträder, eller i övrigt är oförmögen att utöva sitt uppdrag som styrelsens ordförande, under löpande mandatperiod så skall styrelsen välja ny ordförande.

9 § Ordinarie bolagsstämma

Ordinarie bolagsstämma skall hållas årligen före utgången av april månad på en dag fastställd av styrelsen.

Den ordinarie bolagsstämman skall

fatta beslut om:

1          fastställande av bokslutet,

2         användningen av den vinst som balansräkningen utvisar och dispositioner beträffande bolagets fria egna kapital,

3          ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören,

4          fastställande av arvoden till styrelsens ledamöter och revisorer, och

5          antalet styrelseledamöter,

välja:

6          styrelsens ordförande och styrelseledamöter, och

7          revisorer.”

Bemyndigande av styrelsen att besluta om förvärv av bolagets egna aktier

Bolagsstämman fastställde att styrelsen bemyndigades att besluta om förvärv av bolagets egna aktier i enlighet med följande:

Antalet egna aktier som förvärvas skall inte överstiga 7 200 000 aktier, vilket i nuläget motsvarar cirka 10 % av samtliga aktier i bolaget. Bemyndigandet ger endast rätt att förvärva egna aktier med användning av bolagets fria egna kapital.

Egna aktier får förvärvas till det pris som uppkommer i offentlig handel på förvärvsdatumet eller som annars uppkommer på marknaden.

Styrelsen beslutar om hur egna aktier skall förvärvas. Bolagets egna aktier kan bland annat förvärvas genom användning av derivat. Egna aktier kan förvärvas i annat förhållande än i förhållande till aktieägarnas aktieinnehav (riktat förvärv).

Bemyndigandet ersätter bolagsstämmans tidigare icke-utnyttjade bemyndiganden att besluta om förvärv av egna aktier. Bemyndigandet är giltigt fram till nästa ordinarie bolagsstämma, dock längst till den 25 september 2014.

Bemyndigande av styrelsen att besluta om emission av aktier, optionsrätter och andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier

Bolagsstämman fastställde att styrelsen bemyndigades att besluta om emission av aktier, optionsrätter och andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier och som avses i 10 kap. 1 § finska aktiebolagslagen i en eller flera poster, i enlighet med följande:

Antalet aktier som emitteras med stöd av bemyndigandet (inkl. aktier som emitteras p.g.a. särskilda rättigheter) skall inte överstiga 7 200 000 aktier, vilket i nuläget motsvarar cirka 10 % av samtliga aktier i bolaget. Av sagda maximala antal nyemitterade aktier får dock ej fler än 700 000 aktier, i nuläget motsvarande knappt 1 % av samtliga aktier i bolaget, emitteras för användning i bolagets aktiebaserade incitamentsprogram.

Styrelsen beslutar om villkoren för emissionen av aktier och särskilda rättigheter. Bemyndigandet avser såväl emission av nya aktier som avyttring av bolagets egna aktier. Emission av aktier samt optionsrätter eller andra särskilda rättigheter får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till bolagets aktier (riktad emission).

Bemyndigandet ersätter bolagsstämmans tidigare icke-utnyttjade bemyndiganden att besluta om emission av aktier och särskilda rättigheter. Bemyndigandet är giltigt till den 25 mars 2014.

Vid bolagsstämman var totalt 538 aktieägare representerade, representerande sammanlagt 44 764 598 aktier och röster. Alla bolagsstämmobeslut fattades utan röstning.

För ytterligare information vänligen kontakta:
ChefsjuristJouko Lonka, tel. +358 2072 78182, +358 400 424 451, jouko.lonka@tieto.com

DISTRIBUTION

NASDAQOMX Stockholm

Centrala media

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 17 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,8 miljarder euro. Aktien är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.