Pensionärers kunskaper i privatekonomi ska stärkas

Finansinspektionen (FI), Pensionsmyndigheten och Sveriges fem största pensionärsorganisationer vill stärka äldres kunskap om ekonomi. Genom ett omfattande utbildningsprojekt, Tryggare ekonomi på äldre dar, kommer nästan en miljon pensionärer att erbjudas privatekonomisk utbildning.

FI arbetar bland annat med att stärka konsumenternas ställning på finansmarknaden genom finansiell folkbildning. I år når FI en ny målgrupp. Satsningen sker inom ramen för nätverket Gilla Din Ekonomi. FI och Pensionsmyndigheten ska tillsammans med Pensionärernas Riksorganisation, Riksförbundet Pensionärsgemenskap, Svenska Kommunalpensionärernas Förbund, Sveriges Pensionärers Riksförbund och Sveriges Pensionärsförbund genomföra utbildningsprojektet som riktar sig till organisationernas 900 000 medlemmar.

– Pensionärer är en utsatt grupp på många sätt. Den förändrade och allt mer komplexa finansmarknaden gör att pensionärerna ofta är i informationsunderläge. Det vill vi ändra på, säger Viveca Wallén Vrenning, Finansinspektionen.

Utbildningen tar upp frågor som budget, betala, spara, seniorlån, bank på internet, skatter, konsumenträtt, familjejuridik. Experter från nätverket Gilla Din Ekonomi tar fram utbildningsmaterial som ska användas av vidareinformatörer hos pensionärsorganisationerna. De ska sedan i sin tur hålla träffar och studiecirklar för pensionärsorganisationernas medlemmar. Pilotträffar kommer att genomföras under våren. Under hösten kommer de första utbildningarna att komma igång.

– Pensionärerna behöver få stärkta kunskaper för att inte bli lurade eller känna oro för hur de ska klara sin ekonomi. Vi vill ge kunskaper och minska oron, säger Kristina Kamp, Pensionsmyndigheten.

I projektet medverkar följande organisationer från nätverket Gilla Din Ekonomi: Finansinspektionen, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Konsumentverket, kommunala konsumentvägledare samt budget- och skuldrådgivare, Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Fondbolagens förening, AMF, Avanza Bank, Danske Bank och SEB.

Läs mer på www.fi.se och www.gilladinekonomi.se

Finansinspektionen

Karin Boman Röding