Stockmannkoncernens omsättning i mars 2013

Helsingfors, Finland, 2013-04-12 14:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Börsmeddelande 12.4.2013 kl. 15.00 EET

Stockmannkoncernens omsättning i mars 2013 uppgick till 148,1 miljoner euro. Omsättningen, exklusive de avslutade franchiseverksamheterna i Ryssland och Finland, minskade med 7,1 procent. Detaljhandelsmarknaden var fortsättningsvis mycket svag speciellt i Finland. Mars hade i många länder två försäljningsdagar färre än år 2012 pga. att påsken inföll tidigt i år. Även vädret på huvudmarknaderna, inkluderande Ryssland, har varit exceptionellt kallt och skjutit fram försäljningen av vårens produkter.

Varuhusgruppens omsättning, exklusive de avslutade franchiseverksamheterna, minskade med 3,6 procent. Omsättningen i Finland minskade med 5,3 procent medan omsättningen i utlandet ökade med 0,2 procent. Omsättningstillväxten i varuhuset i S:t Petersburg var fortsatt stark under månaden.

Modekedjornas omsättning minskade med 11,8 procent. Omsättningen i Finland minskade med 26,1 procent och omsättningen i utlandet minskade med 8,3 procent. Lindex omsättning i euro minskade med 8,0 procent. Omsättningen i lokala valutor minskade med 9,6 procent. Omsättningstillväxten i Ryssland och på marknaden i Östeuropa kompenserade inte minskningen i de nordiska länderna. År 2012 ökade Lindex framgångsrika vårkampanj klart omsättningen i mars, medan kampanjen i år infaller i april. Seppäläs omsättning minskade med 30,5 procent, vilket delvis påverkades av de 12 butiker som stängts under de senaste 12 månaderna. Omsättningsutvecklingen var fortsatt svag i alla länder.

Omsättningen (exklusive moms) i mars

Finland totalt 211,4 -5,7 -5,1
Utlandet totalt 219,9 -2,8 -1,3
Stockmann totalt 431,2 -4,2 -3,2

Förändrings-%: förändringen jämfört med motsvarande period året innan.
* Förändringen jämfört med omsättningen exklusive den avslutade Bestseller-franchiseverksamheten i Ryssland år 2012 och Zara-franchiseverksamheten i Finland under våren 2013.

Närmare information:
Hannu Penttilä, verkställande direktör, tel. (09) 121 5801
Pekka Vähähyyppä, ekonomidirektör, tel.

www.stockmanngroup.com

STOCKMANN Oyj Abp