Biohit vastaa terveysjärjestöjen kannanottoon

Biohit Oyj 24.4.2013 klo 9:30 paikallista aikaa (EET)

Biohit on tuonut markkinoille Acetium-imeskelytabletin, joka poistaa tupakoitsijan syljestä syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä.

Hengitysliitto, Suomen Sydänliitto ja Syöpäjärjestöt ottivat kantaa (23.4.2013) valmisteeseen ja halusivat kiinnittää huomiota tupakoinnin haittoihin.

”Biohit jakaa täysin liittojen huolen ja suositelee lopettamaan tupakoinnin sen aiheuttamien terveyshaittojen vuoksi. Tiedostamme kuitenkin, että kaikki eivät kykene lopettamaan tupakointia kokonaan sen aiheuttaman riippuvuuden vuoksi. Silloin syöpää aiheuttavan asetaldehydin poistaminen syljestä imeskelytabletin avulla voi olla järkevä vaihtoehto. Tabletti saattaa myös auttaa tupakoinnin lopettamisessa, sillä asetaldehydin tiedetään lisäävän nikotiinin riippuvuutta aiheuttavaa vaikutusta”, Biohit Oyj:n toimitusjohtaja Semi Korpela sanoo (Talhout R ym. 2008).

Acetium-imeskelytabletti sisältää L-kysteiiniä, joka on luonnollinen aminohappo. Se sitoo tutkitusti asetaldehydin tehokkaasti syljestä ja muodostaa asetaldehydistä vaarattoman yhdisteen, joka poistuu elimistöstä luonnollisesti. L-kysteiini poistaa yli 90 prosenttia sylkeen liukenevasta asetaldehydistä tupakoinnin aikana (Salaspuro VJ ym. 2006).

Asetaldehydiä on tupakansavussa 1000 kertaa enemmän kuin muita karsinogeenejä. WHO:n asiantuntijatyöryhmän mukaan asetaldehydin vähentäminen tupakansavusta tulisi olla pakollista (Haussmann H-J 2012, Burns DM ym. 2008).

Biohitin tavoitteena on lisätä asetaldehyditietoisuutta ja vähentää alkoholijuomista, elintarvikkeista ja tupakoinnista aiheutuvaa asetaldehydialtistusta tuotteidensa avulla.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj
semi.korpela@biohit.fi
www.biohit.fi

Lähteet:

Talhout R, Opperhuizen A, van Amsterdam JGC. Role of acetaldehyde in tobacco smoke addiction. European Neuropsychopharmacol  2008;17:627-36.

Salaspuro VJ, Hietala JM, Marvola ML, Salaspuro MP. Eliminating carcinogenic acetaldehyde by cysteine from saliva during smoking. Cancer Epid Biomark Prev 2006;15:146-9.

Haussmann H-J. Use of hazard indices for a theoretical evaluation of cigarette smoke composition. Chem Res Toxicol 2012;25:794-810.

Burns DM, Dybing E, Grey N, Hecht S, Anderson C, Sanner T, ym. Mandated lowering of toxicants in cigarette smoke: a description of the World Health Organization TobReg proposal. Tob Control 2008;17:132-41.