MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-31.3.2013

MARTELA OYJ               OSAVUOSIKATSAUS                  26.4.2013 kello 08.30

MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-31.3.2013

Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto edellisvuoden tasolla ja liiketulos edellisvuotta alhaisempi

Keskeiset tunnusluvut:

1-3 1-3 1-12
meur 2013 2012 2012

- Liikevaihto 31,9 32,0 142,7
 - Liikevaihdon muutos % -0,5 16,9 9,2
 - Liiketulos -1,4 -0,9 -0,9
 - Liiketulos % -4,5 -2,8 -0,6
 - Tulos / osake, eur -0,42 -0,27 -0,51
 - Sijoitetun pääoman tuotto % -15,0 -9,3 -2,7
 - Oman pääoman tuotto % -26,5 -14,9 -7,1
 - Omavaraisuusaste % 44,5 48,4 42,6
 - Nettovelkaantumisaste % 24,0 16,5 28,6

Martela-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon arvioidaan pysyvän suunnilleen edellisvuoden tasolla ja liiketuloksen paranevan edellisvuodesta.

Markkinatilanne

Toimistokalustekysyntä on jatkunut vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana pitkälti vuoden 2012 jälkipuoliskon kaltaisena. Suomessa kysyntä on ollut tasaista, mutta selkeästi huippuvuosia alhaisemmalla tasolla. Muista markkina-alueista Puolan markkinoilla on kysynnässä sen sijaan ollut havaittavissa lievää positiivisuutta, joka tosin ei vielä näkynyt ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdossa. Lisäksi erityisesti Ruotsissa on alkuvuoden aikana ollut runsaasti projektikyselyjä.

Toimistorakentamisesta kertovat tilastot ovat saatavilla vuodelta 2012 ja ne kertovat, että Suomessa valmistui vuonna 2012 neliömääräisesti peräti 47 prosenttia enemmän toimistorakennuksia kuin edellisenä vuonna. Rakennuslupia on vastaavana aikana kuitenkin myönnetty vähemmän (-5%) kuin edellisenä vuonna ja toimistorakennuksia on alettu rakentaa 3 prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Huomioitavaa kuitenkin oli, että vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä aloituksia oli selkeästi enemmän (+67 %) kuin edellisvuoden vastaavana ajanjaksona. Tosin aloitusten taso oli kuitenkin neliömääräisesti edelleen kohtuullisen alhaisella tasolla.

Konsernin liikevaihto ja tulos

Tammi-maaliskuun konsernin liikevaihto oli 31,9 milj. euroa (32,0). Liikevaihto Suomessa pysyi edellisvuoden tasolla.  Suomessa ei ensimmäisen neljänneksen aikana ollut merkittäviä isoja kohteita vaan liikevaihto koostui pitkälti tasaisesta pienemmistä ja keskikokoisista toimituksista. Sen sijaan Puolassa liikevaihto laski kun taas Ruotsissa liikevaihto kääntyi kasvuun. Muilla markkinoilla Tanskan liiketoiminnan siirtäminen vuoden 2012 lopulla omasta tytäryhtiöstä jälleenmyyjälle pienensi katsauskaudella hieman (2,0 %) konsernin liikevaihtoa. Venäjän liikevaihto oli edelleen varsin pientä, mutta kasvoi kuitenkin selkeästi edellisestä vuodesta.

Ensimmäisen neljänneksen liiketulos oli -1,4 milj. euroa (-0,9). Konsernin kiinteät kulut pienenivät hieman edellisvuoteen verrattuna johtuen jo viime vuonna toteutetuista sopeuttamistoimenpiteistä, mm. Tanskan tytäryhtiön lopettamisesta. Samanaikaisesti kuitenkin konsernin tuotteiden myyntikate oli edellisvuoteen verrattuna hieman alhaisemmalla tasolla johtuen kuluvan neljänneksen erilaisesta tuotejakaumasta. Lisäksi tammikuussa 2013 päättyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden seurauksena sovittujen henkilövähennysten ja lomautusten kustannussäästövaikutukset eivät vielä ehtineet vaikuttaa ensimmäiselle vuosineljännekselle. Säästöt, arviolta noin 0,7 milj. euroa, tulevat toteutumaan loppuvuoden aikana.

Tulos ennen veroja oli –1,6 milj. euroa (-1,1) ja tulos verojen jälkeen oli –1,7 milj. euroa (-1,1).

Martelan vuoden 2013 tammi – maaliskuun osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Osavuosikatsaus on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.martela.fi.

Martela Oyj
Heikki Martela