Outokumpu ja Carrier ovat päässeet sopimukseen EU:n kupari-teollisuusputkien kartellipäätökseen liittyvissä siviilikanteissa

PÖRSSITIEDOTE
OUTOKUMPU OYJ
2.5.2013 klo 13.00

Outokumpu Oyj ja Carrier Corporation ovat allekirjoittaneet sovintosopimuksen, jonka mukaan Carrier luopuu kaikista Outokumpua vastaan Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa nostamistaan kanteista, jotka liittyvät Euroopan komission teollisuusputkikartellia koskeviin päätöksiin vuodelta 2003.

Sovintosopimuksen mukainen korvaus on noin 10 milj. euroa. Sovinto käsittää myös kaikki entiset Outokummun tytäryhtiöt, jotka on mainittu kanteissa.

Lakiasiainjohtaja Kimmo Karihtala: ”Pidämme sovintoa perusteltuna, koska on etujemme mukaista välttää oikeuskäsittelyn pitkittymistä ja siitä aiheutuvia lisäkustannuksia sekä saada lopulliseen päätökseen kaikki Carrieriin liittyvät kanteet.”

Nyt allekirjoitetun sovintosopimuksen mukaan Carrier luopuu Euroopan komission kuparisten teollisuusputkien kartellipäätöksiin liittyvistä kanteista, jotka se nosti vuonna 2006 Tennesseessä Yhdysvalloissa Outokumpua ja Luvata Franklin Inc:iä (entinen Outokumpu Franklin Inc.) vastaan ja vuonna 2009 Englannissa ja Walesissa Outokumpua vastaan.

Sovintosopimuksen mukainen korvaus kirjataan kertaluonteisena eränä vuoden 2013 toisen neljänneksen liiketulokseen.

Lisätietoja:

Sijoittajat:

Tamara Weinert
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 751 7194

Media:

Saara Tahvanainen
puh. (09) 421 3265, matkapuh. 040 589 0223

Outokumpu Oyj

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoisseosmetallituotteiden markkinajohtaja maailmassa. Tuotteemme ovat omiaan vaativiin käyttökohteisiin ruokailuvälineistä energialaitoksiin, siltoihin ja sairaalavälineisiin. Ruostumaton teräs edesauttaa kestävää kehitystä, sillä se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa.  Outokummun palveluksessa on noin 16 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.com

Carrier 020513 FIN.pdf