NURMINEN LOGISTICS OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.2013 - 31.3.2013

Alkuvuoden kysyntä heikkeni - liikevaihto ja operatiivinen liikevoitto laskivat viime vuodesta

Nurminen Logistics Oyj                                              Osavuosikatsaus 2.5.2013 klo 13.00

Nurminen Logisticsin avainluvut 1.1. - 31.3.2013

• Liikevaihto oli 16,7 milj. euroa (2012: 19,1 milj. euroa).
  • Raportoitu liiketulos oli -0,2 milj. euroa (1,2 milj. euroa).
  • Liiketulosprosentti oli -1,0 % (6,1 %).
  • Kertaluonteisista eristä puhdistettu liiketulos oli 0,0 milj. euroa (1,1 milj. euroa).
  • Tulos ennen veroja oli -0,5 milj. euroa (1,2 milj. euroa).
  • Nettotulos oli -0,9 milj. euroa (0,9 milj. euroa).
  • Tulos per osake, laimentamaton, oli -0,08 euroa (0,04 euroa).
  • Tulos per osake, laimennettu, oli -0,08 euroa (0,04 euroa).

TOIMITUSJOHTAJA TOPI SAARENHOVI:

”Markkinatilanne vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli vertailukautta heikompi. Tämä näkyi erityisesti Suomessa alentuneena liikevaihtona ja heikompana kannattavuutena. Markkinoiden heikon kehityksen vuoksi ennustamme liikevaihtomme ja operatiivisen liikevoittomme jäävän jonkin verran vuoden 2012 tasosta.

Rautatielogistiikalle ja transitologistiikalle tärkeän Venäjän ja IVY-alueen kysyntä pysyi muita markkinoita parempana vuoden alun hieman heikommasta kehityksestä huolimatta. Suomi–Venäjä-rautatieviennissä asiakkaat siirsivät toimituksiaan tiettyjen vientituotteiden odotettavissa olleen tullimaksujen alenemisen vuoksi. Muiden liiketoimintojen osalta markkinat pysyivät haastavina, joskin tiettyen tuotteiden hyvin kehittynyt vienti paransi volyymejämme Kotkan- ja Vuosaaren-yksiköissä.

Viime vuonna aloitetut panostukset Venäjän-organisaatioon sekä Venäjän ja sen lähialueen markkinoihin vahvistivat asemaamme Venäjän rautatiekuljetusmarkkinoilla. Voimme olla erityisen tyytyväisiä suunnitelmiemme mukaiseen asiakaspohjan laajenemiseen ja myynnin kehitykseen Venäjällä. Näiden ansiosta kykenimme varmistamaan vaunujen hyvän käyttöasteen alkuvuoden Suomi–Venäjä-viennin hidastumisesta huolimatta. Jatkamme määrätietoisesti liiketoiminnan kehittämistä Venäjän ja sen lähialueen markkinoilla.

Vuosaaren-tavarankäsittelyvolyymin hyvästä kehityksestä huolimatta yksikön tulos on edelleen epätyydyttävällä tasolla. Vuosaaren-yksikkö on edelleen yhtiömme keskeisimpiä kehittämisalueita. Lisäksi olemme tehneet Suomen-toiminnoissa kannattavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi välttämättömiä rakenteellisia muutoksia, jotka johtivat myös henkilöstövähennyksiin. Markkinoiden muutosten vuoksi suunnittelemme vaihtoehtoja, joilla konsernin kannattavuus saadaan tavoitteen mukaiselle tasolle.”

MARKKINATILANNE KATSAUSKAUDELLA

Nurminen Logisticsin liiketoiminnalle tärkeä Venäjän ja IVY-alueen markkina pysyi aktiivisena vuoden alkukuukausien lievästä hiljenemisestä huolimatta. Suomessa markkinatilanne ja kysyntä heikkenivät, joskin eri liiketoimintojen ja palvelujen välillä oli eroja.

Rautatielogistiikassa Venäjän-markkinan lievä hidastuminen aiheutti joidenkin vaunutyyppien kohdalla lievää ylitarjontaa lisäten rautatieoperaattorien välistä hintakilpailua. Suomen-rautatieviennissä kuljetusten kysyntä oli sekä oletettua että vertailukautta alhaisempaa. Tähän vaikuttivat mm. tiettyjen vientituotteiden toimitusten siirtyminen tulevasta tullimaksujen laskusta johtuen sekä autokuljetusten osuuden kasvu Suomi–Venäjä-viennissä. Raakapuun tuontikuljetuksissa kysyntä pysyi hyvällä tasolla koko katsauskauden.

Erikoiskuljetusten ja projektien kysyntä oli katsauskauden alkupuolella alhaisella tasolla yhtiön koko markkina-alueella. Katsauskauden loppua kohden markkinatilanne parani erityisesti Venäjällä ja IVY-alueella.

Transitologistiikassa kysyntä Baltian ja Venäjän välisillä reiteillä pysyi hyvällä tasolla. Sen sijaan Baltiasta Keski-Aasiaan suuntautuvien kuljetusten kysyntä heikkeni jonkin verran. Suomessa Kotkan kautta Venäjälle kulkevien transitokuljetusten kysyntä heikkeni, joskin hyvin kehittynyt viennin ja kemikaalilogistiikan palveluiden kysyntä paransi tilannetta.

Huolinta- ja lisäarvopalveluiden markkina Etelä-Suomessa ja Vuosaaren satamassa jatkui haasteellisena. Kilpailun kiristyminen ja volyymien yleinen lasku pitivät hintatason matalana. Metsäteollisuuden kysyntä parani, kun taas konepajateollisuuden kysynnässä oli laskua. Suomen-markkinoiden hidastuminen ja tuontivolyymien aleneminen vähensivät huolintapalvelujen kysyntää.

KATSAUSKAUDEN LIIKEVAIHTO JA TALOUDELLINEN TULOS

Katsauskauden liikevaihto oli 16,7 miljoonaa euroa (2012: 19,1 miljoonaa), jossa oli laskua vuoteen 2012 verrattuna 12,6 %. Raportoitu liiketulos oli -168 (1 175) tuhatta euroa heikentyen 114,3 %. Liiketulos sisältää kertaluonteisia eriä -202 (69) tuhatta euroa. Näin ollen vertailu-kelpoinen liiketulos oli 34 tuhatta euroa, jossa on laskua vuoteen 2012 verrattuna 96,9 %.

Katsauskauden kertaluonteiset erät liittyivät henkilöstövähennyksiin. Vertailukauden kertaluonteinen tuotto syntyi, kun yhtiö sai osasuorituksen vuoden 2010 tilinpäätöksessä alaskirjatusta asiakassaamisesta.

Venäjän ruplan vahvistuminen katsauskaudella paransi yhtiön rahoitustulosta 0,1 miljoonalla eurolla. Tämä kurssivoitto ei ole kassavirtavaikutteinen.

Rautatielogistiikka

Rautatielogistiikka-liiketoimintayksikön liikevaihto katsauskaudella oli 9 298 (2012: 10 686) tuhatta euroa ja liiketulos 1 005 (2012: 1 420) tuhatta euroa. Liiketulos sisältää kertaluonteisia eriä -144 (69) tuhatta euroa. Näin ollen vertailukelpoinen liiketulos oli 1 149 (1 351) tuhatta euroa. Liikevaihtoa ja -tulosta heikensivät Suomi–Venäjä-viennin vertailukautta alhaisempi volyymi,   Venäjän-markkinan kysynnän tilapäinen heikkeneminen ja lisääntynyt hintakilpailu. Liiketulosta paransivat käytettyjen vaunujen myyntivoitot.

Suomen-rautatieviennin volyymien heikkenemisestä johtuen kuljetus- ja terminaalivolyymit jäivät alhaisiksi, mutta Venäjällä hyvin kehittyneen asiakaspohjan ja hyvin onnistuneen myyntityön ansiosta rautatievaunujen käyttöaste pysyi hyvällä tasolla. Rautatiehuolinnan myynti Venäjän ja sen lähialueen sisäisessä liikenteessä pysyi hyvällä tasolla.

Pietarin-toimintoja järjesteltiin uudelleen osana yhtiön suunnitelmaa laajentaa vaunukalustoaan Venäjällä. Suomessa toimintaa tehostettiin madaltamalla organisaatiorakennetta ja vähentämällä henkilöstöä terminaalitoiminnoissa.

Erikoiskuljetukset ja projektit

Erikoiskuljetukset ja projektit -liiketoimintayksikön liikevaihto oli katsauskaudella 1 748 (1 976) tuhatta euroa ja liiketulos -116 (68) tuhatta euroa. Liiketulos sisältää kertaluonteisia eriä -14 (0) tuhatta euroa. Näin ollen vertailukelpoinen liiketulos oli -103 (68) tuhatta euroa. Yksikön kuljetusvolyymi ja liikevaihto jäivät vertailujaksoa alhaisemmaksi vuoden alun alhaisemman kysynnän vuoksi. Kaluston käyttöasteen aleneminen laski liiketulosta. Markkinoiden lievä vilkastuminen ja onnistumiset erityisesti Venäjälle ja sen lähialueelle suuntautuvien projektikuljetusten myynnissä kasvattivat liiketoiminnan tilauskertymää katsauskauden loppupuolella.

Transitologistiikka

Transitologistiikka-liiketoimintayksikön liikevaihto katsauskaudella oli 2 739 (3 493) tuhatta euroa ja liiketulos 75 (525) tuhatta euroa. Liiketulos sisältää kertaluonteisia eriä -13 (0) tuhatta euroa. Näin ollen vertailukelpoinen liiketulos oli 88 (525) tuhatta euroa. Transitologistiikan tulos katsauskaudella heikkeni pääosin Baltian kautta Keski-Aasiaan kuljetettujen volyymien laskusta johtuen. Kotkan- ja Haminan-toimipisteiden tulos pysyi vertailukauden tasolla transitovolyymien lievästä laskusta huolimatta. Tähän vaikuttivat muun muassa terminaalien parantunut käyttöaste ja kemikaalilogistiikan palveluiden sekä uusien lisäarvopalveluiden myynti, ja kasvanut vientivolyymi.

Huolinta- ja lisäarvopalvelut

Huolinta- ja lisäarvopalvelut -liiketoimintayksikön liikevaihto katsauskaudella oli 3 051 (3 054) tuhatta euroa ja liiketulos -1 131 (-839) tuhatta euroa. Liiketulos sisältää kertaluonteisia eriä -32 (0) tuhatta euroa. Näin ollen vertailukelpoinen liiketulos oli -1 100 (-839) tuhatta euroa. Vuosaaren-terminaalin tuottavuutta kehitettiin ja volyymit kasvoivat yli 20 % vertailukauteen nähden, mutta koko liiketoimintayksikön alkuvuoden tulos heikkeni huolinnan kysynnän laskun takia. Toimenpiteet Vuosaaren-logistiikkakeskuksen kannattavuuden parantamiseksi jatkuivat. Vuosaaren-logistiikkakeskuksen liiketappio katsauskaudella oli -0,7 (-0,6) miljoonaa euroa.

LIIKEVAIHTO SEGMENTEITTÄIN 1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012
Rautatielogistiikka 9 298 10 686 43 620
Erikoiskuljetukset ja projektit 1 748 1 976 9 375
Transitologistiikka 2 739 3 493 13 903
Huolinta- ja lisäarvopalvelut 3 051 3 054 11 774
Eliminoinnit -128 -82 -276
Yhteensä 16 709 19 127 78 396

LIIKETULOS SEGMENTEITTÄIN 1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012
Rautatielogistiikka 1 005 1 420 6 275
Erikoiskuljetukset ja projektit -116 68 441
Transitologistiikka 75 525 2 510
Huolinta- ja lisäarvopalvelut -1 131 -839 -3 805
Yhteensä -168 1 175 5 421

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Vuoden alun heikon markkinatilanteen johdosta Nurminen Logistics arvioi sekä liikevaihtonsa että operatiivisen liiketuloksensa jäävän jonkin verran vuoden 2012 tasosta.

Aikaisemmassa ennusteessaan (tilinpäätöstiedote 26.2.2013) yhtiö arvioi sekä liikevaihtonsa että operatiivisen liiketuloksensa olevan vuoden 2012 tasolla ja osakekohtaisen tuloksensa paranevan.

Pitkällä aikavälillä yhtiön tavoitteena on kasvaa nopeammin kuin markkinat, vuosittain keskimäärin yli 15 %. Yli 50 % liikevaihdosta syntyy jatkossa Venäjän ja sen lähialueiden kasvumarkkinoilla. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa kannattavuuttaan ja saavuttaa 10 prosentin liikevoittotaso sekä 20 prosentin oman pääoman tuotto.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Maailmantalouden epävarmuus saattaa johtaa teollisuuden tuotantovolyymien pienenemiseen ja sitä kautta yhtiön palveluiden kysynnän heikkenemiseen ja tilausten peruuntumiseen. Erityisesti Venäjän ja sen lähialueen markkinoiden epäsuotuisalla kehityksellä olisi negatiivinen vaikutus yhtiön liikevaihto- ja tuloskehitykseen.

Satamien ylikapasiteetti ylläpitää kireää hintakilpailua. Yhtiöllä on toimintaa Vuosaaren, Kotkan ja Haminan satamissa, joten niiden volyymikehityksen vaihtelut vaikuttavat yhtiön tuloskehitykseen.

Eri maiden äkilliset rautateiden tariffimuutokset saattavat vaikuttaa olennaisesti rautatiekuljetusten ja/tai yhtiön hintakilpailukykyyn. Lisäksi hintakilpailutilanne saattaa rasittaa yhtiön kannattavuutta tulevaisuudessakin. Suomen vientiteollisuuden rakennemuutokset sekä ulkomaankaupan odotettua heikompi kehitys rasittaisi yhtiön liikevaihdon ja kannattavuuden kehitystä. Yhtiöllä on merkittäviä asiakassopimuksia, joiden jatkuvuudella saattaa olla merkitystä erityisesti yhtiön Baltian-liiketoiminnan kannattavuuteen.

Yhtiö on vastaanottanut Itäisen tullipiirin Lappeenrannan tullin jälkikantopäätöksiä (yhteensä 32 kappaletta), joissa esitetään yhtiön olevan yhteisvastuussa konkurssiin menneen VG Cargo Oy:n kanssa maahantuontiveroista vuodelta 2009. Yhtiön vastuu maahantuontiveroista on enintään 0,8 miljoonaa euroa. Yhtiön näkemyksen mukaan se ei ole vastuussa kyseisistä maahantuontiveroista, mistä syystä yhtiö ei ole kirjannut asiasta kuluvarauksia. Jos tapauksessa on perusteita jälkikannolle, tulee se yhtiön näkemyksen mukaan kohdistaa ensisijaisesti VG Cargo Oy:n konkurssipesään ja sen voimassaolevaan tullivakuuteen. Yhtiö on valittanut tullin jälkikantopäätöksistä Helsingin hallinto-oikeudelle.

RAHOITUS JA TASERAKENNE

Liiketoiminnan rahavirta oli 112 tuhatta euroa. Nettoinvestointien rahavirta oli 400 tuhatta euroa. Rahoituksen rahavirta oli -697 tuhatta euroa.

Katsauskauden lopussa yhtiön likvidit rahavarat olivat 4 740 tuhatta euroa. Maksuvalmius heikkeni katsauskaudella, mutta säilyi tyydyttävänä.

Konsernin korollinen vieras pääoma oli 28,2 miljoonaa euroa ja konsernin korollinen nettovelka oli vastaavasti 23,5 miljoonaa euroa.

Taseen loppusumma oli 69,7 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste 42,1 %.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat katsauskauden aikana 127 (174) tuhatta euroa eli 0,8 % liikevaihdosta. Poistot olivat 1,0 (1,0) miljoonaa euroa eli 5,8 % liikevaihdosta.

KONSERNIRAKENNE

Yhtiö yhtiöitti vuoden 2012 lopussa Suomen-liiketoimintansa. Nurminen Logistics Oyj:n liiketoimintayksiköt Huolinta- ja lisäarvopalvelut, Rautatielogistiikka ja Transitologistiikka yhtiöitettiin omaksi yhtiökseen nimeltä Nurminen Logistics Services Oy ja Erikoiskuljetukset ja projektit -liiketoimintayksikkö omaksi yhtiökseen nimeltä Nurminen Logistics Heavy Oy. Suomen-yhtiöt aloittivat toimintansa uudella rakenteella 1.1.2013. Viron- ja Liettuan-liiketoiminnoista vastaavat yhtiöt siirrettiin suoraan emoyhtiön omistukseen vuoden 2012 aikana. Venäjän-liiketoiminnot jatkavat omassa yhtiössään emoyhtiön suorassa omistuksessa.

Konserniin kuuluvat emoyhtiö Nurminen Logistics Oyj sekä sen suoraan tai välillisesti omistamat tytär- ja osakkuusyhtiöt (omistusosuus suluissa) RW Logistics Oy (100 %), Nurminen Logistics Services Oy (100 %), Nurminen Logistics Heavy Oy (100 %), Nurminen Logistics Finland Oy (100 %), OOO John Nurminen, Pietari (100 %), Nurminen Maritime Latvia SIA (51 %), Pelkolan Terminaali Oy (20 %), ZAO Irtrans (100 %), OOO Nurminen Logistics (100 %), OOO John Nurminen Terminal (100 %), ZAO Terminal Rubesh (100 %), Nurminen Logistics LLC (100 %), UAB Nurminen Maritime (51 %), Nurminen Maritime Eesti AS (51 %), Team Lines Latvia SIA (23 %) sekä Team Lines Estonia Oü (20,3 %).

HENKILÖSTÖ

Konsernin oman henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 336, kun se 31.12.2012 oli 341. Ulkomailla työskenteli 70 henkilöä.

Rautatielogistiikan henkilöstömäärä oli 119, Erikoiskuljetusten ja projektien 26, Transitologistiikan 90 ja Huolinta- ja lisäarvopalveluiden 76. Johtoon ja hallintohenkilöstöön kuului 25 henkilöä.

Yhtiö ilmoitti pörssitiedotteella katsauskaudella käytyjen yt-neuvotteluiden päättymisestä 19.3.2013. Neuvotteluiden tuloksena päätettiin uudelleenorganisoida ja tehostaa prosesseja, keventää esimiestasoja ja yhdistää toimintoja. Henkilöstön vähennystarve on noin 23 henkilöä ja kustannussäästöksi arvioidaan noin 700 tuhatta euroa vuonna 2013 ja noin 1 100 tuhatta euroa vuodesta 2014 alkaen. Kertaluonteiset kustannukset, noin 200 tuhatta euroa, toteutuivat ennakoitua alhaisempina ja ne kirjattiin vuoden ensimmäiselle neljännekselle.

OSAKEPOHJAINEN KANNUSTINJÄRJESTELMÄ

Yhtiön vuonna 2011 käyttöönottama osakepohjainen kannustinjärjestelmä on päättynyt vuoden 2012 lopussa.

OSAKKEET JA OSAKKEENOMISTAJAT

Nurminen Logistics Oyj:n osakkeiden vaihto 1.1. - 31.3.2013 oli 61 760 kappaletta, joka on 0,48 % osakkeiden kokonaismäärästä. Vaihdon arvo oli 122 476 euroa. Katsauskauden alin kurssi oli 1,85 euroa osakkeelta ja ylin 2,05 euroa osakkeelta. Kauden päätöskurssi oli 2,00 euroa osakkeelta ja koko osakekannan markkina-arvo oli kauden lopussa 25 809 456 euroa.

Osakkeenomistajia oli katsauskauden lopussa 527.

Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 16 330 kpl, joka on 0,127 % äänistä.

VARSINAISEN YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Nurminen Logistics Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 15.4.2013 tehtiin seuraavat päätökset:

Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapaus

Yhtiökokous vahvisti yhtiön tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.2012–31.12.2012 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Varojen jakaminen sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että 31.12.2012 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella jaetaan varoja pääoman palautuksena vapaaseen omaan pääomaan kuuluvasta sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta siten, että pääoman palautuksen määrä on 0,08 euroa osaketta kohden. Pääoman palautus maksetaan osakkeenomistajalle, joka maksun täsmäytyspäivänä 18.4.2013 on merkitty osakkeenomistajaksi Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Pääoman palautus maksetaan 31.5.2013.

Hallituksen kokoonpano ja palkkiot

Yhtiökokous päätti, että hallitukseen kuuluu kuusi varsinaista jäsentä. Yhtiökokous valitsi hallituksen varsinaisiksi jäseniksi uudelleen seuraavat henkilöt: Tero Kivisaari, Jan Lönnblad, Juha Nurminen, Jukka Nurminen ja Olli Pohjanvirta. Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Alexey Grom. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajakseen Olli Pohjanvirran. Hallitus asetti myös tarkastusvaliokunnan, jonka jäseniksi valittiin Tero Kivisaari ja Jukka Nurminen.

Yhtiökokous päätti, että yhtiön hallituksen jäsenille vuoden 2014 varsinaiseen yhtiökokoukseen

päättyvältä toimikaudelta maksetaan seuraavat vuosipalkkiot: hallituksen puheenjohtajalle 80.000 euroa ja kullekin muulle hallituksen jäsenelle 20.000 euroa. Lisäksi kullekin Suomessa asuvalle hallituksen jäsenelle maksetaan kokouspalkkiona hallituksen ja sen valiokuntien kokouksista 1.000 euroa kokoukselta ja Suomen ulkopuolella asuvalle jäsenelle 1.500 euroa kokoukselta.   Vuosipalkkiosta 50 prosenttia maksetaan Nurminen Logistics Oyj:n osakkeina ja loppuosa rahana. Hallituksen jäsen ei saa luovuttaa vuosipalkkiona saatuja osakkeita kolmeen vuoteen lukien niiden vastaanottamisesta.

Yhtiöjärjestyksen 2 §:n muuttaminen

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti muuttaa yhtiön yhtiöjärjestyksen 2 §:n toimialaa koskevaa määräystä siten, että siihen lisätään lauseet: ”Yhtiö voi emoyhtiönä huolehtia konsernin hallinnosta, henkilöstöasioista, rahoituksesta, taloudesta, tietohallinnosta, lakiasioista ja viestinnästä sekä muista konsernin yhteisistä palveluista ja tehtävistä. Yhtiö voi harjoittaa toimintaa itse sekä tytär- ja osakkuusyhtiöiden ja yhteisyritysten välityksellä.”

Muutoksen jälkeen yhtiöjärjestyksen 2 § kuuluu seuraavasti:

”2 § Yhtiön toimialana on tuottaa ja tarjota logistiikka- ja huolintapalveluja, harjoittaa kuljetustoimintaa ja rahoitustoimintaa sekä muuta edellä mainittuihin liittyvää toimintaa koti- ja ulkomailla. Yhtiö voi huolintaliiketoimintaan liittyen antaa takaussitoumuksia tulleja, veroja ja muita julkisoikeudellisia maksuja kantaville tahoille. Yhtiö voi toimintaansa varten omistaa ja hallita kiinteistöjä, olla osakkaana toimintaansa tukevissa ja täydentävissä yrityksissä sekä harjoittaa toimisto- ja varastotilojen vuokraustoimintaa. Lisäksi yhtiö voi hankkia, omistaa ja myydä arvopapereita. Yhtiö voi emoyhtiönä huolehtia konsernin hallinnosta, henkilöstöasioista, rahoituksesta, taloudesta, tietohallinnosta, lakiasioista ja viestinnästä sekä muista konsernin yhteisistä palveluista ja tehtävistä. Yhtiö voi harjoittaa toimintaa itse sekä tytär- ja osakkuusyhtiöiden ja yhteisyritysten välityksellä.”

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 50.000 oman osakkeen, joita voidaan käyttää hallituspalkkioiden maksamiseen, hankkimisesta. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla. Osakkeista maksettava hinta määräytyy yhtiön osakkeesta julkisessa kaupankäynnissä maksetun hinnan mukaisesti. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen). Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista omien osakkeiden hankkimiseen liittyvistä seikoista.

Valtuutus on voimassa 30. huhtikuuta 2014 asti.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeanneista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeanneista ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Annetun valtuutuksen nojalla hallitus voi yhdellä tai useammalla päätöksellä antaa tai luovuttaa osakkeita ja/tai erityisiä oikeuksia määrän, joka vastaa enintään 20.000.000 uutta osaketta siten, että sanottuja osakkeita ja/tai erityisiä oikeuksia voidaan käyttää muun muassa yritys- ja liiketoimintakauppojen tai muiden liiketoiminnan järjestelyjen ja investointien rahoittamiseen, omistusrakenteen laajentamiseen, hallituksen palkkioiden maksamiseen ja/tai henkilöstön kannustamiseen tai sitouttamiseen.

Valtuutuksen perusteella hallitus voi päättää sekä maksullisesta että maksuttomasta osakeannista. Valtuutus päättää maksuttomasta osakeannista sisältää oikeuden päättää myös osakeannista yhtiölle itselleen siten, että yhtiön ja sen tytäryhteisöjen hallussa voi kulloinkin olla yhteensä enintään yksi kymmenesosa (1/10) yhtiön kaikista osakkeista.

Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista ehdoista osakeanteja ja osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia koskien. Hallitus on valtuutuksen nojalla oikeutettu päättämään osakeanneista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta joka suhteessa samalla tavoin kuin yhtiökokouskin voisi näistä päättää, mukaan lukien sen, että hallituksella on oikeus päättää myös suunnatuista osakeanneista ja/tai erityisten oikeuksien antamisesta.

Tilintarkastaja

Yhtiökokous päätti valita yhtiön varsinaiseksi tilintarkastajaksi uudelleen seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka KHT-yhteisö KPMG Oy Ab:n. Päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Lasse Holopainen. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio yhtiön hyväksymän laskun mukaan.

OSINGONJAKOPOLITIIKKA

Yhtiön hallitus on 14.5.2008 määrittänyt yhtiön osingonjakopolitiikan, jonka mukaan Nurminen Logistics Oyj pyrkii jakamaan vuosittain osinkona, yhtiön rahoitusaseman niin salliessa, noin kolmanneksen tuloksestaan.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

MUUT KATSAUSKAUDEN AIKAISET TAPAHTUMAT

Yhtiö tiedotti pörssitiedotteella 17.1.2013 Nurminen Logistics Oyj:n ja Evli Pankki Oyj:n välisen markkinatakaussopimuksen mukaisen markkinatakauksen päättymisestä Nurminen Logistics Oyj:n osakkeelle 18.2.2013.

Yhtiö tiedotti pörssitiedotteella 19.3.2013 koko Suomen-henkilöstöä, yhteensä 270 henkilöä, koskeneiden yhteistoimintaneuvotteluiden päättymisestä. Neuvotteluiden tuloksena on päätetty uudelleen organisoida ja tehostaa prosesseja, keventää esimiestasoja ja yhdistää toimintoja. Neuvotteluissa sovitut henkilöstövaikutukset kohdistuvat aiemmin ilmoitetun 28 henkilön sijaan 26 henkilöön, joista osa on sijoitettavissa uusiin tehtäviin. Henkilöstön vähennystarpeen arvioidaan olevan noin 23 henkilöä. Yt-neuvotteluiden perusteella tehtyjen sopeuttamistoimien tuoma kustannussäästö on noin 700 tuhatta euroa vuonna 2013 ja noin 1 100 tuhatta euroa vuodesta 2014 alkaen. Kertaluonteiset kustannukset vuonna 2013 ovat noin 350 tuhatta euroa ja ne kirjautuvat vuoden ensimmäiselle neljännekselle. Toteutettavat muutokset eivät vaikuta konsernin suunnitelmiin vahvistaa asemaansa Venäjän ja sen lähialueiden sisäisessä rautatieliikenteessä sekä Suomen ja Venäjän välisessä rautatieliikenteessä.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiö tiedotti 22.4.2013 pörssitiedotteella, että Nurminen Logistics Services Oy ja Transval Handling Oy ovat allekirjoittaneet Nurminen Logisticsin Vuosaaren-terminaalin tavarankäsittelyn ulkoistamista koskevan sopimuksen. Sopimus astui voimaan 1.5.2013, jolloin 20 työntekijää Nurminen Logistics Services Oy:stä siirtyi Transval Handling Oy:n palvelukseen. Muutokseen ei liittynyt henkilöstövähennyksiä ja henkilöstö siirtyi uuden työnantajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Yleislauseke

Tietyt lausunnot tässä tiedotteessa ovat tulevaisuuteen kohdistuvia ja perustuvat yhtiön tämänhetkisiin näkemyksiin. Luonteensa vuoksi ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä ja ovat alttiita yleisen taloudellisen tai toimialan tilanteen muutoksille.

Nurminen Logistics Oyj

Lisätietoja: Topi Saarenhovi, toimitusjohtaja, p. 010 545 2431.

www.nurminenlogistics.com

Nurminen Logistics tuottaa korkealaatuisia logistiikkapalveluja, kuten rautatiekuljetuksia, terminaalipalveluja, huolintaa ja erikois- ja raskaskuljetuksia sekä logistiikan lisäarvopalveluita. Yhtiöllä on logistiikka-alan osaamista kolmelta vuosisadalta, vuodesta 1886 saakka. Nurminen Logisticsin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Itämeren alue ja Venäjä sekä muut Itä-Euroopan maat. Yhtiön osake on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.

TAULUKKO-OSA

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA   1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012

LIIKEVAIHTO 16 709 19 127 78 396
Liiketoiminnan muut tuotot   212 217 721
Aineiden ja tarvikkeiden käyttö -7 306 -8 504 -33 801
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut -3 870 -3 883 -15 900
Poistot ja arvonalentumiset -967 -1 009 -4 004
Liiketoiminnan muut kulut -4 945 -4 773 -19 991
LIIKETULOS -168 1 175 5 421
Rahoitustuotot 82 550 478
Rahoituskulut -453 -547 -2 040
Pääomaosuusmenetelmällä yhdistetyt yritykset 19 31 185
TULOS ENNEN VEROJA -520 1 209 4 044
Tuloverot -355 -316 -1 360
KAUDEN VOITTO/TAPPIO -875 893 2 684

Muut laajan tuloksen erät
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi:
Muuntoero 382 1 609 867

Muut muutokset 0 0 0 0 0 23 0 23
Oma pääoma 31.3.2013 4215 86 2378 18158 -3057 4933 2613 29326

Lähipiiritapahtumat

Yhtiön lähipiiriin kuuluvat hallituksen ja johtoryhmän jäsenet sekä edellä mainittujen määräysvaltayhtiöt. Lähipiiriin luetaan myös osakkeenomistajat, joilla on välitön tai välillinen määräysvalta tai huomattava vaikutusvalta.

Lähipiiritapahtumat 1-3/2013
Myynnit 1
Ostot 61
Korkokulut 5
Lyhytaikaiset velat 1 287

Tunnusluvut

KESKEISET TUNNUSLUVUT 1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012
Bruttoinvestoinnit, 1000 eur 127 174 1 145
Henkilöstö 336 346 341
Liiketulos % -1,0 % 6,1 % 6,9 %
Kurssikehitys
Osakkeen kurssi alussa 1,88 1,78 1,78
Osakkeen kurssi lopussa 2,00 1,95 1,88
Jakson ylin 2,05 2,34 2,34
Jakson alin 1,85 1,78 1,78

Oma pääoma / osake eur 2,07 2,35 2,12
Tulos / osake eur, laimentamaton -0,08 0,04 0,05
Tulos / osake eur, laimennettu -0,08 0,04 0,05
Omavaraisuusaste, % 42,10 43,54 42,71

Muut vastuut ja ehdolliset velat

Vastasitoumukset, 1000 eur 31.3.2013 31.3.2012 31.12.2012
Annetut kiinnitykset 11 000 7 000 11 000
Muut vastasitoumukset 14 580 11 458 14 580
Vuokravastuut 77 568 81 700 79 174

Laatimisperiaatteet

Osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Noudatetut laadintaperiaatteet ovat yhtenevät konsernin vuoden 2012 tilinpäätöksessä noudattamien periaatteiden kanssa lukuun ottamatta alla listattuja muutoksia. Muilla käyttöön otetuilla uusilla tai uudistetuilla IFRS-standardeilla tai –tulkinnoilla ei ole ollut olennaista vaikutusta tilinpäätökseen.

Konserni on 1.1.2013 lukien soveltanut seuraavia uudistettuja tai muutettuja standardeja.

Muutokset IAS 1:een Tilinpäätöksen esittäminen

Muutokset IFRS 7:ään Rahoitusinstrumentit: tilinpäätöksessä esitettävät tiedot

Kaikki luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tunnusluvut on laskettu käyttäen tarkkoja arvoja. Osavuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Tunnuslukujen laskentakaavat

Omavaraisuusaste (%) =

Oma pääoma yhteensä

____________________________________________________ X 100