DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2013

• Omsättningen för perioden uppgick till 43 (57) MSEK.
  • Bruttomarginalen för perioden uppgick till 66% (73). Bruttoresultatet för perioden uppgick till 28 (41).
  • Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till -17 (2) MSEK.
  • Resultat efter skatt för perioden uppgick till -21 (-3) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning under perioden uppgick till -0,15 (-0,02) SEK.
  • Kassaflödet för perioden blev 8 (-1) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet blev -17 (1) MSEK. Ytterligare 11 MSEK från emissionen har tillförts bolaget efter periodens utgång.

Kommentarer från VD

Fokus på försäljning

Under första kvartalet har vi ökat vårt fokus på försäljning. Efter lanseringen av LIVE Forms i mars har vi nu en portfölj av mjukvaruprodukter; LIVE PDF som ersätter scanning och skapar mervärde inom dokumenthantering samt LIVE Forms, avsett för datainsamling och avancerad hantering av formulärdata. Vi samarbetar med Panasonic kring kommersialisering av digitalt skrivande på dataskärmar och tillsammans med vår koreanska joint venture partner PenGenerations arbetar vi för att utöka denna verksamhet med utvalda tillverkare av dataskärmar. Vår partner TStudys verksamhet i Kina expanderar snabbt inom utbildning och de ser även möjligheter inom Business Solutions. Vi fick en första order om 20.000 pennor för leverans till Kina under det andra kvartalet. Vårt nya säljteam i Amsterdam påbörjade sin verksamhet under det första kvartalet och arbetar nu aktivt för att etablera större partners i Benelux regionen.

Intäkterna i det första kvartalet blev 43 MSEK vilket är en förbättring jämfört med försäljningen i det fjärde kvartalet som uppgick till 41 MSEK. Kassaflödet under det första kvartalet blev 8 MSEK inklusive inbetalningar från nyemissionen. Vi erhöll de sista 11 MSEK från emissionen efter periodens utgång. Emissionen inbringade totalt 39 MSEK efter avdrag för emissionskostnader. Kapitalbindningen i slutet av kvartalet var hög, delvis på grund av det stora lagret av pennor. Vår huvudprodukt inom Business Solutions, ADP201, kommer ersättas av en ny produkt mot slutet av året. Vi tog därför beslutet att producera de sista omgångarna pennor under mars och april för att därefter kunna inleda förberedelserna för den nya produktionslinjen.

Verksamheten i Storbritannien förbättrades jämfört med det föregående kvartalet och vi slutförde totalt 19 affärer med enheter inom NHS under kvartalet. Vi slöt ännu ett stort avtal med vår franska partner Kayentis för leverans till kunder inom försäkringsbranschen. Bortsett från NRE (fakturerad ingenjörstid) fakturerades inga betydande intäkter inom verksamhetsgrenarna utbildning, röstning eller skärmar. Vi förväntar oss dock högre intäkter från dessa verksamheter från och med nästa kvartal.

I Tyskland installerade vår partner Digipen Technologies GmbH 250 pennor hos Sparkasse Kaiserslauten för användning vid insamling av digitala signaturer från juridiskt bindande dokument. Detta följer av ett utslag från hovrätten i München, vilken nyligen avgjorde att helt elektroniska signaturer inte är tillräckligt för att konsumenter ska vara bundna av ett avtal. Domstolsutslaget innebär att det krävs en fysisk signatur för alla konsumentavtal i motsats till en digital signatur skriven på en tablet-pc eller en touchpad. Utslaget kan medföra en betydande positiv effekt på vår affärsverksamhet gentemot bank-, finans och försäkringsverksamheter. Enbart i Tyskland finns det 426 olika sparbanker med sammanlagt 15 411 lokala bankkontor.

Utsikter

Efter periodens utgång har vi förvärvat DevelopIQ i Storbritannien. Förvärvet bidrar till att ytterligare förstärka vår position i Storbritannien samt inom sjukvården och möjliggör synergier och optimering mellan våra verksamheter i Storbritannien. Vi ser nu stora möjligheter inom Business Solutions. Globalt verksamma bolag såsom Allianz, Anadarko samt tyska banker börjar nu använda våra produkter och vi får allt mer uppmärksamhet för våra lösningar inom sjukvården. Vi kommer gradvis reducera vårt lager, vilket kommer få en positiv effekt på kassaflödet. Efter en period av om-positionering och produktutveckling kommer vi i kommande kvartal minska våra omkostnader relaterade till utveckling och öka vårt fokus på försäljning.

För komplett rapport, vänligen se bifogat dokument.

En videopresentation av kvartalsrapporten kommer finnas tillgänglig från kl 09.00 den 3 maj och en webkonferens kommer hållas kl. 11.00 samma dag. För mer information se www2.anoto.com/investors.

Informationen är sådan som Anoto Group AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 maj 2013 kl. 08:30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby, VD
Tel. +46 (0)733 45 12 05