Raision liiketulos parani 20 %

Raisio Oyj     Osavuosikatsaus 7.5.2013 klo 8.30

RAISION LIIKETULOS PARANI 20 %

Tammi-maaliskuu 2013, jatkuvat toiminnot

• Konsernin liikevaihto oli 128,3 (Q1/2012:135,0) miljoonaa euroa.
  • Konsernin liiketulos parani 20 prosentilla ja oli 8,0 (Q1/2012: 6,6) miljoonaa euroa, mikä on 6,2 (4,9 ) % liikevaihdosta.
  • Brändit-yksikön kannattavuus oli hyvä, liiketulos oli 12,5 (11,1) % liikevaihdosta.
  • Raisioagron liiketulos oli lievästi tappiollinen selvästä parannuksesta huolimatta.
  • Benemilk-rehujen markkinaosuus Suomen lypsykarjan rehuista on jo noin 10 prosenttia.

Raisio-konsernin keskeiset tunnusluvut ilman kertaluonteisia eriä

Q1/2013 Q1/2012 2012
Yritysarvo (EV) M€ 496,5 384,7 495,5
EV/EBITDA   9,5 7,8 9,7

*      Sisältää yritysostot
**    Ilman konsernin omistamia omia osakkeita

Toimitusjohtajan katsaus

”Raisio aloitti vuoden vahvasti tekemällä hyvän liiketuloksen. Liikevaihdon lasku puolestaan kertoo siitä, että olemme keskittäneet toimintaamme paremmin kannattaviin liiketoimintoihin ja tuotteisiin. Olemme myös osana virtaviivaistamista luopuneet toiminnoista, joissa emme näe meillä olevan riittäviä kasvun mahdollisuuksia ja toisaalta olemme lähteneet mukaan toimintoihin, joissa tiedämme pystyvämme luomaan lisäarvoa osaamisellamme. Liiketulos oli vahvalla tasolla, mutta myyntiä olisi saanut olla enemmän.

Marraskuussa 2012 ostetun tšekkiläisen Candy Plus -makeisyhtiön integrointi osaksi Raisio-konsernia on toteutettu onnistuneesti ja olemme tyytyväisiä kauppaan. Candy Plus on pystynyt osana Raisiota kasvattamaan liikevaihtoaan ja parantamaan kannattavuuttaan.

Luottamus Benemilk-rehuihin on näkynyt vahvasti Raisioagron toiminnassa. Olemme onnistuneet muutamassa kuukaudessa saavuttamaan Benemilk-rehuilla noin 10 prosentin markkinaosuuden Suomen lypsykarjan rehuissa. Tämä on erinomainen osoitus siitä, että Benemilk-rehut toimivat ja myyvät. Lähes 70 prosenttia Benemilk-rehuja kokeilevista tiloista on jäänyt asiakkaiksi kampanja-jakson aikana. Olen tyytyväinen siihen, että yhä useampi maidontuottaja on oman kokemuksen kautta todennut Benemilk-rehujen tehon ja siten myös lisäyksen omassa maitotilissä.

Benemilkin tarina on vasta alussa. Katsauskauden jälkeen huhtikuussa Raisio ilmoitti yhteisyrityksen perustamisesta Suomeen maailman johtavan innovaatioiden kehittämiseen, suojaamiseen ja kaupallistamiseen erikoistuneen yhtiön, Intellectual Venturesin, kanssa. Yhteistyö mahdollistaa parhaat resurssit ja osaamisen Benemilk-keksinnön kehittämiseksi edelleen. Yhteisyrityksen tavoitteena on myös keksinnön kansainvälinen kaupallistaminen, vaikka patenttihakemustemme käsittely on vielä kesken.”

Näkymät 2013

Raisio ennakoi maltillista liikevaihdon kasvua ja arvioi liiketuloksensa paranevan selvästi vuodesta 2012.

RAISIO OYJ

Heidi Hirvonen
viestintä- ja IR-päällikkö

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Jyrki Paappa, p. 050 556 6512
viestintä- ja IR-päällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Tilaisuudet:

Analyytikko- ja lehdistötilaisuus pidetään tiistaina 7.5.2013 klo 12.30 alkaen Helsingissä hotelli Scandic Simonkentän Pavilion-kabinetissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki.

Toimitusjohtajan englanninkielinen video julkaistaan Raision nettisivuilla osoitteessa http://www.raisio.com/www/page/8132

NASDAQ OMX
Keskeiset mediat