Metsä Groupin tammi–maaliskuun liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 89 miljoonaa euroa

Metsä Group osavuosikatsaus 1–3/2013 pörssitiedote 7.5.2013 klo 12

Tulos vuoden 2013 ensimmäiseltä neljännekseltä
– Liikevaihto oli 1 261 miljoonaa euroa (1–3/2012: 1 284 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 89 miljoonaa euroa (53). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 94 miljoonaa euroa (45).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 57 miljoonaa euroa (18). Sisältäen kertaluonteiset erät, tulos ennen veroja oli 62 miljoonaa euroa (10).
– Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia erä oli 9,7 prosenttia (5,7).

– Käyttöpääoman kasvusta johtuen liiketoiminnasta kertyneet rahavirrat olivat -20 miljoonaa euroa (43).

Tapahtumat vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä
– Sellun hinnat olivat lievässä nousussa katsauskaudella.
– Taivekartongin tilaukset vahvistuivat ja toimitusmäärät nousivat edellisestä neljänneksestä. Lainerin kysyntä jatkui vahvana.
Metsä Fibren Joutsenon sellutehtaan kaasutuslaitos vihittiin käyttöön.
Alizayn tehdasalue Ranskassa myytiin sillä sijaitsevine laitteineen ja rakennuksineen Ranskan valtiota edustavalle Conseil General de l’Eurelle 22 miljoonalla eurolla.
– Metsä Wood Merk GmbH:n koko osakekannan myymisestä saksalaiselle Ed. Züblin AG -konsernille tehtiin sopimus. Yritysjärjestely toteutui 22.4.2013.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
– Metsä Tissuen puoliksi omistama yhteisyritys Katrinefors Kraftvärme AB ilmoitti rakentavansa Ruotsiin Metsä Tissuen Mariestadin tehtaan yhteyteen biovoimalaitoksen. Laitos aloittaa toimintansa vuoden 2014 loppuun mennessä. Biovoimalan kokonaisinvestointi on 30 miljoonaa euroa.
– Metsä Wood ilmoitti käynnistävänsä tehostamisohjelman. Sen syinä ovat viime vuosien huono tuottavuuskehitys ja myynnin supistuminen päämarkkinoilla. Ohjelman perusteella henkilöstön vähennystarpeeksi on arvioitu yhteensä enintään 255 henkilöä, josta Suomen osuus arviolta 95.
– Metsä Tissue allekirjoitti 200 miljoonan euron syndikoidun lainasopimuksen. Lainalla jälleenrahoitetaan nykyinen syyskuussa 2013 erääntyvä syndikaattilaina. Uuden luoton laina-aika on viisi vuotta.
– Metsäliitto Osuuskunta ja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma toteuttivat 2.5.2013 osakekaupan, jossa Metsäliitto Osuuskunta osti Varmalta sen omistamat Metsä Tissue Oyj:n osakkeet, yhteensä 8,38 prosenttia yhtiön osakepääomasta.

”Kaikki liiketoiminta-alueemme paransivat liiketulostaan ensimmäisellä neljänneksellä edellisvuoden vastaavan jaksoon verrattuna. Puukauppa on ollut vilkasta, pehmo- ja ruoanlaittopapereiden kannattavuus jatkoi myönteistä kehitystään, ja taivekartongin vahvistuneet tilauskannat luovat hyvän perustan kartonkiliiketoimintamme tulevalle kehitykselle.

Metsä Group on vuosia panostanut bioenergian tuotannon ja hyödyntämisen lisäämiseen tehtaillaan. Konsernin käyttämistä polttoaineista 80 prosenttia on puuperäisiä, minkä ansiosta fossiiliset hiilidioksidipäästömme ovat vuosina 2009–2012 vähentyneet 27 prosenttia. Joutsenon sellutehdas on uuden kuoren kaasutuslaitoksen ansiosta normaalikäytössä hiilidioksidineutraali, ja vastaavanlainen kehitys on tavoitteena myös muilla sellutehtaillamme. Uusiutuvan energian käyttö lisääntyy myös Ruotsissa, kun Mariestadin pehmopaperitehtaan yhteyteen suunniteltu biovoimalaitos valmistuu ensi vuoden lopulla.

Epävarmat markkinaolosuhteet heikentävät edelleen liiketoiminnan ennustettavuutta, ja näkyvyys markkinoiden kehittymiseen yhtä vuosineljännestä pidemmälle on heikko.”

Pääjohtaja Kari Jordan, Metsä Group

Puunhankinta ja metsä-palvelut
Puutuote-teollisuus

Sellu-teollisuus
Kartonki- ja paperi-teollisuus Pehmo- ja ruoanlaitto-paperit
Liikevaihto 422,8 215,5 323,1 535,0 250,1
  Liiketoiminnan muut tuotot 1,4 1,7 2,9 11,7 1,6
  Liiketoiminnan kulut -416,0 -205,3 -257,9 -485,2 -228,0
  Poistot ja arvonalentumiset -0,8 -7,6 -20,8 -26,7 -9,9
Liiketulos 7,4 4,3 47,4 34,8 13,7
  Kertaluonteiset erät - - - -4,6 -0,6
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 7,4 4,3 47,4 30,2 13,1
- % - liikevaihdosta 1,8 2,0 14,7 5,6 5,3

Vertailutiedot

Metsä Group otti 1.1.2013 käyttöön muutetun IAS 19 Työsuhde-etuudet -standardin takautuvasti. Metsä Groupin oma pääoma pieneni muutoksen johdosta 31.12.2012 noin 29,9 miljoonaa euroa, vuoden 2012 liiketulos parani 4,0 miljoonaa euroa ja rahoituskulut kasvoivat 5,2 miljoonaa euroa. Tiedot vuodelta 2012 on muutettu vastaamaan tilikaudella 2013 tehtyjä muutoksia.

TUNNUSLUKUJA 2012, oikaistu 1–12 10–12 7–9 4–6 1–3

EBITDA = Liiketulos ennen poistoja ja arvonalentumisia
ROCE = Sijoitetun pääoman tuotto
ROE = Oman pääoman tuotto

Vuoden 2013 alussa käyttöön otetut uudet ja muutetut standardit sekä niiden vaikutusta taseeseen ja laajaan tuloslaskelmaan on esitetty tarkemmin osavuosikatsauksen liitetiedoissa.

Lähiajan näkymät

Kotimaassa kesällä korjattavien leimikoiden kysyntä jatkuu hyvänä kaikkien puutavaralajien osalta. Myös metsänomistajan itse korjaamalla puulla on kysyntää.

Kausi- ja suhdannesyistä rakentamisen ja puuratkaisuja hyödyntävien teollisten asiakkaiden markkinatilanteeseen odotetaan piristymistä toisella neljänneksellä. Kevään sesonki vilkastuttaa myös puutarha- ja piharakentamista.

Sellutehtaiden käyntiasteiden odotetaan pysyvän toisellakin vuosineljänneksellä hyvällä tasolla. Kannattavuuden ennustettavuutta vaikeuttaa Euroopan taloustilanteen epävarma kehitys ja erityisesti euron kurssikehitys suhteessa dollariin.

Taivekartongin toimitusmäärien arvioidaan toisella neljänneksellä paranevan edelleen hieman. Lainerin kysynnän uskotaan jatkuvan vahvana, ja toimitusmäärien olevan edellisen neljänneksen tasolla. Metsä Boardin paperien toimitusmäärien arvioidaan laskevan hieman kausiluonteisesti toisella neljänneksellä. Metsä Board on ilmoittanut korottavansa sekä valkopintaisten lainerien että päällystämättömän hienopaperin hintoja.

Pehmo- ja ruoanlaittopapereiden kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan vakaana. Läpiviety kehitysohjelma ja organisaatiouudistus vahvistavat edelleen Metsä Tissuen kilpailukykyä kiristyvillä markkinoilla.

Metsä Groupin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2013 toisella neljänneksellä olevan suunnilleen samalla tasolla verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen.

Julkistamismenettely
Metsä Group noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsä Groupin vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsaustiedotteesta. Osavuosikatsaus taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP

Lisätietoja:

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541, 050 522 0924

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

Metsa_Group_osavuosikatsaus_1-3_2013.pdf