Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär 89 miljoner euro för januari–mars

Metsä Group delårsrapport 1–3/2013, pressmeddelande 7.5.2013

Resultatet för det första kvartalet 2013

– Omsättningen var 1 261 miljoner euro (1–3/2012: 1 284 miljoner euro).
– Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär var 89 miljoner euro (53). Rörelseresultatet inklusive poster av engångskaraktär var 94 miljoner euro (45).
– Resultatet före skatt och exklusive poster av engångskaraktär var 57 miljoner euro (18). Resultatet före skatt och inklusive poster av engångskaraktär var 62 miljoner euro (10).
– Avkastningen på sysselsatt kapital exklusive poster av engångskaraktär var 9,7 procent (5,7).
– På grund av ökningen i rörelsekapitalet var kassaflödet från verksamheten -20 miljoner euro (43).

Händelser under årets första kvartal 2013
Massapriserna steg en aning under perioden.
– Falskartongbeställningarna och leveransvolymerna ökade jämfört med föregående kvartal. Efterfrågan på kraftliner var fortsatt stark.
– Den nya förgasningsanläggningen vid Metsä Fibres bruk i Joutseno invigdes.
Fabriksområdet i Alizay i Frankrike såldes med befintliga anläggningar och byggnader till den franska statens representant Conseil General de l’Eurelle för 22 miljoner euro.
– Ett avtal om försäljning av hela aktiestocken i Metsä Wood Merk GmbH tecknades med Ed. Züblin AG-koncernen i Tyskland. Arrangemanget genomfördes den 22 april 2013.

Händelser efter rapportperioden
– Samriskföretaget Katrinefors Kraftvärme AB, som till hälften ägs av Metsä Tissue, informerade om sina planer att i anslutning till Metsä Tissues fabrik i Mariestad i Sverige bygga ett biokraftverk. Kraftverket börjar sin verksamhet före utgången av 2014. Totalinvesteringen för biokraftverket uppgår till cirka 30 miljoner euro.
– Metsä Wood meddelade att man inför ett effektiveringsprogram med syfte att uppnå ansenliga årliga besparingar. Skälen till detta är de senaste årens dåliga produktivitetsutveckling och den minskade försäljningen på huvudmarknaderna. Utifrån programmet har det totala personalminskningsbehovet beräknats till maximalt 255 personer, varav uppskattningsvis 95 personer berörs i Finland.
– Metsä Tissue tecknade ett syndikerat lån på 200 miljoner euro. Lånet löper på fem år och ersätter det lån som löper ut i september 2013.
– Metsäliitto Osuuskunta köpte 2.5.2013 alla aktier som Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma ägde i Metsä Tissue Oyj, totalt 8,38 procent av bolagets aktiekapital.

”Alla våra affärsområden förbättrade sina rörelseresultat under det första kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Virkeshandeln har varit livlig, lönsamheten inom mjuk- och matlagningspapper fortsatte i positiv riktning och den ökade orderstocken för falskartong utgör en bra grund för den kommande utvecklingen av vår affärsverksamhet för kartong.

Metsä Group har sedan många år satsat på att öka produktionen och användningen av bioenergi i sina fabriker. Av de bränslen som koncernen använder är 80 procent träbaserade, vilket betyder att våra fossila koldioxidutsläpp under 2009–2012 minskat med 27 procent. Tack vare den nya förgasningsanläggningen för bark är massabruket i Joutseno koldioxidneutral vid normal drift, och vi strävar efter motsvarande utveckling även vid våra övriga massabruk. Användningen av förnybar energi ökar även i Sverige i och med att det nya biokraftverk som planerats i anslutning till mjukpappersbruket i Mariestad blir klart i slutet av nästa år.

De osäkra marknadsförhållandena försvårar fortfarande förutsebarheten i affärsverksamheten och för en längre tid än ett kvartal är marknadernas utveckling svår att överskåda.”

Koncernchef Kari Jordan, Metsä Group

Rörelseresultat exkl. engångsposter 7,4 4,3 47,4 30,2 13,1
- % av omsättningen 1,8 2,0 14,7 5,6 5,3

Jämförelseuppgifter

Metsä Group tog retroaktivt i bruk 1.1.2013 den reviderade standarden IAS 19, Ersättningar till anställda. Till följd av förändringen minskade koncernens egna kapital per 31.12.2012 med cirka 29,9 miljoner euro, rörelseresultatet för år 2012 förbättrades med 4,0 miljoner euro och de finansiella kostnaderna ökade med 5,2 miljoner euro. Jämförelseuppgifterna för år 2012 har omräknats att motsvara de ändringar som gjorts för räkenskapsperioden 2013.

NYCKELTAL 2012, justerade 1–12 10–12 7–9 4–6 1–3

EBITDA = Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar
ROCE = Avkastning på sysselsatt kapital
ROE = Avkastning på eget kapital

De nya och reviderade standarderna som tagits i bruk från början av 2013 samt inverkan på balansräkningen och totalresultatet beskrivs noggrannare i noterna till denna delårsrapport.

Utsikter för den närmaste tiden

I Finland är efterfrågan på stämplingsposter för sommardrivning fortsatt god för samtliga virkesslag. Det finns även efterfrågan på virke som skogsägaren själv har drivit.

Av säsongs- och konjunkturrelaterade skäl förväntas en viss återhämtning av marknadsläget för de industriella kunder som utnyttjar bygg- och träprodukter under andra kvartalet. Trädgårds- och gårdsbyggandet tar också fart under vårsäsongen.

Utnyttjandegraden på massabruken förväntas hålla sig på en bra nivå även under andra kvartalet. Lönsamheten är svår att förutspå på grund av den osäkra ekonomiska utvecklingen i Europa och framför allt på grund av eurons kursutveckling i förhållande till dollarn.

Leveransvolymerna för falskartong beräknas under andra kvartalet öka ytterligare en aning. Efterfrågan på kraftliner förväntas vara fortsatt stark och leveransvolymerna på samma nivå som under föregående kvartal. Leveransvolymerna för Metsä Boards papper förväntas under andra kvartalet visa en viss säsongsbetonad försämring. Metsä Board har meddelat om nya prishöjningar för white-top kraftliner och obestruket finpapper.

Efterfrågan på mjuk- och matlagningspapper förväntas vara fortsatt stabil. Det genomförda utvecklingsprogrammet och omorganisationen stärker Metsä Tissues konkurrenskraft ytterligare på den allt mer konkurrenspräglade marknaden.

Metsä Groups rörelseresultat exklusive poster av engångskaraktär förväntas under andra kvartalet 2013 vara på ungefär samma nivå som under årets första kvartal.

Offentlighetsförfarande
Metsä Group tillämpar det offentlighetsförfarande som är möjligt enligt Finansinspektionens Standard 5.2b. Detta meddelande är en sammanfattning av Metsä Groups delårsrapport för januari–mars 2013. Delårsrapporten inklusive tabeller finns som bilaga i pdf-format till detta börsmeddelande och på Metsä Groups webbplats www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP
Koncernkommunikation

Ytterligare information:

Vesa-Pekka Takala, ekonomidirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 010 465 4541, 050 522 0924

www.metsagroup.fi

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybart och hållbart skött nordiskt trä. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2012 och koncernen sysselsätter cirka 11 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 125 000 finska skogsägare.

Metsa_Group_delarsrapport_1-3_2013.pdf