Kommuniké från Industrivärdens årsstämma 2013

Industrivärdens årsstämma hölls den 7 maj 2013 på Grand Hotel i Stockholm varvid bland annat nedanstående beslut fattades.

• Stämman fastställde utdelningen till 5,00 (4,50) kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 13 maj. Utbetalning beräknas ske genom Euroclear Sweden AB den 16 maj.

• Till styrelseledamöter omvaldes Christian Caspar, Boel Flodgren, Stuart Graham, Fredrik Lundberg, Sverker Martin-Löf och Anders Nyrén. Hans Larsson hade avböjt omval. Pär Boman valdes till ny styrelseledamot. Pär Boman (född 1961) är sedan 2006 VD i Handelsbanken där han haft olika befattningar sedan 1991. Han är även styrelseledamot i SCA och Svenska Bankföreningen. Till styrelseordförande omvaldes Sverker Martin-Löf.

• Stämman biföll styrelsens förslag om ett långsiktigt aktiesparprogram för sammanlagt högst 28 anställda inom Industrivärden-koncernen. Programmet omfattar högst 150.000 C-aktier i Industrivärden. Aktiesparprogrammet utgör formen för långsiktig rörlig lön och motsvarar i sin konstruktion det program som antogs av årsstämman 2012. Programmet är en del av en marknadsmässig totalersättning där den anställde erhåller s k matchningsaktier efter tre år förutsatt att man investerat en viss del av sin fasta lön i aktier samt att man är fortsatt anställd vid tillfället för matchningen. Programmet syftar till att uppmuntra Industrivärdens personal till ett ökat aktieägande och därigenom ytterligare tydliggöra långsiktigt aktieägarvärde.

Information med anledning av stämman finns tillgänglig hos bolaget och på hemsidan: www.industrivarden.se under menyn Bolagsstyrning/Bolagsstämma.

Stockholm den 7 maj 2013

AB INDUSTRIVÄRDEN (publ)

För ytterligare information kontakta:

Sverker Sivall, Kommunikationschef, tel. 08-666 64 00

Informationen är sådan som AB Industrivärden (publ) skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528). Lämnades för offentliggörande den 7 maj 2013 klockan 16:30.

Stämmokommunike13_sve.pdf