Sena betalningar hotar småföretagens överlevnad

Stockholm, 2013-05-14 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Svenska småföretag tvingas skriva ner 2,7 procent av utestående fordringar, en ökning med 13 procent jämfört med för ett år sen. Samtidigt förbättras situationen för de svenska storföretagen.

• En tredjedel av de svenska småföretagen ser risker för fortsatt överlevnad, mer än hälften säger att de förlorar intäkter och tre av fyra upplever likviditetsproblem till följd av sena betalningar.

• Totalt skrev svenska företag av utestående fordringar till ett värde av 71 miljarder kronor under förra året.

Svenska småföretag drabbas hårt av sena betalningar. Den nionde upplagan av Intrum Justitias årliga undersökning, European Payment Index (EPI), visar att under 2013 tvingades företag med färre än 19 anställda att skriva ner i genomsnitt 2,7 procent av alla utestående fordringar, vilket motsvarar en ökning på 13 procent jämfört med föregående år. Samtidigt skriver svenska storföretag, med fler än 2 500 anställda, endast ner 1 procent av sina utestående fordringar, en minskning med 9 procent jämfört med 2012.

Nära en tredjedel av småföretagen (30 procent) hävdar att de ser risker för sin fortsatta överlevnad till följd av att deras kunder inte betalar sina räkningar i tid – en dubbelt så hög andel som hos storföretagen. Därtill anger över hälften av de mindre företagen att de har förlorat intäkter och nära tre av fyra upplever likviditetsproblem på grund av sena betalningar. I storföretagen uppger endast 12 procent intäktsbortfall som en konsekvens av att kunderna inte betalar i tid och 55 procent säger sig dras med likviditesproblem av samma anledning.

“Trenden som vi ser i såväl Sverige som Europa, där småföretagen, som utgör kärnan i ekonomierna, drabbas hårdast är alarmerande. Det ligger nära till hands att dra slutsatsen att de mindre företagen i en kundrelation får agera bank åt de större företagen”, säger Lars Wollung, VD och Koncernchef på Intrum Justitia.

Undersökningen visar också att svenska företag generellt upplever en bättre situation idag än för ett år sedan. Andelen fordringar som skrivs av till följd av sena betalningar sjönk med fem procent till 2,0 procent, vilket motsvarar 71 miljarder kronor. Trots den positiva trenden är det fler företag, 16 procent, som ser en ökad risk att inte få betalt för sina varor eller tjänster det kommande året.

Den svenska regeringen föreslog nyligen en förändrad lagstiftning avseende betalningstider företag emellan samt mellan företag och myndigheter. Det nya förslaget innebär att alla betalningar skall slutföras inom 30 dagar, att jämföra med det europeiska direktivet för sena betalningar som innebär att betalningar mellan företag och myndigheter i de flesta fall ska slutföras inom maximalt 60 dagar.

”En lagförändring bör vara positiv för de svenska småföretagen eftersom det begränsar storföretagens möjlighet att pressa sina mindre underleverantörer genom förlängda betalningstider, men om det verkligen blir så återstår att se. Betalningstiderna i Sverige är redan idag förhållandevis korta, det tar i genomsnitt 35 dagar för ett företag eller en myndighet att betala sina räkningar”, säger Lars Wollung.

Trots flera initiativ från regeringshåll tycks oron för framtiden hos svenska företag öka snarare än minska. Årets undersökning visar att 42 procent av alla svenska företag upplever att de förlorar intäkter och 66 procent att de har en pressad likviditetssituation till följd av sena betalningar. Hela 30 procent uppger också att de investerar mindre i innovationer och nyutveckling som en konsekvens av en svårare finansiell situation.

För mer information, nedladdningsbart material och en kommentar från Intrum Justitias vd klicka här.

För att minska de avskrivna betalningsskulderna och likviditetsproblemen föreslår Intrum Justitia följande 10 steg för att säkerställa att företagen får betalt:

1. Upprätta och implementera och utveckla kontinuerligt en solid kreditpolicy för att hantera tillväxt och finansiell risk.
  2. Mät och följ upp det bundna kapitalet i kredithanteringsprocessen, för att minska kapitalkostnaden.
  3. Sätt individuella kreditgränser för varje kund.
  4. Försäkra dig om att du vet vem du gör affärer med.
  5. Integrera försäljnings-, marknads- och ekonomiavdelningens arbete och säkra en effektiv faktureringsprocess för att undvika förluster.
  6. Kontrollera dina adressregister regelbundet.
  7. Följ den allmänna ekonomiska utvecklingen och utvecklingen för olika branscher. Följ dina nyckelkunders soliditet.
  8. Anpassa din kredithanteringsprocess baserat på kunders betalningsbeteenden och betalningsförmåga för att stärka kundrelationer.
  9. Skicka snabba påminnelser och om möjligt fakturera dröjsmålsränta och omkostnader.
  10. Försök att alltid ha en blandning av kunder från olika branscher.
  11. Vänta aldrig med att agera för att se till att få betalt.

Om Intrum Justitia

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 500 anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2012 till ca 4,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com

Om European Payment Index

Undersökningen genomfördes i 31 olika länder mellan januari och mars 2013. Undersökningen genomfördes skriftligen och 9 800 företag valde att svara på frågeformuläret. Detta år genomfördes undersökningen för nionde gången.

För ytterligare information:

Madeleine Bosch, Head of EPI Research, Intrum Justitia