Kvartalsrapport pr. 31. marts 2012

Selskabsmeddelelse nr. 04.2013

Tilfredsstillende første kvartal

De senere års negative udlånsudvikling er vendt til en lille udlånsvækst i første kvartal 2013.

• Udlån på 5,6 mia. kroner - en stigning på 1 procent siden ultimo 2012.
  • Indlån på 6,9 mia. kroner - marginalt større end ultimo 2012.

Nordjyske Bank leverer et tilfredsstillende resultat i første kvartal 2013 på 28 mio. kroner før skat, svarende til en egenkapitalforrentning på 8,5 procent.

• Fremgang i resultat før skat på 12 procent.
  • Basisindtægter fortsat i vækst – stiger 20 procent på 5 års oversigten herunder.
  • Basisindtjening på 57 mio. kroner svarende til sidste år og ligger i den øvre del af det tidligere udmeldte interval.
  • Nedskrivninger falder med 3 mio. kroner til 29 mio. kroner og ligger på niveau med vore forventninger.

God likviditet og stærkt kapitalgrundlag

Nordjyske Bank er godt rustet til fremtidens udfordringer med en stærk lokal forandring bestående af mange aktionærer og et stort kundegrundlag. Banken har en god likviditet og et stærkt og robust kapitalgrundlag.

• Stabil funding på 8,2 mia. kroner i forhold til udlån på 5,6 mia. kroner, svarende til funding-ratio på 0,69.
  • Solvensprocent og kernekapitalprocent baseret på egenkapital udgør begge 19,3.
    Solid overdækning på 66 procent i forhold til solvensbehov på 11,6 procent.

Forventninger til 2013

For året 2013 forventer vi uændret en basisindtjening før betaling til Indskydergarantifonden, nedskrivninger på udlån og kursregulering af værdipapirer, i intervallet 175 - 210 mio. kroner.

Det samlede resultat vil naturligvis være påvirket af nedskrivninger på udlån og af kurs­udviklingen på bankens beholdning af værdipapirer. Den største usikkerhedsfaktor ligger på nedskrivnings­posten på udlån og garantier. Nedskrivningerne i 2013 forventes fortsat at ligge på et relativt højt niveau på 1,50 - 1,75 procent af udlån og garantier.

For yderligere kommentarer henvises til bankdirektør Claus Andersen på telefon nr. 9633 5000.

04.2013 Kvartalsregnskabsmeddelelse pr. 31.03.2013.pdf 04.2013 Kvartalsrapport pr. 31.03.2013.pdf