RESULTAT SOM FORVENTET I STAGNERENDE MARKED

København, 2013-05-22 08:04 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Meddelelse nr.15

• Kvartalets driftsresultat (EBITDA) på DKK 100 mio. var som forventet
  • Fuld effekt af lavsæson i 1. kvt for ny aktivitet Dover-Calais reducerer resultatet
  • Fri pengestrøm forbedret gennem lavere arbejdskapital
  • Resultatforventning for 2013 fastholdes

Kvartalets omsætning blev DKK 2.713 mio. (DKK 2.674 mio.) og driftsresultatet (EBITDA) før særlige poster blev DKK 100 mio. (DKK 109 mio.). Resultatet var som forventet i 1. kvartal, som særligt for DFDS’ passageraktiviteter er lavsæson.

Koncernens resultat for 1. kvartal var lavere end sidste år primært som følge af den fulde effekt af den nye Dover-Calais-rutes lavsæson i 1. kvartal. Ruten blev åbnet i slutningen af februar 2012 med kun ét skib og dermed var resultatpåvirkningen begrænset i 1. kvartal 2012. I resten af 2013 forventes en forbedring af rutens resultat sammenlignet med 2012.

”Fortsat stagnation på vores hovedmarkeder i Nordeuropa øgede prispresset i 1. kvartal, da udbuddet af kapacitet som helhed er omtrent uændret. Vi forudser, at denne situation også vil præge resten af året. Vores strategiske fokus på forbedring- og effektiviseringprojekter har derfor høj prioritet. Vi arbejder især på at styrke vores toplinje samt at reducere arbejdskapital og omkostninger. Derudover arbejder vi på at skabe vækst og synergier gennem virksomhedskøb,” siger administrerende direktør Niels Smedegaard.

”Resultatet for 1. kvartal var en smule lavere end sidste år, men lidt bedre end vores forventning, og vi fastholder forventningen for hele året,” tilføjer Niels Smedegaard.

DFDS hovedtal 1.kvt. 2013 1.kvt. 2012 Ændr. % Ændr.
DKK mio.
Omsætning 2.713 2.674 1 39
EBITDA før særlige poster 100 109 -8 -9
EBIT før særlige poster -73 -54 -35 -19
Resultat før skat og særlige poster -117 -98 -20 -19
Særlige poster, netto -1 0 n.a. -1
Resultat før skat -118 -98 21 -20

Det forventede driftsresultat (EBITDA) for 2013 er uændret DKK 1.100-1.300 mio. før særlige poster. Årets forventede investeringer er uændret DKK 950 mio.

Kontaktpersoner:
Niels Smedegaard, CEO