Alm. Brand – Delårsrapport for 1. kvartal 2013

Resultatet for Alm. Brand blev et overskud på 29 mio.kr. før skat. Før tab og nedskrivninger blev resultatet et overskud på 121 mio.kr. Resultatet er bedre end forventet, men dog fortsat ikke tilfredsstillende. Det forventede resultat for 2013 opjusteres med 110 mio.kr. til 550 mio.kr. før tab og nedskrivninger.

- Den flotte udvikling i koncernens skadeforsikringsaktiviteter er fastholdt samtidig med, at vi har haft positiv vækst – både som følge af at flere kunder foretrækker Alm. Brand, og fordi kunderne bliver her længere. Det er vi særdeles tilfredse med, understreger adm. direktør i Alm. Brand Søren Boe Mortensen og fortsætter: Det er særligt tilfredsstillende, at resultatet er opnået i et marked med stigende konkurrence.

- Selvom banken fortsat påvirkes af det pressede ejendomsmarked og ikke leverer de ønskede resultater, er det positivt, at antallet af helkunder stiger. Ikke desto mindre er tab og nedskrivninger på landbrug og pantebreve fortsat på et højt niveau, pointerer Søren Boe Mortensen.

• Skadeforsikring leverede et resultat på 143 mio.kr. før skat, hvilket er bedre end forventet og meget tilfredsstillende.

Combined Ratio blev på 89,4. Den underliggende Combined Ratio i Skadeforsikring blev på 82,0 mod 81,8 året før og er således fastholdt på et meget tilfredsstillende niveau.

Kvartalet har været kendetegnet ved færre skader i den underliggende forretning end forventet, og herudover har specielt vejrliget påvirket resultatet positivt. Til gengæld har der være væsentlig flere storskader end normalt.

Præmieindtægterne steg med 2,5 %, hvilket er bedre end forventet. Kundeafgangen er fortsat faldende i første kvartal 2013.

• Bankens resultat før tab og nedskrivninger blev et underskud på 35 mio.kr. Resultatet inklusive tab og nedskrivninger blev et underskud på 127 mio.kr. Resultatet er ikke tilfredsstillende.

Tab og nedskrivninger er særligt tynget af pantebreve og landbrug, men også bankens privatkunder har givet flere nedskrivninger. Herudover er resultatet påvirket af faldende renteindtægter, men også af lavere finansieringsomkostninger og lavere omkostninger

Banken har i første kvartal foretaget en delvis indfrielse af den statslige hybride kernekapital på 430 mio.kr. samt tilbagebetalt ca. 1 mia.kr. af statsgaranterede obligationer. Dette har dog kun nået at have en marginal positiv effekt i kvartalet.

• Liv og Pension gav et tilfredsstillende overskud på 27 mio.kr. før skat. Præmievæksten har været på 19,4 %, hvilket er meget tilfredsstillende. Væksten skyldes i væsentlig grad, at flere eksisterende og nye kunder har overført bestående pensionsopsparinger til Alm. Brand.

Afkastet på kundernes midler blev på 1,4 % (5,4 % p.a.). Det kollektive bonuspotentiale er i første kvartal forøget med 106 mio.kr., og bonusgraden er øget til 7,2 %. I den rentegruppe, hvor nye aftaler indtegnes, er bonusgraden 10,6 % ultimo første kvartal 2013.

Omkring halvdelen af kunderne har taget imod ordningen om at betale afgift af deres kapitalpension. Alm. Brand har i kvartalet indbetalt over 500 mio.kr. til staten på kundernes vegne.

Webcast og telekonference

Alm. Brand afholder webcast og telekonference onsdag den 22. maj 2013 kl. 11.00.

Finansanalytikere kan deltage på telefon: danske analytikere: +45 70 26 50 40, US-analytikere: +1 718 354 1226 og andre internationale analytikere: +44 208 817 9301.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til:

Adm. direktør Søren Boe Mortensen på tlf. nr. 35 47 79 07 eller kommunikationsdirektør Susanne Biltoft på tlf. nr. 35 47 76 61.

Rapporten er vedhæftet som pdf-fil.

Kvartalsrapport 1.kvt.2013 koncern dansk.pdf AS 9 2013 - 1. kvartal 2013.pdf