Delårsrapport for 1. kvartal 2013

til NASDAQ OMX Copenhagen A/S

2013.05.24

Delårsrapport for 1. kvartal 2013

AO’s resultat før skat på 20,9 mio. kr. er i 1. kvartal 2013 fastholdt på et højt niveau med en overskudsgrad på 4,1 %. Omsætningen er faldet grundet færre arbejdsdage og den lange vinter.

Koncernomsætningen for perioden blev 523,3 mio. kr. mod 549,7 mio. kr. i samme periode 2012, svarende til en tilbagegang på 26,4 mio. kr. eller 4,8 %. Afvigelsen kan henføres til fire eller 6 % færre salgsdage.

Periodens resultat af primær drift (EBIT) blev 21,3 mio. kr., svarende til en overskudsgrad på 4,1 %, mod 26,1 mio. kr. og 4,8 % i 1. kvartal 2012. Resultatafvigelsen kan henføres til den lavere omsætning med højere bruttomargin samt enkeltstående omkostninger i forbindelse med ændring af fragtsetup.

Periodens resultat før skat blev 20,9 mio. kr. mod 24,6 mio. kr. i 1. kvartal 2012, svarende til et fald på 3,7 mio. kr.

Koncernens samlede aktiver pr. 31. marts 2013 udgjorde 1.293,9 mio. kr., hvilket er 18,9 mio. kr. højere end sidste år. Stigningen kan henføres til investering i nye butikker.

Pengestrøm fra driften blev på 48,2 mio. kr., efter betaling af acontoskat på 26,0 mio. kr. Pengestrøm fra driftsaktivitet før skat på 74,2 mio. kr. er 44,4 mio. kr. højere end EBITDA-resultat.

Forventninger til resultat før skat for 2013 fastholdes som tidligere udmeldt til ca. 125 mio. kr., hvilket er 3 mio. kr. højere end realiseret resultat før skat for 2012.

For yderligere information kontakt venligst:

CEO/adm. direktør Niels A. Johansen
COO og CFO/drifts- og finansdirektør Henrik T. Krabbe