Kommuniké från årsstämma i Cortus Energy AB (publ)

Kista, 2013-05-28 09:07 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Vid årsstämma med aktieägarna i Cortus Energy AB (publ), org nr 556670-2584 (”Bolaget”), kl 17:00 den 27 maj 2013 på IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm beslutade stämman enhälligt i huvudsak följande beslut:

Årsstämman fastställde Bolagets resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2012-01-01 – 2012-12-31. Ingen utdelning för räkenskapsåret 2012 lämnas. Den balanserade förlusten om 39,3 Mkr balanseras i ny räkning.

Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet av årsstämman.

Årsstämman beslutade att utge ett årligt styrelsearvode till ordförande om 240 000 kronor och till var och en av övriga ledamöter, som ej är anställda i Bolaget, ett årligt arvode om 120 000 kronor.

Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Per-Olov Norberg, Maria Wetterstrand, Ulrik Janson och Rolf Ljunggren och nyval av Richard Bagge. Per-Olov Norberg omvaldes som styrelsens ordförande.

Årsstämman beslutade om principer för utseende av valberedning för årsstämman 2014 enligt styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om principer för ersättning till ledande befattningshavare enligt styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade om incitamentsprogram till anställda enligt styrelsens förslag med förändringen att styrelsen beslutar om tilldelning av personaloptionerna.

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på Bolagets hemsida, www.cortusenergy.com

Anförande av verkställande direktören

I sitt anförande redogjorde Cortus Energys VD, Rolf Ljunggren, att Nordkalk-projektet, med uppförande av en 5 MW anläggning i Köping, fortskrider enligt plan, med planerad igångkörning under Q2 nästa år. Då kontraktet är värt över 500 Mkr över en 10-års period läggs högsta prioritet på detta. Samtidigt för Bolaget samtal om försäljning av den befintliga 500 kW anläggning som står i Köping. Flera kunder, i Sverige och på exportmarknader, har även visat konkret intresse för tekniken och köp av anläggningar. Således uttryckte VD stor tillförsikt om utsikterna de närmaste åren.

Kista den 28 maj 2013

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Rolf Ljunggren, VD

Tel: +46 (0)8 588 866 30

Om Cortus Energy

Cortus Energy erbjuder kostnadseffektiva och innovativa bioenergilösningar för kraft- och processindustrier baserat på den patenterade förgasningstekniken WoodRoll®. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energys aktier är upptagna till handel på NASDAQ OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.

2013-05-28 Cortus Energy - Bokslutskommuniké.pdf