Jobindex køber IDG Danmark og Computerworld

Selskabet bag Danmarks største jobdatabase gør entre på mediemarkedet og køber Computerworld og IDG Danmark

Computerworld, ComOn, PCworld og Channelworld får ny ejer: Det børsnoterede Jobindex A/S køber IDG Danmark A/S fra IDG’s amerikanske moderselskab International Data Group.

Udover medierne får Jobindex samtidig jobplatformen Jobworld, IDG Kurser, IDG Event, community-sitet Eksperten.dk samt marketingområderne IDG Connect, IDG Direct og Technetwork.

’Vi køber nogle af de stærkeste brands inden for IT-medier, kompetenceudvikling og jobformidling i Danmark’, siger Jobindex’ direktør og stifter, Kaare Danielsen og fortsætter:

’Der er ikke noget nyt i at jobannoncer finansierer nyhederne, men det er nyt, at et jobsite køber et nyhedssite, og det er vist første gang at et nyhedsmedie, en jobdatabase og et rekrutteringsfirma supplerer hinanden på den måde. Sammen kan vi skabe et fagligt netværk af IT-folk, der kombinerer nyheder, diskussioner og indhold, leveret af brugerne, og samtidig giver brugerne indgang til en masse job- og karrieremuligheder.

Ifølge Kaare Danielsen er det kun holdbart på den lange bane, hvis de redaktionelle medier fortsat leverer uafhængige og kritiske nyheder med en skarp profil. Derfor bliver der ikke lavet om på strukturen i Computerworld og de underliggende medier, der føres videre som uafhængige medier i et særskilt selskab under Jobindex med navnet Jobindex Media A/S, markedsført som Computerworld A/S.

’Til gengæld forventer vi stor synergi af et integreret samarbejde mellem IT-Jobindex og Jobworld, hvor vi bliver absolut førende inden for IT-job i Danmark. Vi ser også mange andre spændende udviklingsmuligheder, for eksempel inden for kurser og kompetenceudvikling, hvor Jobindex har opbygget en del viden, der kan supplere IDG’s i forvejen markante aktiviteter inden for uddannelse, konferencer og events’, slutter Kaare Danielsen.

Jobindex er børsnoteret på First North. Med købet af IDG Danmark forventer Jobindex en omsætning på 140 mio. kr. og et driftsoverskud på 25 mio. kr før skat i 2013, mod tidligere udmeldt forventet omsætning på 120 mio. kr. og driftsoverskud på 30 mio. kr. Jobindex forventer, at opkøbet giver positiv påvirkning på indtjeningen fra 2014. Parterne i handelen har valgt ikke at oplyse købesummen.

Søren Queitsch, der er adm. direktør for IDG Danmark A/S, fortsætter i denne stilling i Jobindex Media A/S.

Kaare Danielsen, direktør, Jobindex A/S, 2073 5010 - kd@jobindex.dk
         Søren Queitsch, adm. dir., Jobindex Media/Computerworld A/S - 2720 0300 - sq@idg.dk
         Jakob Tolstrup Kristensen, godkendt rådgiver, Advizer K/S - 5190 8669 - jtk@advizer.dk