Tribona säljer fastighet för 931 MSEK och förlänger hyresavtal

Lund, Sverige, 2013-06-05 14:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Fastighetsbolaget Tribona AB (publ) säljer fastigheten Kolven 2 i Helsingborg för ett fastighetsvärde om 931 mkr vilket överstiger bokfört värde med 5 MSEK per 31 Mars 2013. Byggnaden omfattar ca 70.000 m² och är fullt uthyrd till ICA Fastigheter Sverige AB tom 2021-09-30. Köpare är ett nybildat bolag som samägs av ICA och annan part. Fastighetsaffären genomförs som bolagsaffär och frånträdet är planerat till den 15 augusti.

Via denna försäljning frigörs likviditet om ca 200 MSEK som avses användas till förvärv av fastigheter och utveckling av nybyggnadsprojekt enligt gällande tillväxtstrategi, där målet är att skapa en fastighetsportfölj på 10-12 miljarder kr inom 1-3 år.

I samband med denna försäljning så har Tribona och ICA avtalat om att förlänga fyra befintliga hyresavtal. Förlängningarna innebär en utökad hyrestid på oförändrade villkor med 1,25 år i Arlöv, 1,5 år i Borlänge, 1,5 år Kungälv och 4 år i Järfälla. Kontraktsvärdet på dessa förlängningar motsvarar ca 177 MSEK.

”Vi är väldigt glada att kunna genomföra fastighetsaffären på denna nivå och att vi dessutom kunnat avtala om hyresförlängningar vilket ytterligare kan fördjupa vår relation med ICA. Genom denna försäljning frigör vi kapital för att investera i förvärv och nybyggnadsprojekt med högre avkastning” säger Peter Strand VD i en kommentar.

Pangea Property Partners har varit rådgivare till Tribona i affären.

För ytterligare information kontakta:

Peter Strand, VD, tel 0705-88 16 61, epost: peter.strand@tribona.se

Tommy Åstrand, Ekonomichef, tel 0705-45 59 97, epost: tommy.astrand@tribona.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Tribona AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2013-06-05 kl. 14:00.

Om Tribona

Tribona AB (publ)  är Sveriges största fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 19 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 734 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

Tribona säljer fastighet för 931 MSEK och förlänger hyresavtal.pdf