Sopranon yrityskauppojen integraatio etenee suunnitellusti

Soprano Oyj pörssitiedote 6.6.2013 klo 13.15

Sopranon yrityskauppojen integraatio etenee suunnitellusti

Soprano Oyj:n maaliskuun lopulla ostettujen yritysten integroiminen konserniin etenee suunnitellusti. Liikevaihdon ennakoidaan odotetusti nelinkertaistuvan toisella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Kaupan yhteydessä ennakoituja kustannussäästöjä syntyy mm. hallinnon ja toimitilojen yhdistämisestä.

Kolmessa ostetussa yhtiössä Tieturissa, Informatorissa sekä Aspectumissa on huhti-toukokuun aikana vaihdettu ylin johto, uudistettu organisaatio ja muokattu toimintatapoja ketterämmiksi. Henkilöstökustannusten säästöjä on toteutettu myös irtisanomisten ja lomautusten avulla. Tehdyillä henkilöstötoimilla pyritään yli miljoonan euron vuositason säästöihin. Muutosten jälkeen konsernin palveluksessa on noin 160 henkilöä kolmessa maassa ja kuudessa kaupungissa.

Soprano-konsernin Helsingin toiminnot on päätetty keskittää elokuun alussa nykyisistä viidestä toimipisteestä kahteen, Ludviginkadulle ja HTC Ruoholahteen. Tukholmassa ja Malmössä ylisuuria toimitiloja on päätetty pienentää ja Göteborgissa neuvotellaan uudesta edullisemmasta vuokrasopimuksesta. Toimitilojen remontoinnista, muutosta ja kaksinkertaisesti vuokrista aiheutuvat kertakustannukset korvautuvat jatkossa syntyvillä toimitilojen kustannussäästöillä. Myös konsernin Information Management -palvelut yhdistetään muuton yhteydessä.

Toimitusjohtaja Arto Tenhunen: ”Välittömästi yrityskaupan jälkeen aloitettu 100-päivän ohjelma on edennyt ennakoidusti. Yrityskulttuureiden törmäyksiltä ei ole kokonaan vältytty, mutta työtä tehdään hyvässä hengessä. Taloushallinnon ja ICT:n yhdistämisen ensimmäiset synergiahyödyt ovat jo toteutumassa ja ostettujen yhtiöiden toimintoja integroidaan parhaillaan konserniohjaukseen. Työ ei ole aivan pieni, sillä konserniyhtiöiden käytössä on lähes sata eri tietojärjestelmää. Toiminnallista synergiaa syntyy toimitilojen yhdistämisestä ja lisäksi ristiinmyynnissä näemme merkittävän kasvupotentiaalin.”

Soprano Oyj

Lisätietoja:
Soprano Oyj
Toimitusjohtaja Arto Tenhunen
arto.tenhunen(at)soprano.fi

Soprano on Pohjoismaiden johtava verkkoviestintäkonserni, asiakkailleen digitaalisen maailman kumppani. Yhtiön asiantuntijat auttavat asiakkaita konkreettisesti kommunikoimaan, palvelemaan ja ansaitsemaan digitalisoituvassa yhteiskunnassa aikaisempaa tehokkaammin. Yhtiö hakee strategista kilpailuetua yhdistämällä viestinnän ja teknologian. Soprano palvelee kuudessa kaupungissa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa, verkoston kautta 98 maassa ja virtuaalisesti ympäri maailman. Soprano Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä, osakkeen tunnus on SNO1V.