West International genomför garanterad företrädesemission

• Nyemission om ca 5,5 MSEK med företrädesrätt för bolagets aktieägare
  • Nyemissionen är garanterad i sin helhet utan kostnad för bolaget genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden från ett antal större befintliga aktieägare, däribland ledning och styrelseledamöter
  • Syftet med nyemissionen är att finansiera fortsatt satsning inom området Kortterminaler
  • Befintliga aktier ger rätt att teckna Units, där 1 Unit består av 2 nya aktier och 1 teckningsoption
  • Teckningskurs med rabatt på den genomsnittliga betalkursen under mätperioden
  • Teckningsperioden pågår från och med den 21 augusti till och med den 5 september 2013

Bakgrund och motiv

West International (”Bolaget”) har finansierat flertalet framgångsrika projekt inom kortterminaler från egen kassa, vilket ligger till grund för ökad försäljning och förbättrat resultat. Flera viktiga kunder har kontrakterats och kommersiella leveranser i större skala har inletts under 2013.

Nyemissionen säkrar finansieringen för att fortsätta bolagets satsning på att leverera kortterminaler och kortbetalningslösningar som ligger i teknisk framkant på marknaden. Målet är att svenska konsumenter och handlare ska kunna fortsätta ta del av effektivare, säkrare och snabbare kortbetalningar med West Internationals produkter.

Syftet med nyemissionen är att ge bolaget finansiell stabilitet, samt utrymme för nya affärer och investeringar. Bolaget tillförs också strategisk kompetens från aktiva ägare som ökar sitt engagemang. Ett ytterligare syfte är att sprida ägandet i Bolaget till flera aktieägare för att uppnå en högre likviditet i aktien.

Företrädesemissionen i korthet

Styrelsen i West International har beslutat om en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare om ca 5,5 MSEK. Beslutet är villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma och styrelsen har beslutat att kalla till en extra bolagsstämma som kommer att hållas den 8 augusti 2013.

Innehav av aktier i Bolaget på avstämningsdagen medför rätt att teckna Units. Varje Unit består av två (2) nya aktier och en (1) vederlagsfri teckningsoption. Teckningskursen för 1 Unit kommer att fastställas och beräknas med en rabatt på den genomsnittliga (volymvägda) betalkursen för Bolagets aktie under en mätperiod, multiplicerat med 2. Eftersom 1 Unit består av 2 nya aktier, blir 1 ny aktie rabatterad jämfört med betalkursen för en befintlig aktie under mätperioden.

Teckningsoptionen, som ingår i en Unit, är vederlagsfri. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en (1) ny aktie. Lösenkursen för teckningsoptionen kommer att fastställas 50 procent högre än teckningskursen för 1 Unit, dividerat med 2. Teckningsoptionens löptid är 1 november 2013 – 31 oktober 2014. Inlösen av teckningsoptioner kan ske vid två tillfällen under löptiden. Vid full inlösen av teckningsoptionerna erhåller Bolaget ca 4,1 MSEK före emissionskostnader.

Aktieägare som är registrerade i aktieboken på avstämningsdagen den 16 augusti 2013 kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i företrädesemissionen. Units som ej tecknas med företrädesrätt skall i första hand erbjudas till dem som anmält sig för teckning utan stöd av teckningsrätter där tilldelning kommer att ske i enlighet med Styrelsens beslut i samråd med Avanza Bank. I andra hand skall tilldelning ske till dem som avgivit emissionsgarantier.

Teckningsförbindelser och garantiåtaganden

West International har erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden från ett antal större befintliga aktieägare om totalt ca 5,7 MSEK motsvarande mer än 100 procent av företrädesemissionen. Ingen ersättning utgår för garantiåtaganden eller teckningsförbindelser. Den genom teckningsförbindelser säkerställda andelen är 63 procent och 37 procent är säkerställt via garantiåtagande. Styrelseledamöter och bolagets ledning har ingått avtal om teckningsförbindelse.

Rådgivare

Avanza Bank är finansiell rådgivare till West International i samband med emissionerna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sten Karlsson, vd West International AB
Mobil: 070-555 6065