Inbjudan till teckning av aktier med företrädesrätt i Ellen AB (publ)

Danderyd, 2013-06-14 08:56 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Inbjudan till teckning av aktier med företrädesrätt i Ellen AB (publ)

Styrelsen i Ellen beslutade den 4 juni 2013 att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna. Emissionsbeslutet innebär att den som på avstämningsdagen den 12 juni 2013 är registrerad aktieägare i Ellen erhåller en (1) teckningsrätt för envar befintlig aktie. Femton (15) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till teckningskursen 1,27 SEK per aktie.

I företrädesemissionen har från Bolagets större aktieägare erhållits teckningsförbindelser, avsiktsförklaringar samt garantiutfästelser att teckna aktier i företrädesemissionen motsvarande 100 procent av företrädesemissionen.

Nyemissionen sker i syfte att ytterligare stärka Ellens nyligen inledda offensiva satsning för att etablera nya avtal för försäljning av sina probiotiska produkter i Asien med fokus på Kina. Kapitaltillskottet skall bidra till att stärka Ellens organisation i Kina samt för att säkerställa en god support och uppföljning av nya avtal.

Villkor och viktiga datum för nyemissionen:

• Antal aktier:                                                Högst 3 755 728 nya aktier
  • Teckningskurs:                                            1,27 SEK per aktie
  • Företrädesrätt:                                          1:15, d v s per varje femton (15) existerande aktier                                                            berättigas till teckning av en (1) ny aktie
  • Sista dag för handel inklusive rätt

att delta i nyemission:                                                          7 juni 2013

• Avstämningsdag:                                     12 juni 2013
  • Teckningstid:                                              14 juni - 28 juni 2013
  • Handel med teckningsrätter:               14 juni - 25 juni 2013
  • Handel i BTA:                                              fr o m 14 juni

Emissionslikviden understiger 2,5 miljoner Euro, varför Ellen AB inte kommer att upprätta prospekt avseende nyemissionen, dock kommer annat informationsunderlag samt villkor och anvisningar att tillhandahållas under teckningsperioden på Ellen ABs hemsida, www.ellenab.com, Stockholm Corporate Finance hemsida, www.stockholmcorp.se, samt Aktieinvests hemsida, www.aktieinvest.se.

Stockholm Corporate Finance AB är finansiell rådgivare till Ellen AB i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta Ellen AB på tel. 08-412 10 00

Stefan Appelgren, Styrelseordförande

Monica Wallter, Verkställande direktör

Om Ellen AB (publ)

En bra mjölksyrabakterieflora är grunden till en frisk underlivshälsa. I stort sett alla kvinnor får bakteriell obalans i underlivet flera gånger i livet. Många kvinnor har besvär av torra och sköra slemhinnor och problemen ökar med högre ålder.

Bioteknikföretaget Ellen AB erbjuder patenterade produkter med probiotika för att förbättra kvinnors underlivsflora. ellen® innehåller LN® (Lacto Naturel), en substans som består av humana probiotiska mjölksyrabakterier. Dessa finns naturligt i friska kvinnors underlivsflora. År 2003 lanserade Ellen, som första företag i världen, tamponger med mjölksyrabakterier i Norden. Nu pågår en internationell lansering av en ny intimprodukt baserad på samma teknologi. Under 2012 tecknades ett globalt licensavtal avseende probiotiska kosttillskott för urovaginal hälsa som ger Ellen AB exklusiva rättigheter till två produkter med patentskydd. Ellen AB är listat på First North med kortnamn ELN. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.

www.ellenab.se

Om Stockholm Corporate Finance AB

Stockholm Corporate Finance är en oberoende privatägd finansiell rådgivare som erbjuder tjänster inom kvalificerad rådgivning avseende kapitalanskaffning, ägarförändringar, förvärv, samgående och avyttringar (M&A) till börsnoterade och privata företag och dess ägare. Stockholm Corporate Finance är exklusiv svensk partner i det globala nätverket M&A Worldwide som består av 40 M&A-rådgivare och investmentbanker i 36 länder. Stockholm Corporate Finance är ett värdepappersföretag som står under Finansinspektionens tillsyn.

www.stockholmcorp.se