A.P. Møller - Mærsk A/S – Etablering af rutealliance

SELSKABSMEDDELELSE

A.P. Møller - Mærsk A/S – Etablering af rutealliance

A.P. Møller - Mærsk A/S (Maersk Line), MSC Mediterranean Shipping Company S.A. og CMA CGM S.A. (tilsammen “Partnerne”) har principielt indgået aftale om at etablere en rutealliance kaldet ”P3 Network”.

P3 Network omfatter Partnernes flådekapacitet indsat på Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Europa-Nordamerika ruterne.

Partnerne planlægger at tilføre de skibe, som sejler på de 3 ruter, til alliancen, der vil blive opereret af et selvstændigt fælles operationscenter (JVOC). Partnerne vil fortsat have selvstændige salgs-, kundeservice- og marketingsfunktioner. Skibe der opereres i P3 Network vil fortsat være ejet/chartret og finansieret af Partnerne.

JVOC forventes at operere en kapacitet på omkring 2,6 mio. TEU, hvoraf Maersk Line forventes at bidrage med ca. 42%. Maersk Lines triple E-skibe forventes at blive en del af P3 Network.

P3 Network forventes at kunne yde en forbedret service til kunderne i form af øget dækning af havne, flere ugentlige afgange og større netværksstabilitet. P3 Network vil skabe værdi, da Partnerne kan operere større skibe og øge udnyttelsesgraden, hvilket bl.a. vil medføre betydelige fordele for miljøet som følge af reduceret brændstofforbrug.

Etableringen af P3 Network er betinget af relevante myndighedsgodkendelser og Partnernes indgåelse af endelige kontrakter. P3 Network forventes at komme i drift i 2. kvartal 2014.

København, den 18. juni 2013.

Kontaktperson: Maersk Line CEO Søren Skou, telefon +45 3363 1912.

Side 1 af 1

Selskabsmeddelelse - P3 18062013.pdf